Hvor mye gjær trenger jeg?

SkogheimH

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg er helt ny når det kommer til ølbrygging, og har kun et parr batcher bak meg.

Hadde nå tenkt å prøve meg på en Imperial IPA med en OG 1093 og et volum på ca 19 liter. Mr. Malty foreslår da at jeg trenger 68,3 pakker gjær uten starter og 23 pakker gjær med en starter på 58,7 liter . Jeg syntes dette hørtes litt voldsomt ut og lurte på om dette kunne stemme?

Setter pris på alle tilbakemeldinger =)
 
Hørtes litt mye ut ja. Kommafeil, f.eks. 1093 i stedet for 1.093? Eventuelt for lav viability (1%?) pga feil dato?
 
det var så enketl som at jeg ikke hadde satt inn komma. Nybegynnerfeil :) 5,8 pakker hørtses litt mer fornuftig ut.

Takk for svar.
 
Dersom gjæren er fra midten av oktober så er 5,8 pakker fersk gjær riktig for 20l uten starter.
 
I følge Mr.Malty skulle jeg bruke 5,8 pakker (Uten å skrive inn produksjonsdato). Brygget en med OG 1.082 tidligere og i følge bryggselv skulle jeg da benytte 4- 5 pakker, så i forhold til det høres det riktig ut. Men som sagt er jeg helt fersk på dette, og må forløpig forholde meg til kunnskap jeg får fra andre:)

Tusen takk for tilbakemeldinger.
 
Jeg har ikke kjøpt ingredienser enda, så må se an dato. Men tenkte å bruke. Wyeast 1098 british ale
 
I følge Mr.Malty skulle jeg bruke 5,8 pakker (Uten å skrive inn produksjonsdato). Brygget en med OG 1.082 tidligere og i følge bryggselv skulle jeg da benytte 4- 5 pakker, så i forhold til det høres det riktig ut. Men som sagt er jeg helt fersk på dette, og må forløpig forholde meg til kunnskap jeg får fra andre:)

Tusen takk for tilbakemeldinger.
Hvis du lager eller kjøper deg en liten røreplate og skaffer deg en god erlenmeyerkolbe sparer du fort noen kroner her. En ekstra gevinst er at gjærcellene vil være ekstra "på hugget" etter å ha vært i en starter, i forhold til samme mengde fersk gjær direkte fra pakken.

Hvis du bruker én måned gammel gjær (75% levedyktighet) til 20 liter vørter med OG 1,093 trenger du 4,4 pakker gjær (altså 5 i praksis), men med 3,35 L starter på røreplate kan du klare deg med bare én pakke gjær! Hvis du regner 100 gram spraymalt per liter starter, blir summen slik (priser fra bryggselv):


Gjærpris uten starter: kr. 75 x 5 = kr. 375,-
Med 3,35 L starter: kr. 75 x 1 + 3,35 x 12 = kr. 115,-
Med 1,35 L starter: kr. 75 x 2 + 1,35 x 12 = kr. 166,-


Altså sparer du opptil kr. 260,- på bare én batch, hvis du har en stor kolbe å lage starter i. Det skal ikke mange batcher til før du har spart inn både kolbe og røreplate, særlig ikke hvis du lager røreplaten selv.
 
Tilbake
Topp