Hvordan Cold crash?

Hei

Hvordan cold crasher eg ølet? Har eit kjøleskap eg kan sette gjæringskaret i. Kor lenge skal det stå i kjøleskap? Skal gjærlåsen vere på i kjøleskape? Er fylt med starsan.

Når eg har cold crasha ølet så skal eg karbonere på flasker. Eg får med meg nok gjærrester til og karbonere på flasker? Bør det karbonere lenger enn 2 veke i rom temp?

Ølet er eit Ølsett fra brygging.no med navn: Sunnhordaland premium pils.
 
Hei
Testet det samme for noen uker siden. Flyttet karet (25 L) ut av gjæringsskapet (etter 3 uker gjæring på ca 9-10 grader ble SG målt til forventet verdi = FG) og inn i uteboden (ca 1-3 grader temp på denne årstiden). Der stod den i 4 døgn med gjælås/starsan. Stakk deretter om med hevert til rent/sterilisert kar (uten å flytte på dunken og uten å plaske med ølet). Krystallklart øl !! Tempererte deretter karet noen timer inne i romtemperatur før jeg blandet inn sukkerlake (forsiktig omrøring med sterilisert rørepinne) og deretter tapping på flasker. Har nå stått i romtemperatur (ca 22 gr i 2 uker), og "ristetesten" avslører fine bobler. Tenker å la flaskene stå 3-4 dager til innomhus før jeg åpner en og tester om godsakene har fått nok kullsyre. Deretter tenker jeg at det bærer ut i uteboden igjen for lagring i 1-2 måneder.
 
Det høyrest jo bra ut. Er det slik at det ikkje følger med så mykje rester i boten av flaskene?

Eg brygger til bryllupe mitt og der vil eg ha minst mulig bunnfall i flaskene. Litt blir det seffe.

Har du erfaring med å bruker ølkorker/ølkapsler flere ganger?
 
Hei igjen
Minimalt med bunnfall i flaskene mine nå .. og det lille som er der kommer sikkert til å "sette seg" etter kjølig modningslagring. Man må imidlertid være litt på vakt når man stikker om og heverten nærmer seg gjærkaka. Jeg bruker en teknikk hvor jeg "tilter" karet forsiktig litt opp i fremkant rett før omstikking og senker heverten gradvis ned i bakkant. Om du tåler litt svinn og dropper den siste flaska .. bør du også kunne unngå å suge opp for mye gjær & grums. Viktig å la karet hvile litt etter tilføring av sukkerlake slik at den fordeler seg godt ... forsiktig omrøring (uten å plaske) er også en god forsikring mot ujevn karbonering.

Har også lest i andre tråder her på forumet at noen foretrekker å tappe direkte på flaske fra gjæringskaret etter Cold Crash. Dette for å minimalisere innblanding av luft og fare for påfølgende oksydering av ølet. I slike tilfeller tilsettes sukkerlake eller karboneringsdrops rett i flaskene. Tipper det også vil bli mindre bunnfall med denne metoden (les: kun de siste flaskene som blir utsatt for gjær/grums fra karet).

Bruker bare ølkapsler .. sannsynligvis stor risiko ved å gjenbruke disse, jeg gjør ikke det!
 
Om du ikke bryr deg for mye om hva sluttsummen blir på vær enkelt øl anbefaler jeg karboneringsdrops. Koster 50 kr for 80 drops som rekker til 40 liter, da er du garantert gjevn fordeling av sukker. Selges på brygging og europris
 
btw. skal du flaske ølet til bryllupet? om ikke så er det ikke så viktig med cold crash, jeg gjør det aldri. Tapper på fat, legger det ned mot null og tvanskarbonerer. kast en halvliter når du beggyner å tappe, resten er dønn klart
 
Hei
Testet det samme for noen uker siden. Flyttet karet (25 L) ut av gjæringsskapet (etter 3 uker gjæring på ca 9-10 grader ble SG målt til forventet verdi = FG) og inn i uteboden (ca 1-3 grader temp på denne årstiden). Der stod den i 4 døgn med gjælås/starsan. Stakk deretter om med hevert til rent/sterilisert kar (uten å flytte på dunken og uten å plaske med ølet). Krystallklart øl !! Tempererte deretter karet noen timer inne i romtemperatur før jeg blandet inn sukkerlake (forsiktig omrøring med sterilisert rørepinne) og deretter tapping på flasker. Har nå stått i romtemperatur (ca 22 gr i 2 uker), og "ristetesten" avslører fine bobler. Tenker å la flaskene stå 3-4 dager til innomhus før jeg åpner en og tester om godsakene har fått nok kullsyre. Deretter tenker jeg at det bærer ut i uteboden igjen for lagring i 1-2 måneder.
Har aldri kaldkjæsjet selv, men vil ikke gjæren sette mer smak ettersom ølen er i kontakt med denne enda lengre enn normalt? Eller er det noe med kulden som gjør at det ikke setter seg?
 
Det høyrest jo bra ut. Er det slik at det ikkje følger med så mykje rester i boten av flaskene?

Eg brygger til bryllupe mitt og der vil eg ha minst mulig bunnfall i flaskene. Litt blir det seffe.

Et annet tricks for å unngå for mye bunnfall (om du ikke er VELDIG opptatt av typeriktig smak), er å bruke Nottingham-tørrgjær. Dette fungerer riktignok best på smakfulle ales, så kanskje ikke for akkurat Sunnhordlandspilsen din ;)

Mvh en Nordhordlending
 
Gjorde en måling av 10 drops av den nye typen. Snittvekten er 2,00gram.
Dersom du skal transportere fat til fest, bryllup eller konkurranse, anbefaler jeg å la det stå i noen uker - kaste første halvliteren - og tappe over på nytt fat (øl-øl-kobling)
 
Tilbake
Topp