Hvordan bli kjent med forskjellige humler?

JEG

Moderator
Når man skal mekke egne oppskrifter, så vil jeg tro man lykkes bedre om man er kjent med ingrediensene man bruker.

Hvordan blir dere "kjent" med de forskjellige humlene?

Ser for meg at man kan dele dette inn i to hoved kategorier
  1. Andres erfaringer (lese, video, spørre etc)
  2. Egne erfaringer (Kjøpe single-humle øl, brygge single-humle øl, humle-te
Begge her har sine svakheter. #1 er "unøyaktig" og #2 er fort dyrt. (Humle-te kan dog være unntaket, men blir humlen representert riktig? Kanskje man skulle dannet en bytte-ring for single-humle øl...)

Hadde vært kjekt med innspill.

2 gram humle i en ellers nøytral kjøpe-øl. Korke og vent 5 dager.
Kan også bruke Carlsberg NON-alcoholic. Blir ikke enklere enn det :)

Bryggeuniverset er egentlig en uendelighet av variasjonsmuligheter, så til å begynne med så kan det virke som et umulig prosjekt å finne ut av ølveiens mysterium. Min tilnærming har vært å benytte meg av verdensvebben, dvs ditt alternativ 1, som forøvrig ikke er spesielt "unøyaktig" når man kombinerer dem med ditt "alternativ 2".
En ting er å finne ut hvordan en humle smaker i et mer eller mindre tilforlaterlig forsøksprosjekt, men mengder og kombinasjoner med andre humlesorter, maltsammensetninger og gjærsorter vil sannsynligvis redusere verdien av en slik test til et nivå som kanskje er mer til forvirring enn hjelp....
Jeg har mer tro på å ta utgangspunkt i oppskrifter som fungerer, dvs hva erfarne bryggere har utviklet gjennom mange års prøving og feiling og etterhvert vil du sjøl finne ut hva som er dine preferanser og bruke disse til å begynne å mekke dine egne oppskrifter....

Sist redigert:
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tørrhumle Pils ble jeg heller ikke no klokere på
Bekreftet bare at jeg ikke er no fan av IPL

Det som har funket best for meg er å lese meg opp og lukte på ny åpna
humle poser

Har prøvd å tørrhumle pils og lukte på humla, ingen av delen har gitt meg god nok forståelse av hvordan humla blir i øl. Det som derimot har vært knall for min del er å brygge single hop pale ales, har alltid en slik en på tapp/flaske der jeg kan kjenne endringene i humla over tid. Det er selvsagt begrenset hvor mange humler man kommer gjennom i løpet av et liv, men morsomt er det uansett :)

Det jeg gjorde før var å gå på beerlegends og lese om de forskjellige oljene man finner i humle. Da jeg skulle sette sammen oppskrift gikk jeg etter specs på de forskjellige humlene og traff overraskende godt ifht hva jeg var ute etter. Var lettere å plukke ut humler i ølet på smak iom at jeg ofte brukte humler som stod i kontrast til hverandre.

Tilbake
Topp