Hvordan bruke en spunding-ventil?

Jeg fant ut at min ventil hadde en tendens til å sticke, slik at trykket danset litt, usikker om gjæren liker det. Løste seg ved å ha litt olje på den gummi delen som trykker med fjæren mot anleggsflaten. Mistenker at gummien er for myk på min ventil slik at den presser seg et spor og krever litt mer trykk en det som først er justert inn for å åpne.

Tror nok kanskje de jalla spunding ventilene man får på ebay osv. ikke er beregnet for fin justering som det her. Burde vel egentlig hatt en ordentlig trykkregulator. Men det koster peng, og tåler krausen veldig dårlig om uhellet skulle være ute.
 
Og hva gjør man når spundingventilen er gone AWOL? Bytter ut fjæra i sikkerhetsventilen på fatet med en svakere:
16c224dcb2e73a8056f9998cdead1f3d.jpg

Prøvde litt forskjellig og fant en kombinasjon som gir rett over 1 bar, som er det jeg trenger. Håper den ikke går tett - kanskje jeg har laget en Corneliusbombe?
 
Tvilsomt. De fata tåler 150 psi. Med margin 200 psi sikkert. Men om gjæra dævver av trykk kan jo skje.
 
Da har jeg enda et spørsmål:

Fatet står på 10C. Skal opp til 16C, og så blir endelig temperatur 4c.

Er det mulig å sette spundventilen slik at karboneringen blir riktig etter senkingen igjen?

Setter jeg den til riktig trykk ved 16C, og så kjøler ned igjen så blir det kjo overkarbonert. Setter jeg den til riktig trykk nå for å være riktig ved 4c, så blir det underkarboner siden ølet i seg selv inneholder mindre co2 ved ti grader enn det det ville gjort ved 4 grader.

Det er en del headspace i fatet.
 
Sist redigert:
Pleier å funke bra for meg å sette utifra temperatur. Er manometeret riktig kalibrert?
 
Pleier å funke bra for meg å sette utifra temperatur. Er manometeret riktig kalibrert?

Ha! Det har jeg faktisk ikke testet, om det er riktig kalibrert. Hvordan gjøres dette enklest?

Og hva mener du med ut ifra temperatur, her har jeg jo tre temperaturer å jobbe ut ifra. Initiell-gjæringstemp, end-gjæringstemp, og så serveringstemp. Men jeg glemte at jeg skal jo ha ølet ned på -1C før det blir dratt opp til serveringstemp igjen.
 
Jeg kalibrerer mot CO2 regulatoren min... noe italienske greier tror jeg. Jeg stiller inn riktig trykk mot slutten av gjæringen på ventilen (bruker BF sin kalkulator). Når gjæringen er over kobler jeg av ventilen og kræsjer. Aldri fått feil karbonering egentlig.
 
Jeg kalibrerer mot CO2 regulatoren min... noe italienske greier tror jeg. Jeg stiller inn riktig trykk mot slutten av gjæringen på ventilen (bruker BF sin kalkulator). Når gjæringen er over kobler jeg av ventilen og kræsjer. Aldri fått feil karbonering egentlig.

Det skal jeg gjøre for å sjekke. Kobe på 2.5-bar utgangen min fra regulator, inn på et fat, og så sette spundventilen på, og se se.

Men hva er utgangspunktet for trykket du stiller inn? Det er det jeg lurer på. Samt at jeg har headspace, du fermenterer med fulle fat..
 
Headspace har vel ikke noe å si så lenge trykket er det samme, det gjelder vel for når man tilsetter sukker for gitt mengde liter øl.

Så når jeg finner ut at jeg skal starte karboneringen så går jeg inn på https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/ og plotter inn nåværende temp og ønsket volum CO2. Får da typisk rundt 25-30PSI. Stiller inn det og lar det stå til på samme temperatur.
 
Headspace har vel ikke noe å si så lenge trykket er det samme, det gjelder vel for når man tilsetter sukker for gitt mengde liter øl.

Så når jeg finner ut at jeg skal starte karboneringen så går jeg inn på https://www.brewersfriend.com/keg-carbonation-calculator/ og plotter inn nåværende temp og ønsket volum CO2. Får da typisk rundt 25-30PSI. Stiller inn det og lar det stå til på samme temperatur.

Jo headspace her jo noe å si fordi det skal være liketrykk i hele beholderen (fatet, flaska etc). Hvis du karbonerer med utgangspunkt i at du har 2L øl i 18L fat, så vil du ikke få den karboneringen du har tilsatt i form av sukker i ølet, da co2'en vil fylle opp hele fatet for å danne et liketrykk, og da får du underkarbonert øl, siden mestaparten av co2'en går med til å danne liketrykk i fatet.
 
Joda, men du skal vel ikke tilsette mer sukker? Eller skal du det? Trodde du bare skulle gjære og karbonere på fatet jeg. :)
 
Da kan jeg ikke fatte at headspace har noe å si på trykk...

Men. Se for det det her, det er jo egentlig det jeg skrev tidligere.

Du har en dunk på 10L. Denne dunken skal jo da fylles. Om det er gass eller væske driter gassen og væsken i.

Så vet du at gass og væske skal gjerne ha liketrykk, (co2 og øl iallefall), henrys lov. Så hvis du har 2L øl i denne dunken, og tilsetter sukker for å karbonere 2L, så vil jo mye av gassen gå ut av ølet, og inn i headspace slik at øl og headspace har et liketrykk. Dvs at du har ikke co2 verdt det du tilsatte av sukker. Tar utgangspunkt i at headspace er "tomt" ved karbonering.
 
Men. Se for det det her, det er jo egentlig det jeg skrev tidligere.

Du har en dunk på 10L. Denne dunken skal jo da fylles. Om det er gass eller væske driter gassen og væsken i.

Så vet du at gass og væske skal gjerne ha liketrykk, (co2 og øl iallefall), henrys lov. Så hvis du har 2L øl i denne dunken, og tilsetter sukker for å karbonere 2L, så vil jo mye av gassen gå ut av ølet, og inn i headspace slik at øl og headspace har et liketrykk. Dvs at du har ikke co2 verdt det du tilsatte av sukker. Tar utgangspunkt i at headspace er "tomt" ved karbonering.
Skjønner hva du mener. Si man skal naturlig karbonere 10 liter i 19 liter corny, skal man da ha i sukker for 10 liter eller 19 liter?
 
Enda et spørsmål. Oppgraderte et manometer i går til et fylt med væaske fra Tess. Det var kanskje ikke så smart, hvis man skal øke temperaturen under gjæring? Oljen vil jo ekspandere med økende temperatur, og da vise enda høyere trykk enn det reelle? Da må jeg i såfall bruke en av de andre spundventilene til ramping..

Edit: Et ikke-problem. Monterer bare regulatoren utenpå kjøleskapet som var opprinnelig plan
 
Sist redigert:
Tar opp igjen denne halvgamle tråden.
Er det noen her som har kjøpt Piccolino eller lignende spundingventil? Jeg har en billig spundingventil som jeg ikke får til å fungere skikkelig. Jeg vurderer å fleske til med en Piccolino.
 
Tar opp igjen denne halvgamle tråden.
Er det noen her som har kjøpt Piccolino eller lignende spundingventil? Jeg har en billig spundingventil som jeg ikke får til å fungere skikkelig. Jeg vurderer å fleske til med en Piccolino.

Jeg har en kellerfee. Knallstabil og nøyaktig.
 
Tilbake
Topp