Hvordan blir saison i romtemperatur?

Hvordan blir en saison om du pitcher på 16 og lar den naturlig stige til romtemperatur som da hos oss er rundt 22 grader nå?

Vil den mangle mye karakter og bli kjip hvis jeg ikke kan skru opp tempen?
 
Tror nok den vil få en "cleanere" og mer krisp karakter.
Jeg har testet det ved ett par anledninger. Den blir OK den.
Mener å huske at den ble en del tørrere på smak.
 
Da kan det på sikt bli billigere å kjøpe et varmebelte til gjæringskaret, selv om det ikke er så behagelig for andre enn gjæren
Strømpriser vs varmebelte
 
Nevnte Belle Saison eller Mangrove Jacks Belgian Ale. Begge gjærer ned uten å mukke.

.../QUOTE]

Siste Belle holdt jeg igjen på ca 20-21.
Den ble kjempegod.
Passe krydret , men ren og fin.

Slipper du den videre går den av skaftet - (går gjerne til 25-28 grader)
mange (de fleste?) liker det bedre :)

Selv syns jeg det blir litt for mye moro.
 
Okei, takk for innspill, da føler jeg meg trygg på at dette ikke blir så verst.

Har "utarbeidet" noe som ligner på en oppskrift:

15 liter.

2400 gram pilsner ekstrakt
100 gram sukker
OG: 1.051
FG: 1.07

humle:

50 gram hallertauer mittelfruh 4,7% @ 30 min.

IBU 22

Gjær: 1 pakke belle saison. Muligens litt overpitch, men tenker det går bra siden jeg pitcher såpass lavt.

Pitcher gjæren på 16-17 grader- lar den stige naturlig til 22 grader som er rom temperatur og holder den der til den er ferdig utgjæret og oppryddet.

Hvis jeg får mulighet så kan det være jeg hiver den inn på badet på 25 grader etter 4-5 dager, men jeg skal smake på hydrometer prøven og vurdere da.


Det jeg lurer på er om den humle tilsetningen er OK? IBU er jeg fornøyd med, og jeg tenkte å koke maks 30 min for da har jeg spart en halvtime bryggetid, som er knapt for tiden som småbarnsfar.
I tillegg: fornuftig å tilsette litt sukker? det vil utgjøre kun 4-5% av total mengde men jeg tenkte kanskje det er nødvendig for å treffe ift stilen, siden jeg bruker ekstrakt ?
 
Sukker fører til bedre utgjæring. Siden du bruker den gjærtypen som gjærer aller lengst ned, foreslår jeg at du dropper sukker. Belle gir gjerne FG på rundt 1.002, og det er tørt nok for de fleste. Den lager forresten ikke så mye ester på lav temperatur, og den tåler varme, så flytting til rom på 25 grader blir sikkert bra (hvis du liker esterpreg).
 
Hallertauer mittelfrüh brukte jeg i siste saison i kombinasjon med Strisselspalt og en rest av bobek. IBU rundt 35 (Tinseth). Strisselspalt er snop altså.
Sier meg enig med forrige taler om sukkertilsetning.
 
Sukker fører til bedre utgjæring. Siden du bruker den gjærtypen som gjærer aller lengst ned, foreslår jeg at du dropper sukker. Belle gir gjerne FG på rundt 1.002, og det er tørt nok for de fleste. Den lager forresten ikke så mye ester på lav temperatur, og den tåler varme, så flytting til rom på 25 grader blir sikkert bra (hvis du liker esterpreg).


Takk da dropper jeg sukkeret. Prøver meg denne gangen med free rise til 22-23. Hvis ikke jeg liker det så kjører jeg høyere opp neste gang.

hvordan er det med humle-tilsettingen? hele tilsettingen på 30 min gir mest bitterhet og noe smak?

Fra bjcp: " High fruitiness with low to moderate hop aroma and moderate to no herb, spice and alcohol aroma"
"Hop flavor is low to moderate, and is generally spicy or earthy in character"
 
Tilbake
Topp