Hvor like blir batchene ved "ombrygging" ?

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat flasket min andre batch med stout, laget på samme oppskrift som første.

Første gang hadde jeg en OG 1054 og FG 1013, denne gang ble det 1049 og 1012. Jeg mesker i plastboks og varmer vannet i gryte, altså et helt manuelt/åpent system.

Hvor like blir de forskjellige batchene når dere brygger dem om igjen ? Er dere veldig nøy med å få dem like, måler OG og koker mer/tilsetter vann for å oppnå den samme hver gang, eller blir det som det blir ?
 
Du vil aldri få det likt fra gang til gang. Det er for mange variabler som spiller inn. Det de store bryggeriene gjør er å blande flere batcher, slik små forskjeller fra gang til gang blir utlignet :)
Så lenge ølet blir godt fra gang til gang så er jo alt ok! Litt spennende å smake forskjellene også :skitbra:
 
SverreK skrev:
Du vil aldri få det likt fra gang til gang. Det er for mange variabler som spiller inn. Det de store bryggeriene gjør er å blande flere batcher, slik små forskjeller fra gang til gang blir utlignet :)
Så lenge ølet blir godt fra gang til gang så er jo alt ok! Litt spennende å smake forskjellene også :skitbra:
Jeg tviler på at de større bryggeriene blander batchene.... Whisky som er blend gjør dette, men ikke øl.
Men det er enklere for et bryggeri som lager så store kvanta å få tilnærmet identiske resultat.
Med god loggføring, og kjennskap til eget utstyr og brukbar kontroll over temperatur/mengde/tid/gjærmengde osv...osv... Er dette heller ingen umulighet for en hjemmebrygger i mindre skala. Vanskeligere enn ved større, men fult oppnåelig ;)
 
Jeg tror nok at det vil være en del forskjell på hver batch. Jeg tror også de store bryggeriene blander batchene hvis de har behov for det. Det er tross alt korn som blir brukt og det vil være litt forskjellig fra parti til parti. Gjæren er jo også en levende organisme som sikkert kan ha "dårlige dager".
Men bryggeriene er jo også avhengige av å levere helt likt øl hele tiden og det er jo ikke vi hjemmebryggere.
Men selv med et automatisert hjemmebryggeri som f.eks Speidel er det mange faktorer som spiller inn og som vi i større eller mindre grad har kontroll over. Selv om vi har full kontroll over bryggeprosessen angående maltsammensetning og mesketemperaturer så skal jo dette gjæres. Antall levende gjærceller som tilsettes vørteren kan nok variere ut fra gjærbehandlingen og jeg vil tro at en måned gammel gjær sendt fra Petit den ene gangen som da gikk veldig greit med en dags posttransport i ideell temperatur mens den neste forsendelsen tar tre dager med ugunstige forhold er noe vi ikke kan styre. Har vi sånn stålkontroll over gjæringstemperatur og oksygeninnblanding at dette blir helt likt fra gang til gang? Nope, for min del greier jeg nok ikke det helt likt.
Den ene gangen pitcher jeg gjæren ved 16 grader og den neste gangen ved 18 grader. Den ene gangen har jeg kaldt, fint vær slik at jeg greier å kontrollere gjæringstemperaturen helt fint, mens den andre gangen står solen og steiker hele tiden slik at jeg ligger i overkant av gjæringstemperatur.
Men hovedsaken er jo likevel at det meste av øl jeg lager blir godt og de små feilene jeg utfører gjør at jeg lærer om hvordan de påvirker ølet og i mange tilfeller blir det faktisk bedre av dem.
 
Rune Alm skrev:
Jeg tror nok at det vil være en del forskjell på hver batch. Jeg tror også de store bryggeriene blander batchene hvis de har behov for det. Det er tross alt korn som blir brukt og det vil være litt forskjellig fra parti til parti. Gjæren er jo også en levende organisme som sikkert kan ha "dårlige dager".

Det er vanlig at store bryggerier har flere batcher i samme gjæringtanker (altså at gjæringstankene er større enn batchstørrelsen). Det er ikke vanlig at de blander øl fra ulike gjæringstanker i tappelinja.
 
Stein Norem Wisted skrev:
Hvor like blir de forskjellige batchene når dere brygger dem om igjen ? Er dere veldig nøy med å få dem like, måler OG og koker mer/tilsetter vann for å oppnå den samme hver gang, eller blir det som det blir ?

Jeg har ei oppskrift på IPA som jeg har brygget flere ganger på Speidel. Den ender stort sett bestandig opp på 1,064 OG og 1,010 FG. Da har jeg variert litt hvilke krystallmalt jeg bruker, men har stort sett holdt meg til Weyermann pale som basismalt.
 
Stein Norem Wisted skrev:
Hvor like blir de forskjellige batchene når dere brygger dem om igjen ? Er dere veldig nøy med å få dem like, måler OG og koker mer/tilsetter vann for å oppnå den samme hver gang, eller blir det som det blir ?

Veldig skjelden jeg ønsker å brygge eksakt det samme brygget jeg har brygget før.
Som regel tar jeg utgangspunkt i ett brygg jeg har brygget tidligere, men som jeg ønsker å endre på for å få det bedre.
Da blir det selvsakt enkelte parametre jeg ønsker å holde lik som ett tidligere brygg, å det går som regel greit innen for en akseptabel ramme.
Prosesskontroll er ett stikkord......hvis du endrer på bryggeoppsettet veldig ofte, har dårlig kontroll på gjærmengde og gjæringsforhold etc....så blir det vanskelig å kontrollere.
Sådan tror jeg faktisk at de av oss som konstant søker det perfekte bryggeoppsettet kan risikere å ende opp som en dårligere brygger enn de som holder på ett oppsett og heller bruker sin tid på brygging.
 
Jeg anser det som et mål i seg selv å kunne reprodusere øl mest mulig nøyaktig. Kontroll over alle ledd i prosessen gjør en i stand til å endre bryggene sine i den retningen man ønsker. Som hjemmebrygger er det fullt mulig å brygge svært konsistente brygg. Det vil naturligvis bli noen variasjoner fra tid til annen, men det opplever store bryggerier også.
 
Tilbake
Topp