Hvor mange gjærceller er det i dette røret?

med med 100 mrd gjærceller opprinnelig blir totalen da 475 mrd celler som er klare til å kjøre på i en batch på rundt 20 ;) ?

Hvis du bruker stir-plate funksjonen til Jamil på yeastcalculator.com så ser du at den korresponderer perfekt med Ballings observasjoner (1mrd celler pr g spist ekstrakt). Det viktige er å vite hvor mye ekstrakt som faktisk HAR blitt spist opp, dette kan du måle. Kalkulatorene tar høyde for at 75% av DME blir spist opp, dvs alt som er fermentabelt.

På yeastcalculator ser du også veksten, derfor jeg foretrekker den fremfor mr.malty.

Hvis du bruker stir-plate funksjonen til Jamil på yeastcalculator.com så ser du at den korresponderer perfekt med Ballings observasjoner (1mrd celler pr g spist ekstrakt). Det viktige er å vite hvor mye ekstrakt som faktisk HAR blitt spist opp, dette kan du måle. Kalkulatorene tar høyde for at 75% av DME blir spist opp, dvs alt som er fermentabelt.

På yeastcalculator ser du også veksten, derfor jeg foretrekker den fremfor mr.malty.

Men hvis jeg ikke bruker stir-plate så blir det vel ikke riktig beregnet for min del?

rist på starteren og la den stå mer enn fire dager, du bør oppnå ca samme utgjæringsgrad tror jeg. Hvis du har refraktometer er det lett å lese av. Den skal fra 1.040 til 1.010 for at den formelen skal stemme. Det er utgjæringsgraden som er viktig, ikke hvis den står på magnetrører eller ikke.

rist på starteren og la den stå mer enn fire dager, du bør oppnå ca samme utgjæringsgrad tror jeg. Hvis du har refraktometer er det lett å lese av. Den skal fra 1.040 til 1.010 for at den formelen skal stemme. Det er utgjæringsgraden som er viktig, ikke hvis den står på magnetrører eller ikke.

Må si meg offisielt forvirret.

Mr Malty sier jeg skal ha ca 350 miliarder gjærceller for en 20 liters batch, How To brew John palmer sier 120 til 180.

Hadde lyst til å brygge en liten pilsner batch men er redd for å hive meg uti det så lenge jeg har taket på gjær-mengden som er det viktigste..

Tok john palmer høyde for at du skal brygge lager?

Bruk den vedtatte regelen da. 1.5millioner celler pr mililiter pr plato

Si OGen din er 1.040

1.5 x 20000 x 10 (plato) = 300mrd celler.

Du sikter vel for en OG på 1.047 ser det ut til?

Tok john palmer høyde for at du skal brygge lager?

Bruk den vedtatte regelen da. 1.5millioner celler pr mililiter pr plato

Si OGen din er 1.040

1.5 x 20000 x 10 (plato) = 300mrd celler.

Du sikter vel for en OG på 1.047 ser det ut til?

Ja det er kapittel 10 som omhandler lager-brygging men han referer også til en annen bok skrevet av en annen kar, så jeg forstår det slik at lager-brygging ikke er John's sterke side.. ?

Tentke 1,05 faktisk, liker pilsen litt sterkere enn butikk-styrke vi har i Norge. Men kan bruke den formelen da hvis den er safe :)

det er vel den som ligger som grinnlag i mrmalty og yeastcalculator, i brewersfriend kan man vel velge. Husk at det er 750.000 for ale da.

Tilbake
Topp