Hvor nødvendig er ettergjæring på sekundærfat?

Hei!
Jeg har, bare fordi jeg ikke ville gjøre noe feil, og fordi jeg har tørrhumlet, temmelig dogmatisk stukket om og lagret på nytt gjæringskar i et par uker etter at primærgjæringen er over. Deretter har jeg tappet på flasker. Nå har jeg en robust porter som står og plopper villig vekk. Dette brygget skal ikke tørrhumles, så jeg lurer på om jeg ødelegger for meg selv ved bare å stikke om til tappedunk med sukkerlake og så rett på flaske etter et par uker primærgjæring?
 
Jeg gjør det uten problemer. Jeg har ølet i gjæringsbutte i mellom 20 og 30 dager og deretter stikker jeg om i dunk med sukkerlake og flasker deretter. ølet blir klart og godt  :biersmile:
 
Huub skrev:
Jeg gjør det uten problemer. Jeg har ølet i gjæringsbutte i mellom 20 og 30 dager og deretter stikker jeg om i dunk med sukkerlake og flasker deretter. ølet blir klart og godt  :biersmile:

Samme her. Du ødelegger absolutt ingenting, tvert i mot. Omstikking utgjør bare en ekstra infeksjonsfare, så gjør det kun når det er helt nødvending. Jeg tørrhumlet faktisk en pale ale i primærgjæringskaret, og resultatet ble bra det.
 
:ilike: Problemet her ligger i at humlen legger seg rundt gjærcellene og de vil etterhvert synke til bunns. Dermed er mye av moroa borte. Da kan du like godt ha oppi humle rett etter kokeslutt. Evnt. kan du helle "kokende" vann over noe humle og ha det i øllet dagen før du skal overføre det til fat/flasker. (Varmt vann åpner opp lupulinene og gir deg umiddelbar aroma.) Gjør så og si samme nytta. Påegnget med sekundærgjæring er å kontrollere hvor mye gjær som er på vei ut av susspensjon. Når du har klarna øllet og tilsetter humle vil mere av humlestoffene bli værende igjen i øllet fremfor å synke til bunns med gjæren.
Har flere ganger brukt humle som "klarningsmiddel". Virker ganske bra, pluss at du får noe igjen for det.

EDIT: Forrøvrig så oppererer jeg kun med en gjæring. Tørrhummling kan like godt gå i serveringsfatet. Litt avhengig av hvor lenge det skal stå. Ved flasking er sekundærgjæring kunn nødvending ved tørrhumling.. (Spør du meg) gi meg feil...
 
Tilbake
Topp