Hvor nøye er det med vorlauf?

Signal

Norbrygg-medlem
Jeg har mitt første "ordentlige" all-grain oppsett hvor jeg bruker et gjæringskar med silbunn som meskekar. Det er litt gliper langs kanten av denne silbunnen, og jeg har ikke laget dip-tube ennå.
Første mesking på dette oppsettet er gjennomført og koking pågår.
Jeg brukte batch sparge i to runder etter "normalmesken". Første runde vorlauf (normalmesken) ga nesten ikke maltrester, men jeg dro gjennom et par ganger.
Etter første "skylling" (første sparge) ble det litt, men det ordnet seg etter to-tre runder med ca 5 dl i hver, men siste skylling ble aldri klar, alltid med litt maltrester og uklar.
Spørsmålet mitt er om dette har noe å si for gjæringsforløpet eller smaken? Nå er det ikke så farlig denne gangen, for jeg lager SMASH IPA ned 200g humle på 25-30l.

Når jeg kjører sirkulasjon (både på BIAB og 3-kjeler) så får jeg klarere vørter. Hvorvidt det resulterer i klarere øl har jeg ingen formening om.

Jeg har vondt for å tro at det spiler noen særlig rolle. Det kan umulig bli mye tannin å koke ut av det lille som havner i koken, og for klarheten i det du får ut av kjelen kan jeg ikke tenke meg at det er viktig - i hvert fall ikke hvis du bruker Irish Moss, Whirlflock, Kerrigan eller noe sånt. Og hvis du vil bli kvitt det, kan du bare la vørteren stå litt før du har den i kjelen. Grumset bunnfeller seg fort, og så sørger du bare for at det ikke blir med når du fyller over i kjelen.

Å koke kornrester skal gi usmaken astrigens eller hva det nå heter. ville forsøkt å tette rundt silbunn med en slissa silikonslange.

Kommer nok ikke til å merke noen astringens fra malt i koken uansett!

...men alvorlig talt: hva er 'vorlauf'?

Blir vel bittert nok, med masse humlearoma.

Vorlauf er å tappe av litt og litt vørter og helle forsiktig tilbake på toppen av maltsenga før man tapper av etter mesk. Man gjør dette til det ikke kommer "store" partikler fra malten og gjerne til den er relativt klar.

Er det ikke skall av kornet som kan gi bittersmaken? Om vørteren ellers blir uklar har jeg ikke lest skal gjøre noe.
@Noget Undergjæret skriver vel at hvis man tar med grums i gjæringskaret så vil dette kunne ha noe å si på holdbarheten. Men har ikke sett at h*n har tallfestet dette med hverken tid, temperatur, øltyper etc. At det likevel er slik tror jeg nok. Men skal man ikke lagre lenge så er det kanskje ikke så mye å bry seg om.
@Signal, hadde du brukt pose og pinnekjøttrist i standard gjæringsbøtte med kran ville du også hatt muligheten til å regulere flow. Du kan få uklar vørter hvis du tapper med det samme men ikke kornrester.
Men det kan vel ikke være så vanskelig å lage bedre tetting rundt silbunnen.
Vil du ha klar vørter etter mesking så tror jeg du må gi det tid i meskekaret før sirkulering. Og ikke tappe så hurtig.

Blir vel bittert nok, med masse humlearoma.

Vorlauf er å tappe av litt og litt vørter og helle forsiktig tilbake på toppen av maltsenga før man tapper av etter mesk. Man gjør dette til det ikke kommer "store" partikler fra malten og gjerne til den er relativt klar.
Du får klarere vørter og jeg har lest et sted at sirkulering også gjør at det er mulig å lagre ølet lenger på hylla pga noen stoffer ( husker ikke hva) som blir filtrert ut gjennom maltsenga.
Du vil også få klarere øl. Kanskje ikke ipa, men dog

Jeg hadde et brygg i høst hvor jeg, uvant med grainfather som jeg var, antagelig greide å dytte borti stanga i midten i maltrøret slik at en stor mengde malt sklei under røret og var med i kjela under kok (det er i hvertfall teorien min, for jeg har ikke opplevd det samme siden). Merka det ikke før jeg skulle kjøle ned og pumpa gikk dønn fast. Kanskje bortimot en halv kilo, husker ikke mengden.
Fryktet at ølet skulle bli ødelagt av dette, alt man har lest om tanniner og ikke koke skall etc.
Jeg hadde ikke noe å frykte. Ølet ble servert på en stor fest hvor vi hadde med oss en del fulle fat. Dette var et av de mest populære, og det første fatet som ble tømt :)
Så det går nok helt fint sånn du gjør det der.

Har du erfart det selv @Olhund at du får klarere øl når det er minimalt med grums i gjæringskaret?
Gjorde en gang et forsøk på dette med mye/ikke grums i gjæringskaret (pils) og vi kunne hverken se eller kjenne forskjell.

Har du erfart det selv @Olhund at du får klarere øl når det er minimalt med grums i gjæringskaret?
Gjorde en gang et forsøk på dette med mye/ikke grums i gjæringskaret (pils) og vi kunne hverken se eller kjenne forskjell.
Nå husker jeg ikke hvilke ting som forårsaker uklart øl som blir filtrert ut gjennom maltsenga ( proteiner? ) . Dette er noe helt annet enn grøten i bunn av kokekaret. Dersom noe av grøten blir med over til gjæring påvirker ikke det ølet særlig

Sist redigert:
Skal ikke motsi deg i dette men har selv ikke slik erfaring. Det mest ekstrem ølet mitt mht uklarhet i både vørter etter mesking og etter koking var en rug IPA med 40% rug. Måtte røre kraftig i meskeposen for å få vørteren gjennom og etter kok og nedkjøling ble allt tømt direkte over i gjæringskaret med konsistens ikke ulik en velhumlet rugsuppe.
Men tilbakemeldingen fra dommeren var "pent klart øl". At det ble litt for fyldig er en annen sak.
Det er vel når man koker frukt og bær dette med uklarhet kan bli et stort problem.

Brygget en batch Irish Red i dag med batch sparging og BIAB. Lot grumset bunnfelle seg, og dekanterte før koking. Det ble 3 liter med "slam", så kokevolumet ble noe mindre enn beregnet, men så ble det nesten tilsvarende mindre trub etter kokingen - så det jeg satt igjen med til slutt - 23,5 liter - var bare en halv liter mindre enn det jeg hadde beregnet før jeg bestemte meg for å prøve å ta vekk "slammet".

Jeg tror ikke det spiller noen rolle om slammet kommer med i kokingen, men det er greit å slippe et veldig tjukt lag med trub etter kokingen. (Jeg liker å ha rein vørter i gjæringskaret:).)

Tilbake
Topp