Hvor mye er igjen

Dag

Norbrygg-medlem
Er det noen som har klekket ut en smart metode for å finne ut hvor mye øl man har igjen på fatet? Veiing er en mulighet, men vil helst ikke røre så mye på et fat som kanskje har under 5 liter igjen. Kan bli mye grums av sånt...

Det skal finnes strips som man limer på fatet. Dette skal vise temperatur på øllen og hvor mye som er i fatet. mener at More Beer hadde de.

En relativt enkel måte er å sette det i kjøleskapet en tid (det står vel gjerne der allerede...), og så ta det ut i varmen en liten stund. Det vil dannes kondens utenpå fatet der det er væske inni. Har fungert flere ganger for meg. Så kan du anslå mengden i forhold til hvor høyt kondensfeltet rekker opp på dunken.

Men nå vil Dag helst ikke røre fatet, slik at grums kan hvirvle opp og gjøre ølet tåkete. Hvordan kan man gjøre da? Bortsett fra kanskje å skaffe seg en væske-teller i øllinjen, slik at man kan se hvor mange liter som er tappet hittil.

Lukk opp døra og slå av kjøleskapet en liten stund. Det blir vel relativt raskt varmt der inne.

Eduard skrev:
Men nå vil Dag helst ikke røre fatet, slik at grums kan hvirvle opp og gjøre ølet tåkete. Hvordan kan man gjøre da? Bortsett fra kanskje å skaffe seg en væske-teller i øllinjen, slik at man kan se hvor mange liter som er tappet hittil.

Vet du hvor slike væsketellere kan kjøpes til en rimelig penge? Gjerne en som kunne vært brukt til overføring til gjæringskar også, eller en i tillegg..

En metode kan jo være å simpelthen krysse av på en lapp/tavle hver gang man tapper seg en. Litt usikkert, kanskje.

Dag skrev:
En metode kan jo være å simpelthen krysse av på en lapp/tavle hver gang man tapper seg en. Litt usikkert, kanskje.

I alle fall de dagene man drikker litt flere enn bare én...

Av og til så prøver jeg bare å åpne øleskapsdøren og så kjenner jeg på fatet. Der det føles kaldere er det ennå øl, da ølet tar opp varmen fra fingrene fortere enn der det bare er gass bak. Men det er ikke en pålitelig metode.

På et loppemarked eller i en bruktbod kan du få tak i en gode, gammeldagse badevekter for en rimelig penge (sånne med fjær og tallskive). Merk av eller notér verdiene for tomt og fullt fat. Det blir ikke så verst nøyaktig hvis vekta er sånn noenlunde i orden; men denne løsningen tar kanskje litt mye plass i et øleskap?

Jeg har ølet i kjelleren, så det er ikke noe problem her.

Poenget er altså å ha en vekt stående permanent under hvert fat som er i bruk slik at du slipper å røre på fatene så lenge det er øl på dem.

Du bør kunne få en sånn vekt for et par-tre tiere.

Vekt, ja, det var en idé. Hvis man ikke får plass til en sånn vekt stående i øleskapet, så kan man evt prøve å henge opp et fat i slike fjær. Hvis man så måler hvor langt nede et fullt fat henger og hvor langt oppe et tomt fat, så kan man måle gjenstående ølmengde med en målestokk. Det spørs bare om det er plass nok til å henge opp fatene og at det er nok plass til utslaget også.

På den andre siden: hvorfor finne opp hjulet på nytt? Det finnes allerede en ølmåler for hjemmebryggere: http://www.keg-meter.com/
Den består av en sensor som kobles til øl-ledningen og et display som kan monteres på utsiden av øleskapet. Med et avvik på +/- 6% forteller displayet hvor mye øl som er igjen i fatet. Systemet bruker riktignok amerikanske størrelser (ounces, gallons osv), men med litt fikling og kalibrering er det sikkert brukbart. Og ikke så veldig dyrt heller: $89.

Morten Kielland skrev:
På et loppemarked eller i en bruktbod kan du få tak i en gode, gammeldagse badevekter for en rimelig penge (sånne med fjær og tallskive). Merk av eller notér verdiene for tomt og fullt fat. Det blir ikke så verst nøyaktig hvis vekta er sånn noenlunde i orden; men denne løsningen tar kanskje litt mye plass i et øleskap?

Jeg har allerede tenkt på å lage meg skreddersydde vekter til øleskapet. Tre runde plater (en til hvert fat) med strekklapper under og en microcontroller (f.eks en STAMP). Det blir litt mye styr, fordi jeg enten må ha en PC stående oppå øleskapet for å vise vektene, eller så må jeg lage komplette display for å feste utenpå døra. Jag hadde håpt noen glupinger hadde klekket ut den ultimate løsningen uten å gå via et helt hobbyprosjekt.

Geekfaktoren på å ha en dedikert PC til å vise fatvekter er bare helt enorm:clap: :clap:

Dette skulle jeg likt å hatt, men bare det å vite at noen andre har det ville gitt meg ganske mye glede. Fantastisk konsept!

Dag skrev:
Jeg har allerede tenkt på å lage meg skreddersydde vekter til øleskapet. Tre runde plater (en til hvert fat) med strekklapper under og en microcontroller (f.eks en STAMP). Det blir litt mye styr, fordi jeg enten må ha en PC stående oppå øleskapet for å vise vektene, eller så må jeg lage komplette display for å feste utenpå døra. Jag hadde håpt noen glupinger hadde klekket ut den ultimate løsningen uten å gå via et helt hobbyprosjekt.

Betyr det at du er inne på bruk av strekklapper eller kanskje har linker til prosjekter ?
Skulle gjerne hatt vekt på mesk/koke og HTL til min AVR/Pc styring.
Ellers så koster Atmel AVR <1/10 av Basic Stamp.

Mjo, jeg har drevet og puslet med elektronikk oppigjennom åra. For tida jobber jeg som programmerer. Jeg har ingen linker til noe konkret akkurat her og nå, men det lar seg nok hoste opp etterhvert. Og det man ikek finner kan man jo alltids forsøke å konstruere selv. Dessuten er han som skal arve gjelda (sønnen i huset) kybernetikkstudent, så det man ikke fikser selv kan man få halvkvalifisert hjelp til.

Dette kan brukes.

http://www.northernbrewer.com/kegs-disconnects.html
Smart Strip
Reusable adhesive strip reads temperature and liquid level inside a keg. For longest life, apply to clean, dry kegs.

#40540 SmartStrip  $7.99
EACH 

40540.jpg

Jeg har fatene stående i kjelleren.
Hvis jeg vil vite hvor mye det er igjen på et fat, så løfter jeg fatet forsiktig opp på badevekta.
Et tomt fat veier ca. 4 kg. Det er nøyaktig nok for mitt vedkommende.
Fenomenet opphvirvling av bunnfall er sterkt overvurdert.
Hvis man løfter forsiktig så går det bra.
Egil B.

Tilbake
Topp