Hvor sent før tapping kan man tilsette humle?

Hei. Jeg skulle tappe en IPA i går, men kjente på smaken når jeg sjekket sg at det var alt for lite humlearoma etter mine ønsker.  Jeg puttet nedi 30 g ekstra Chinook for å gi litt mer. Men lurer i dag på om jeg skal kjøpe litt ekstra cascade å hive nedi også  før flasking en på onsdag.

Noen tips til hva som er lurt?  Vil cascade rekke å avgi smak?

Ikke nødvendigvis. Større bryggerier opererer ikke nødvendigvis med 14 dagers gjæring på ølene sine og 10-7 dagers tørrhumling. Det som kan skje er at du kan få overført en del humlepartikler ved flasking. Spesielt om du ikke bruker klarningsmiddel eller kaldkræsjer ølet før flasking.

Det er også verdt å merke seg at humlearomaen på et øl trenger karbonering av ølet for å virkelig  skinne.

Tre dagers kontakttid er som regel nok.

Men Üüüdlænd har et poeng. Humlearomaen i et øl rett fra gjæringsdunken kan ikke sammenliknes med aromen i ferdig karbonert øl. Kullsyren fremhever aromaen betraktelig.

Står i ein artikkel i siste BYO at enkelte komerse btyggeri er heilt nede i eit døgns tørrhumling. Ingen erfaring sjølv men har tenkt å teste litt etterkvart.

Takker for beroligende svar. Fikk litt panikk i en vending der. Hadde gledet meg til å ha fersk IPA til vinterferien :)

Tilbake
Topp