Har vert borti det og da viste infeksjonen seg etter 4-6 uker itte det var tappet på flasker,har flere bryggvenner som kan melde det samme.
I dette tilfelle har jeg lest mange tråder der Lektor Tørdal har vert rammet av diversse infeksjoner osv, han må jo ha svart belte i infeksjon. Håper han kan bidra med noe konstruktiv i denne tråden
"forced wort test".
I helvete! Det er jo genialt. Hvorfor har ingen fortalt meg om dette før? Jeg har sånne blåkork-labbflasker.. Tror du det holder å koke dem? Jeg gjør nemlig det før jeg bruker de til gjærslurry.
Hvor ofte ser du aktivitet før 7 dager? Fortell mer, fortell mer!!
Jeg har heller ikke 30C noe sted, så jeg har de på det varmeste stedet i huset. 24C eller noe sånt.Ovn har jeg jo, men jeg tror det står på lokket til de flaskene jeg har at de kun tåler 140 grader. Men dette var virkelig interessant. Ikke at jeg har store problemer med infeksjoner, men jeg kjenner jo igjen problemet med den skumdannelsen i flaskehalsen etter åpning av flaskene. Det skjer fra tid til annen.
Jeg ser for meg at jeg kommer til å ta to prøver. En rett fra krana på kjelen, og en fra krana på gjæringskaret. Jeg har ikke noen integrert inkubator i IKEA-kjøkkenet mitt, men det holder vel å ha de i romtemperatur. Jeg får heller ta høyde for at det tar lenger tid før aktiviteten synes.
Enten så kommer dette til å bli et oppløftende eksperiment, eller så kommer det til å ta knekken på selvtilliten! Spennende blir det hvertfall.
Er jo hva jeg tror, også. Men hvis jeg får 90% utgjæring i en porter med WLP002, er noe galt. Og det er jo ikke sikkert det slår så dramatisk ut på den som gjærer rolig i vei i dunken på 18 grader.Målet med en forced fermentation test er først og fremst å finne utgjæringspotensialet for vørteren din, kan være nyttig ved litt større øl, eller med gjær man ikke kjenner så godt. En sånn test gir nok helt begrenset med hjelp angående infeksjoner.
Jeg har også hatt flere infeksjoner enn jeg setter pris på. Én av grepene jeg har tatt for å slippe å bruke mye tid og energi på øl som ikke har livets rett er en såkalt "forced wort test". Den avslører om prosessen frem til gjæringskaret er clean. Jeg følger instruksjonene fra boka Yeast:
1. Steriliser et glass. Star San er ikke godt nok, steriliser enten med 2 timer i ovn på 160C eller ved damping i trykkoker i 15min. Bruk glass som tåler dette, feks disse labflaskene med blå kork.
2. Før du pitcher gjær fyller du litt vørter i glasset. Jeg pleier å helle vørter i gjæringskaret, riste inn luft, tappe ut i glass via krana, og så tilsette gjær.
3. Sett glasset (med lokk) et varmt-ish sted, opp mot 30C.
Nå teller du dagene til dette glasset viser tegn til aktivitet:
* Etter 1 dag: dump.
* Innen 3 dager: Sannsynligvis bare å dumpe. Ikke gjenbruk gjær. Gjennomgå alle rutiner, vask og desinfiser alt av utstyr, sjekk gjæringskar for riper osv.
* Etter 3-7 dager: Liten infeksjon, ølet kan være ok, og det kan være ødelagt.
* Etter mer enn 7 dager: Thumbs up!
Jeg priser meg lykkelig hver gang glasset ser like fint ut etter 7 dager, da er det bare snakk om å gjennomføre flasking på forsvarlig vis, så kan man lagre ølet helt frem til det er ødelagt av oksydasjon
Har litt headspace. Litt usikker på hva som er riktig, men ettersom det er i et sterilt glass tenker jeg at det går bra.Fyller du glasset helt fullt, eller er det plass til luft? Forøvrig en svært god ide.