Hvor mange gjærceller er det i dette røret?

Umulig å si da de er utsolgt, ingen dato utgangspunkt. :)

Men om du bruker en gjærkalkulator f.eks brewersfriend så kan du sette inn dette røret, altså spesifik gjærtype fra wlp med produserings dato for å få en pekepinn på antall gjærceller tilstedet i røret. :)

Tenkte mer generelt, planlegger å lage en batch hvor ett rør er optimal gjærmengde, og så deretter pitche oppå gjærkaken med neste batch hvis du skjønner :) Bruke en liten pilsner batch som starter for en større :) Eventuelt at jeg vasker den først da, :)

Hvis du lager starter så kan du beregne hvor mange nye celler du får ut av røret iallefall. Det letteste er å bruke DME og gange antall gram med 0.75 for å få cellevekst i antall milliarder. Ballpark-ish.

Var det svar til meg? Hvis det var det så skjønte jeg ikke det du mente, og du skjønte kanskje ikke hva jeg mente.

Hvis du f.eks bruker 200g DME i en starter, pitcher gjæren og hvis den gjærer ut til 1.010, så skal du i teorien ende opp med 150mrd nye celler skapt på starteren. Alle starter-kalkulatorer er forskjellige, men dette mener jeg skal stemme hvis du lar den stå til den når 1.010.

Sist redigert:
Jeg tenkte å lage en liten batch med pilsner først, og deretter bruke den gjærmengden (etter å ha vasket den) til å lage en større batch (for å spare penger på gjæren). Derfor prøver jeg å se hvor stor batchj jeg kan lage på ett rør (uten starter)

En starter er jo ikke noe annet enn en liten batch med øl, men ofte uten humle slik at gjæren blir litt renere. Du har vel en stor dunk med maltekstrakt stående så hvorfor ikke bare lage en starter et par dager før brygging ?

En starter er jo ikke noe annet enn en liten batch med øl, men ofte uten humle slik at gjæren blir litt renere. Du har vel en stor dunk med maltekstrakt stående så hvorfor ikke bare lage en starter et par dager før brygging ?

Må ikke starteren være på pilsner malt? Dekanterer jo det meste så kanskje ikke så viktig?

Har ikke magnetrører så derfor har jeg tenkt det var uaktuelt å styre med.

+ at det er greit å prøve en liten batch pils først i tilfelle jeg ikke får det til, det var sånn jeg tenkte :) .

Side note: litt i tvil om kvaliteten på den ekstakten, føler den ble "kjip" og smakløs ganske kjapt jeg antar det er pga oksygen.

Vakumpakker skal kjøpes så jeg kan måle opp i passende lufttette porsjoner: :) :)

Nei, starteren trenger ikke være pilsner, det vanligste er spraymalt, men det går fint å bruke vørterøl fra butikken eller Moss maltekstrakt også så lenge man dekanterer bort mesteparten etterpå. Har du ikke magnetrører kan du godt bruke en tom farrisflaske som du rister på hver gang du går forbi (bare brett litt alufolie over tuten).

Ekstrakten du har kan helt sikkert fint brukes til en starter, den blir jo rikelig oksydert når du rister på den hele tiden allikevel :)

Du kan heller bare riste på en evt starter, og la den stå ca 5 dager, eller til den er utgjæret. Med magnetrører så går det raskere, gir du den tid uten magnetrører bør den klare å spise opp mesteparten for det bare at det tar lengre tid.

Det har noe med sukkermengden gjæren spiser, som er med på å definere veksten til gjæren. Letteste er faktisk å lage en liten starter, da har du det i mer eller mindre kontrollerte former og utregningene blir lettere. 1gram spist ekstrakt = 1 milliard nye celler.

Det har noe med sukkermengden gjæren spiser, som er med på å definere veksten til gjæren. Letteste er faktisk å lage en liten starter, da har du det i mer eller mindre kontrollerte former og utregningene blir lettere. 1gram spist ekstrakt = 1 milliard nye celler.

Men om min starter er 1,5 liter (Farris flaske) med og 1,04 eller en faktisk øl på 5 liter er vel ett fett? Kan jo bare "gange opp" i Excel og den slags`?

Jo raskere får du iallefall vekst. Og ifølge Kai troester og C.White/Jamil så får man også større vekst.

Det jeg sa om 1mrd celler nye celler pr spist ekstrakt ble (nesten) coinet for lenge siden av Karl Balling, han sa at det ble skapt "annet" i tillegg til co2+alkohol. Det er noen som tok opp stafettpinnen etter Balling og definerte dette "andre" som estere og slikt, men også ny gjær, Så hvis man holder seg til det så skal du få 1mrd celler pr oppspist ekstrakt, som da vil være et absolutt minimum, kan hende det blir skapt mer (effekt av magnetrører etc), men hvis man vet minimum antall celler man har laget, så er jo det iallefall litt betryggende, da du vet at du ikke underpitcher.

Det kan jo være noe som hindrer gjæren i å gjøre jobben sin fullt ut, men det er iallefall en god kilde hvis man ikke stoler blindt på kalkulatorer.

Mulig jeg regnte helt feil men da kommer jeg frem til at min 5 liters øl plan er perfekt for å ha nok til en 20-23 liters batch

Men om min starter er 1,5 liter (Farris flaske) med og 1,04 eller en faktisk øl på 5 liter er vel ett fett? Kan jo bare "gange opp" i Excel og den slags`?

Dette tør jeg ikke svare på hvordan blir i praksis. I teorien så vil jeg vel si ja,hvis du får gjæren til å fortsatt spise hele veien. Du vil jo selvsagt få mye større vekstfaktor hvis du underpitcher, men den veksten vil vel stoppe opp etterhvert som næring og oksygen blir brukt opp i ølen. Da kan du jo ende opp med sukkerholdig drikke full av estere, men du kan fortsatt regne deg frem til (sånn ca) hvor mange nye celler som har blitt skapt.

Kildene mine er forøvrig en del googling og lesing i forskjelllige "papers" fra universiteter og institutter mtp Ballings observasjoner.

Mulig jeg regnte helt feil men da kommer jeg frem til at min 5 liters øl plan er perfekt for å ha nok til en 20-23 liters batch
cel
Jeg bruker DME for letthetens skyld da vi kan ta utgangspunkt i ca 75% fermentabilitet. Hvis du lager en batch på 5L så har du 500G DME, 25% av dette er ugjærbart, så 500x0.75 = 375G ekstrakt gjæren potensielt kan spise opp. Dvs hvis den spiser alt dette ekstraktet så har du minst 375mrd nye celler skapt i prosessen.

Alle utregninger (minus magnetrører) av Zainasheff/C.White gir deg et lavere antall enn dette. Men såvidt jeg vet så har de bare testet startere, og det er ukjent hvor lang tid de lot starterne stå. Kan være de tok de faktisk før full vekst var nådd, selv om det høres litt rart ut. Hvis de f.eks satte tre kolber ved siden av hverandre, en urørt, en ristet og en på magnetrører og tok alle etter f.eks fire dager, så kan jo det være en årsak. Når jeg får kloa i et godt mikroskop så skal man til bunns i dette :)

Så i teorien skal du kunne sette en batch som er 10x så stor som starteren din med samme OG, med gjæren du høster fra starteren. Men det forutsetter at fermentabiliteten er lik og at gjæren ikke slutter å jobbe av ukjent årsak, og at ingen celler dør :)

Igjen. Jeg har aldri prøvd dette, ei heller har jeg redskaper for å telle. Men Karl Ballings observasjoner er vedtatte at stemmer, så det er bare enkel matematikk bak mine utsagn her. Dette resulterer at du evt overpitcher, da oksygen visstnok skal gi større vekst, i tillegg til raskere vekst hvis man legger til C.White/Jamil/Kai Troesters obersvajoner.

Sist redigert:
Tilbake
Topp