Hvor mye "sukker" i weissbier?

Om ca 1 uke skal jeg i følge teorien flaske weissbier´n som jeg brygget forrige lørdag. Kjøpte et par poser med coopers-"drops" fra bryggselv.no.

Flaskene jeg skal bruke er 0,5 liter i plast med skrukork. Hvor mange av disse dropsene må jeg ha i hver flaske?

Tror de veier omtrent 2.8g stk? Mener å ha fått med meg noe i den dur. da ville jeg brukt to stk pr halvliter. Det blir omlag 11g pr liter, og ved øl på 20°C blir det 3.5 enheter Co2 som er kurant for en weiss.

runarstock skrev:
Tror de veier omtrent 2.8g stk? Mener å ha fått med meg noe i den dur. da ville jeg brukt to stk pr halvliter. Det blir omlag 11g pr liter, og ved øl på 20°C blir det 3.5 enheter CO₂ som er kurant for en weiss.

Ok, får prøve det da.

Takk :ilike:

selv brukte jeg 7g sukker pr liter. Lagde sukkerlake da. Ble mer enn nok kullsyre iallefall..

runarstock skrev:
Det blir omlag 11g pr liter, og ved øl på 20°C blir det 3.5 enheter CO₂ som er kurant for en weiss.

Personlig synes jeg 11g per liter er alt for masse, Weisse eller ikke. Jeg karbonerer sjelden over 2,5 volumer, men det blir smak og behag...

Martin E skrev:
runarstock skrev:
Det blir omlag 11g pr liter, og ved øl på 20°C blir det 3.5 enheter CO₂ som er kurant for en weiss.

Personlig synes jeg 11g per liter er alt for masse, Weisse eller ikke. Jeg karbonerer sjelden over 2,5 volumer, men det blir smak og behag...

Personlig så er jeg enig. Skal man derimot bruke karboneringsdrops ville jeg heller brukt to enn èn, for 1,75 co2.vol blir litt i underkant flatt igjen. Kan jo alltid knekke dem, men det er litt arbeid og ujevnt :) Karbonerer i hovedsak mellom 2.1-2.5 alt etter type, og er veldig fornøyd med det.

Lar disse dropsene seg kutte i to?

Ellers er "standardmetoden" å foretrekke når doseringen i dropsene ikke stemmer med ønsket co2-volum: Lag sukkerlake med ønsket mengde sukker og hell den i bøtta du flytter ølet over i for flasking..

Tilbake
Topp