hvor mye er "forsvalig" å karbonere?

Hei.

For et pr uker siden prøvde jeg meg på en tjekkisk pils i en ny kjele.
Lang historie kort så havna jeg nede på kun 14l bitter vørter på solide OG 1.070.
Med kun 1pk saflager s23 tilrådighet var jeg litt bekymret på om gjæringa ville greie en
Så sterk vørter,men etter 1 uke var vørteren nede i 1.010. Den smaker faktisk fortreffelig, men skal få godgjøre seg enda 1 god uke.
Uvisst om typeriktigheten til ølet jeg har laget så ser jeg for meg at en så sterk lager må ha mye kullsyre,men når man bruker sukkerlake
På flaske er frykten for bomber til stede.
CA Hvor mye sukker er "innafor" å bruke pr liter uten å ty til værnebriller :)  8 -10-12 g ??

Mvh
Stian

Spørsmålet vil jo også være, hvor interessert er du i å helle ølet ut av flaska selv, eller om du vil at det skal komme ut av flaska av seg selv?

Ca. 6 gram pr. liter vil jo være rimelig riktig i de fleste tilfellene.

Jeg bomma på sukkermengden på et brygg i sommer, oppdaga at jeg feilporsjonerte, dvs regnet feil.
Da hadde jeg 8 gram sukker pr. Liter istedet for 6 som var planen.
Det ødela fullstendig!  Var helt udrikkelig.

Så mitt råd er å være forsiktig med å overdrive det der..

Njaaaaaa jeg ser jo at det er en fordel om ikke pilsen kommer ut av flaska for egen maskin  :)
Får holde meg innafor normalen da,men hadde sett for meg at en pils på 7% gjør seg med litt mer "fart" i, men vil jo
Ikke at det skal gå utover kvaliteten natuligvis.
Da blir det en 6-7 g :)

You tell me :)
Planen var å lage en lys pils med :
4000g pilsmalt
200g hvete
200g műnich
+ maaaaasse saaz .

Jeg har alltid brukt en bb30, men av praktiske årsaker
Prøvde jeg for første gang en B.i.a.b i en 25l kjele.
Jeg hadde jo sett for meg 18l når jeg var ferdig, men var litt forsiktig ( sløv) i skyllinga + at malten tok jo sitt ;)
Jeg kunne jo vannet ut vørteren under koking, men av en eller grunn så gikk det ikke slik. IKKE SPØR :roedme:
Uansett så blei det en liiiiten batch for å si det sånn, som blei noe høy, men man kan jo ikke kaste den:) Hva typen heter får du fortelle ...

Ok, jeg skal ikke spørre om hvorfor du glemte det. Jeg synes du fint kan kalle den for Export, et sterkt, undergjæret øl fra min barndom, og vel så det. Kult uansett!

Vel..
Jeg trodde strengt tatt at jeg hadde mer en det var under koking + at man lærer best av praksisen at oeclevekta er SKIKKELIG feil ved 100c ;)
Men jeg fikk jo en Export i det minste.. takker.  Da kan jeg lage etikett .

StianD skrev:
Vel..
Jeg trodde strengt tatt at jeg hadde mer en det var under koking + at man lærer best av praksisen at oeclevekta er SKIKKELIG feil ved 100c ;)
Men jeg fikk jo en Export i det minste.. takker.  Da kan jeg lage etikett .

Hehe, målte min første BIAB på ca 80 grader. Blei knust når eg såg resultatet på ynkelige 1.036 på det som skulle være ei 6.5%-7% øl og trudde eg ikkje hadde lykkast med meskinga i det heile tatt.
Eg visste dog at ein må korrigere for tempratur, men trudde ikkje vi snakka om så stor forskjell. Fantastisk å få tala frå denne kalkulatoren og sjå at ein var ca der ein ville være.

Jeg har nettopp donert 7 liter med overkarbonert pils til vann og avløpsetaten i kommunen. Her ble det brukt for mye sukker, skikkelig nytårsfontene når flaskene nle åpnet :bank2:. Tror jeg får være mer forsiktig med sukkermengden fremover. Kjørte ca 5.5 g pr liter i siste to batchene.

Tilbake
Topp