Hvor mye gjær?

Ørnegård

Norbrygg-medlem
Lurer stadig litt på dette med gjær.

Jeg bruker mrmalty.com som sier jeg trenger 3,6 "Vials or packs needed without starter" for å gjære liter med OG 1.060 når gjæren har produksjonsdato 11.11.2013 ...

Jeg har kjøpt gjær fra Wyeast og på pakkene står det at 1 pakke er tilstrekkelig til til 5 gallon (18 liter) med vørter opptil 1.1060 for en "profesional pitching rate" ...

Er denne kalkulatoren virkelig til å stole på? :jaha: 3,6 ganger så mye som leverandøren sier på pakken?

Eller er det gjærprodusenten som er overoptimistisk på vegne av egen gjær?

Ørnegård skrev:
... ok ... Driver å samler deler til magnetrører ... :)

Takk for svar!

Det har du mye igjen for.Det er ikke noe kort svar på det du spør om, men gjær/ gjæring er den faktoren innen hjemmebrygging jeg tipper det " slurves" mest med, men for et dypdykk inn i gjær så kan jeg anbefale boken Yeast. Den tar for seg så å si alt om gjær.

Siste svar tiltredes!

Dette er egentlig veldig enkelt, men dog SÅ vanskelig...

Og... For å gjære en vørter med et gitt opprinnelig gjærbart sukkerinnhold (OG) ned til ønsket brygg med en andel alkohol og en andel restsukker (FG) må du ha et visst antall milliarder gjærceller i starten. Mr. Malty vil i de fleste tilfeller gi deg en god indikasjon på dette. Kunsten er å kunne beregne hvor mange celler du har, og ved hjelp av en eller flere startere se til at du har det rette antallet når du pitcher.

Jo eldre den kjøpte gjæren er, jo færre celler har du til rådighet. Med den prod. dato du nevner vil jeg tippe at du har ca. 70% av det som var utgangspunktet (ca. 100 mrd. => 70 mrd. pr. pakke). Nå regner jeg med du ikke er proff. og ikke har noen 25.000 liters koniske tanker stående på bakrommet  med tilhørende trykkforskjeller mellom topp og bunn ;D så da får vi heller bruke Mr. Malty til våre hjemmebrygg!

Tilbake
Topp