Hvor montere WP-inngang på kokekjele?

Skal til å handle meg ny kjele. Har prøvd å gjøre litt research rundt dette men de fleste som har montert de slik de har gjort sier at det funker gull.. Så nesten like langt.

Tanken er at den skal WP'e standardbatcher, og også dobbel så store batcher. Jeg lefler litt med to hull, en lengre nede, og et litt der oppe, men er dette nødvendig?

Det jeg har fått for meg er at WP bør starte oppe, for å lettest mulig dra med seg hele mengden av vørter, men dette er kanskje feil?

Hva med ett hull som er i toppen av 22L-batchene, men som blir midt på kjelen på dobbelbatchene? Vil egentlig ikke ta flere hull enn nødvendig.

Hva med et bøyd rør over kanten, og kraftig klype for å kunne justere trinnløst? Har sett at enkelte får best WP med rørutgangen over meskenivået, men da har du jo også oksygenerings-spøkelse...
Ser bl.a Brew-Boss bruker det, 30:40 min ut i videoen.

Eg har eitt hol til wp i kjelen heilt øverst. Der sit det ein kuleventil med 1/2" gjennomføring samt 90bend og nippel m 1/2" silikonslange på. Byttar lengde på slangen etter batchstørrelse.

Det er jeg ikke så sugen på, gir en løs bit jeg vil unngå. Har det som skal til for å få til via hull i kjelen, bøyd rør må jeg bruke mer tid og penger på.

Forøvrig veldig morsomt å se fyren si "easy and nice cleaning" av kurven idet han står der i benny hill style og vasker for harde livet for at det skal se ut som at det er enkelt og fort gjort å rengjøre.

Det er jeg ikke så sugen på, gir en løs bit jeg vil unngå. Har det som skal til for å få til via hull i kjelen, bøyd rør må jeg bruke mer tid og penger på. .

Er det silikonslangen som er ein "laus bit" du vil unngå? I så fall kvifor? Den er jo særs lett å reingjera.

Jeg svarte egentlig msevland, du kom midt i mellom der ;)

Det jeg mente var det løse røret. Men ja, vil helst ikke ha noen løse deler, og ikke noe annet enn RF i kokekjelen.

Aha!
Har sjølv brukt eit bøyd rør over kanten på kjelen festa med ei sveiseklemme. Synest ikkje det fungerte optimalt i det heile. Og styrete å reingjera. Oppsettet eg har no tykkjer eg er mykje meir enkelt. Og eg kan styre kvar returslangen skal "starte". Men om 100% RF get's you off so forstår eg det.

Ja, vil ha det så enkelt som mulig. Og har en iboende greie om at man om x antall år finner ut at silikonen vi har brukt ikke var så uskadelig som antatt idag. Asbest var jo et vidundermiddel for en del tiår tilbake, men de visste ikke bedre da.

Hva med et stykke tubing med klemringskobling istedet for slange? Da kan du jo ha feks flere lengder tilgjengelig alt etter hvor mye du har i kjele, samt lett å spinne av for å vaske. Har jo og mulighet for å styre vinkelen WP treffer overflater for å få rette hastigheten...

Jeg vurderer å sette den slik at npr den peker ned så treffer jeg vanlig batcher, roterer jeg den oppover slik at den pwker motsatt retning så treffer jeg dobbeltbatcher, passer det ville det vært krem

Jeg hadde også samme spm før sommeren, etter noen timer med googling av bilder på whirlpools så virket det som de fleste bruker en inlet høyt oppe med et bøyd rør som løper ut 2-3cm ovenfor bunnen. Jeg satte derfor enkelt å greit en kulekran 3cm ovenfor bunnen med en 90-Bend på innsiden, fungerer fint det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrinlegger litt av prosjektet og lager hull samme sted som nå. Ser for meg at kjølingen er mer effektiv hvis man spyr inn varm vørter oppe. Dropper dobbelbatcher.

Jeg har wp røret plassert 3/4 opp på kjelen, bruker en vanlig gjennomføring og kran på utsiden, da kan jeg styre flowen alt etter hvor mye som er i gryten.
Er inntaket for langt nede på kjelen, så kan du oppleve at det blir et lag med varm vørter på toppen som det går tregt å kjøle ned.

Jeg har wp røret plassert 3/4 opp på kjelen, bruker en vanlig gjennomføring og kran på utsiden, da kan jeg styre flowen alt etter hvor mye som er i gryten.
Er inntaket for langt nede på kjelen, så kan du oppleve at det blir et lag med varm vørter på toppen som det går tregt å kjøle ned.
Jess. Det er oppskriften min og. Føler det funker helt fint.

Takk for tipset! Ikke tenkt på dette med ulike lag. Merket i helgen at jeg nok slet med ulike lag under meskingen, da jeg bruker WP-inlet også for som inlet fra meskekjelen, fikk et varmt lag på toppen og kaldt i bunn, så slet med å høye tempen i meskekjelen før dette slo meg og begynte å røre om litt. Nedkjøling funker dog ganske fint uten å måtte røre med sleiv. Tror kanskje løsningen er å sette en WP-inlet som dere sier 3/4 deler opp, og bruke den nedre for outlet, så slipper jeg å suge inn masse trub i hopblockern under whirlpoolen. Kan jo også vinkle de sånn at outlet også er 90 grader fast motsatt vei, burde jo gi litt ekstra futt på WP'n.

Ja, vil ha det så enkelt som mulig. Og har en iboende greie om at man om x antall år finner ut at silikonen vi har brukt ikke var så uskadelig som antatt idag. Asbest var jo et vidundermiddel for en del tiår tilbake, men de visste ikke bedre da.
Man kan ikke tenke på slikt... Da kan man jo også tenke at kanskje om noen år så er rustfritt helseskadelig også ;)

Tilbake
Topp