Jeg har bookmarked
denne
Det som står der, stemmer ikke. Gjæren begynner ikke å formere seg først etter 12 timer på røreren; om du starter med en ikke veldig liten mengde fersk fin gjær, er gjæren faktisk sannsynligvis
ferdig med å formere seg etter 12 timer på røreren. Og den skal stå på røreren til den er ferdig, og deretter skal den i kjøleskap så snart som mulig - eller i alle fall "uten ugrunnet opphold". Den skal ikke tas av og stå i ro i 12 timer først.
Palmer skriver i den siste utgaven av How to Brew, fra 2017, at gjæren skal tas av røreren og stå uten tilførsel av oksygen etter halvgått løp. Jeg føler et tungt ansvar for å ha formidlet det her på forumet, men etter å jobba hardt for å prøve å finne en begrunnelse for en sånn prosedyre, er jeg temmelig sikker på at det ikke har noe for seg. Jeg har folk fra både Fermentis og Imperial Yeast bak meg der. (Palmer viser ikke til noen kilde i boka. Jeg har sendt et par mailer til ham, men han har ikke kommet opp med noen begrunnelse.)
Jeg skjønner ikke hvor ideen om at det tar 12 timer på røreren før gjæren er klar til å ete sukker og formere seg, kommer fra. Det kan riktignok ta så lang tid - og enda lenger - om du starter med gammel og sliten gjær, men har du frisk gjær, drøyer det ikke lenge før den er i gang. Og når den er i gang, skal den kontinuerlig tilføres oksygen til den er ferdig; det er derfor vi har den på en rører. Når den får oksygen, utnytter den energien i sukkeret mye mer effektivt, fordi den da kan respirere i tillegg til å fermentere. Det er faktisk hele poenget med å bruke en magnetrører.
Å angi noen faste tider, er umulig. Det avhenger av flere faktorer, som gjærens tilstand i utgangspunktet, temperaturen, og forholdet mellom gjærmengde og sukkermengde.