Hvor lenge varer en Ehrlenmeyerkolbe

Det skummer noe enormt når den koker opp første gang
Min metode er å stå ved komfyren gjennom kokeprosessen. Når det begynner å koke, flytter jeg kolben bort fra varmen slik at kokingen og skumming stilner. Tar av alminiumshetten.Skrur ned varmen slik at det kun småkoker. Fortsetter å holde øye med kolben og flytter vekk fra varmen om skummingen blir for voldsom. Etter ca 5-7 minutter stilner det ganske betraktelig og alminiumshetten settes på for å saniteres. Koker i 20 minutter. Et par ovnhansker er uunværlige i denne prosessen.
 
^Hindrer det skum også?
Det skummer noe enormt når den koker opp første gang hos meg, hadde ikke hatt kjangs til å holde det nede i kolben, så jeg koker opp DME'en med litt av vannet i en kjele først, før jeg slår det over i kolben for å koke ferdig der. Alltid mye søl for å tømme over...
Har en 4 liters kjele med helletut, søler, nesten, aldri en dråpe :) Ser etterhvert som innlegge ruller inn her at metoden min er ikke så tundvindt som først antatt :cool:
 
Da mine kolber er 10-12 år gamle er det kanskje på tide å investere i nye eller koke starter i kjele.
Nei, jeg vil ikke tvert si det. Det kommer sjølsagt an på tilstanden. Mine er brukt relativt mye. Jeg er på vei mot 400 brygg nå, og setter nesten alltid starter. Og så bruker jeg dem innimellom til litt annet, også. Så jeg skreiv det der ut fra det - og uten å ha sett på dem. Men når jeg ser på dem nå, så ser de jo likevel ikke særlig slitte ut.

Jeg veit ikke om alder i seg sjøl er en faktor å ta hensyn til. Det er nok særlig riper i glasset du skal se etter.
 
En detalj fra den sida jeg lenka til er kanskje verdt å trekke fram, nemlig at du ikke skal koke på ei plate med mindre diameter enn bunnen på kolben. Da risikerer du "hotspots", står det - hvilket vel betyr at du får temperaturforskjeller i glasset som kan være farlige?
 
En detalj fra den sida jeg lenka til er kanskje verdt å trekke fram, nemlig at du ikke skal koke på ei plate med mindre diameter enn bunnen på kolben. Da risikerer du "hotspots", står det - hvilket vel betyr at du får temperaturforskjeller i glasset som kan være farlige?

I laboratorium bruker de vel ofte gassflamme, skulle tro at det også ga ujevn temperatur i bunnen...
 
I laboratorium bruker de vel ofte gassflamme, skulle tro at det også ga ujevn temperatur i bunnen...
Mulig, men jeg regner med at de som står bak den sida har en viss peiling. Gassflammen sprer seg velg jevnt utover; det blir ingen skarpe overganger mellom temperatursoner?
 
Mulig, men jeg regner med at de som står bak den sida har en viss peiling. Gassflammen sprer seg velg jevnt utover; det blir ingen skarpe overganger mellom temperatursoner?
Jeg koker startervørter på gass i erlenmeyerkolbe. Mener det er helt ypperlig. :) Gassflammen koser seg rundt bunnen av kolben. Neppe skarpe overganger. Tror disse kolbene egentlig er laget for gass
 
Tilbake
Topp