Hvor mye tåler brygget?

SveinB

Norbrygg-medlem
Fra tid til annen blir ølet stående i gjæringskaret noe lengre enn planlagt - vi snakker kanskje flere uker. Jeg lurer på om dette er uheldig, og evt hvor lenge brygget kan stå før det tar skade? Jeg gjærer i et vanlig plastkar, det står i et temperaturregulert kjøleskap med konstant temperatur. Er det evt en ide å senke temperaturen i kjøleskapet når jeg ser at det kommer til å ta litt tid før omstikk og tapping?
 
Kommer litt an på øltypen også kanskje. Er det ei pils på 4.5% som har stått flatt på 10-12C så går det nok aldeles fint. Snakker vi en imp. stout på 12% gjæra med kveik på over 30C så definitivt nei.
 
Fra tid til annen blir ølet stående i gjæringskaret noe lengre enn planlagt - vi snakker kanskje flere uker. Jeg lurer på om dette er uheldig, og evt hvor lenge brygget kan stå før det tar skade? Jeg gjærer i et vanlig plastkar, det står i et temperaturregulert kjøleskap med konstant temperatur. Er det evt en ide å senke temperaturen i kjøleskapet når jeg ser at det kommer til å ta litt tid før omstikk og tapping?
Det skal mye til før det skjer noe galt. Men det er en god ide å senke temperaturen, og har du dunken i kjøleskap, er det jo ikke noe problem. Jeg trur egentlig ølet godt tåler et par måneder når det står kjølig, men det er jo ikke noen grunn til å dra det lenger enn nødvendig.
 
ja, øl inni bøtta står trygt lenge, et par måneder er ikke et problem men som de sier, temperaturen er viktig at er lav. Lar du en øl stå i dunken i 2 mndr. ved si 24 grader kommer den til å ha en bismak som ikke er noe særlig.
 
Tilbake
Topp