Eduard skrev:Men nå vil Dag helst ikke røre fatet, slik at grums kan hvirvle opp og gjøre ølet tåkete. Hvordan kan man gjøre da? Bortsett fra kanskje å skaffe seg en væske-teller i øllinjen, slik at man kan se hvor mange liter som er tappet hittil.
Dag skrev:En metode kan jo være å simpelthen krysse av på en lapp/tavle hver gang man tapper seg en. Litt usikkert, kanskje.
Du får sagt det! :skitbra:Eduard skrev:øleskapsdøren
Morten Kielland skrev:På et loppemarked eller i en bruktbod kan du få tak i en gode, gammeldagse badevekter for en rimelig penge (sånne med fjær og tallskive). Merk av eller notér verdiene for tomt og fullt fat. Det blir ikke så verst nøyaktig hvis vekta er sånn noenlunde i orden; men denne løsningen tar kanskje litt mye plass i et øleskap?
Dag skrev:Jeg har allerede tenkt på å lage meg skreddersydde vekter til øleskapet. Tre runde plater (en til hvert fat) med strekklapper under og en microcontroller (f.eks en STAMP). Det blir litt mye styr, fordi jeg enten må ha en PC stående oppå øleskapet for å vise vektene, eller så må jeg lage komplette display for å feste utenpå døra. Jag hadde håpt noen glupinger hadde klekket ut den ultimate løsningen uten å gå via et helt hobbyprosjekt.