Hvor lang tid tar det før en infeksjon blir tydelig?

@Finn Berger Det var bare den vanlige frykten for infeksjon som fikk meg til å spørre. Jeg må nok bare RDWHAHB.
Dette går nok riktig galt:(. Angsten for å få infeksjon tvinger deg til å drikke, så du må brygge mer. Men jo mer du brygger, jo mer er det å engste seg for, så du må stadig drikke mer:). (Litt hjelp på veien til mer angst: https://byo.com/stories/issue/item/3134-beer-spoilage-advanced-brewing)

Spøk til side; det er rasjonelt å være redd for infeksjon, ikke minst fordi det noen ganger kan være vanskelig å finne ut hva årsaken var, og hvordan du skal bli kvitt infeksjonen om den stadig dukker opp på nytt. Så det å rutinemessig kjøre en vørtertest, slik som cjohansen beskriver, er ganske smart, ikke bare fordi den kan spare deg for bryet med å flaske et infisert øl, men også fordi den hjelper deg til å finne ut hvor det gikk galt. For hvis vørteren er infisert, så ligger altså årsaken ikke i gjæren eller behandlingen av den, og ikke i dårlig reingjort eller ripete gjæringskar, eller i det hele tatt i noe som har skjedd etter tappingen fra kjelen. Da må det være noe i løpet av nedkjølingsprosessen - vi får gå ut fra at vørter som har kokt en time, er infeksjonsfri (?) - eller under sjølve tappingen. Ei kran som ikke har blitt reingjort og/eller desinfisert, er f.eks. en mulig årsak da. Og omvendt; hvis ølet er infisert mens vørtertesten ikke har vist noen tegn, så kan du konsentrere deg om det som har skjedd etter at den kokte vørteren havnet i gjæringskaret.

Hvis du i tillegg er litt omhyggelig med å holde infeksjonsfeller som kraner og tappestav reine - sånt som du må plukke fra hverandre for å få reint - så har du et godt utgangspunkt for jakten på årsaken når infeksjonen slår til.

Edit: Litt mer stoff om nyttige tester: http://byo.com/malt/item/765-home-lab-tests-advanced-homebrewing
 
Sist redigert:
Som TorsteinO sier. Jeg har opplevd at det har tatt et par måneder, og at det har vist seg nesten med en gang.

Den typen jeg har vært plaget med, viser seg tidlig gjennom at det raskt danner seg en liten ring av skum i halsen når du åpner flaska. Den blir foret med bobler som stiger opp fra bunnen. Til å begynne med er det veldig lite, men til slutt sitter du der med en gusher; en liten fontene. Jeg har ikke opplevd at den har vært direkte eksplosiv, men kvikk nok til at du har små sjanser til å redde den bort til vasken før det renner skikkelig over.
Akkarat slik har vi også opplevd det på noen øl. Gjerne på øl som er brygget for 8-10 måneder siden.
 
Hvordan er det med personlig hygiene? Hvor har du de lange fingrene? Tror mye av problem ligger her..

Forsøker du å fortelle meg at jeg antakelig er både skittenferdig og tyvaktig:D?

Sorry, det er ikke der det ligger. Jeg bruker hansker og starsan. Det jeg har begynt å lure litt på, er om jeg kan ha dratt med meg støv fra maltkverningen i klærne. Så nå har jeg begynt å dra på meg "vernedrakt" når jeg kverner, og når jeg har malten oppi vannet til mesking. Maltstøv er vel noe av det skumlere vi er i kontakt med. (Hvilke mikroorganismer er det vi særlig er utsatt for å få med oss derfra, forresten?)
 
Akkarat slik har vi også opplevd det på noen øl. Gjerne på øl som er brygget for 8-10 måneder siden.
Dette er noe som skjer meg om ølen er overkarbonert, jeg har brukt lite rene flasker med mye nukleasjonspunkter eller jeg har tatt med for mye trub og/eller humlerester fra tørrhumling.
 
Hvis man blir plaget med infeksjoner så kan det kanskje være en ide å nummere gjæringskarene og lokkene for å kunne ha litt sporing på hele prosessen.
 
Dette er noe som skjer meg om ølen er overkarbonert, jeg har brukt lite rene flasker med mye nukleasjonspunkter eller jeg har tatt med for mye trub og/eller humlerester fra tørrhumling.

Det stemmer nok, og så lenge det ikke skjer noen utvikling, slik at det blir verre, er det ingen grunn til panikk. Er det en infeksjon, tar det nok ikke veldig lang tid før du begynner å se den negative utviklingen, og du vil merke det på at smaken forringes. I første omgang blir ikke ølet direkte vondt eller udrikkelig, men det mister gradvis den gode smaken, og du begynner snart å ikke velge den ølen når du tar en tur til kjøleskapet. Da kan du like godt først som sist helle ut alt sammen.

Jeg ga bort ei kasse Vestkyst som jeg var sikker på var infisert. Det ville jo være synd om den ikke skulle bli drukket mens den fremdeles var noenlunde god. Men det jeg hadde igjen, ble ikke dårligere - og han som fikk ølet, rapporterte at det hadde gjort stor lykke; han skjønte ikke hva som skulle vært galt med det:).
 
Sist redigert:
Forsøker du å fortelle meg at jeg antakelig er både skittenferdig og tyvaktig:D?

Sorry, det er ikke der det ligger. Jeg bruker hansker og starsan. Det jeg har begynt å lure litt på, er om jeg kan ha dratt med meg støv fra maltkverningen i klærne. Så nå har jeg begynt å dra på meg "vernedrakt" når jeg kverner, og når jeg har malten oppi vannet til mesking. Maltstøv er vel noe av det skumlere vi er i kontakt med. (Hvilke mikroorganismer er det vi særlig er utsatt for å få med oss derfra, forresten?)

Innlegget var ikke ment personligt til deg,men skjennerelt til alle som er utsatt for uforklarlig infeksjoner. Det kan virke som om det er her det mange ganger ligger.

Ser du bruker hansker under brygging og det gjorde vi også i begynnelsen men kuttet det ut fordi det var lettere å holde kontroll på fingrene uten hansker synes vi.
Må også si at jeg dupper ofte handen i starsan under siste del av brygginga.
Har vert utrolig heldig og slippet unna infeksjoner til nå utenom vårt første brygg,men har sikkert hatt noe som vi ikke har oppdaget eller har vært sikker på hva er fornoe.
 
Innlegget var ikke ment personligt til deg,men skjennerelt til alle som er utsatt for uforklarlig infeksjoner. Det kan virke som om det er her det mange ganger ligger.

Ser du bruker hansker under brygging og det gjorde vi også i begynnelsen men kuttet det ut fordi det var lettere å holde kontroll på fingrene uten hansker synes vi.
Må også si at jeg dupper ofte handen i starsan under siste del av brygginga.
Har vert utrolig heldig og slippet unna infeksjoner til nå utenom vårt første brygg,men har sikkert hatt noe som vi ikke har oppdaget eller har vært sikker på hva er fornoe.

Neida, jeg trodde ikke det var personlig ment;).

Jeg begynte med å bruke starsan rett på huden - men det går dårlig. Jeg får rett og slett sår. Så handsker må til. Grove vinylhandsker fra Biltema (kr 29) er tingen til alt som ikke krever finkontroll, og blå engangs vinylhandsker til flasking og tapping. (De tåler å brukes en del ganger.) Så kan jeg splæsje i vei med masse starsan:).
 
Prøv en gang å brygg fra A til Å uten hansker,gjør du det riktig så trenger du ikke hansker bare når du vasker flaskene. Jeg tror det er her di fleste problemer oppstår ellers er vasking av gjær ett utsatt område.
 
Tilbake
Topp