Cold crash

Hei! Skal forsøke på dette for første gang. Har et speidel 30l gjæringskar det er plass til i kjøleskapet så lenge gjærlåsen er av. Har sett at noen fester folieballong med co2, men er usikker på hvordan gå fram. Noen med forslag eller andre ideer?
 
Hei! Skal forsøke på dette for første gang. Har et speidel 30l gjæringskar det er plass til i kjøleskapet så lenge gjærlåsen er av. Har sett at noen fester folieballong med co2, men er usikker på hvordan gå fram. Noen med forslag eller andre ideer?
Det spørs hva du har av utstyr. Har du co² tilgjengelig?
 
Har co2, skal tappe på corneliusfat etter cc.
Hvis du har mulighet til å koble til co2 til gjæringsfatet ville jeg gjort det og satt på et minimalt overtrykk.
Det eneste du behøver å tenke på er å unngå et undertrykk som suger luft inn.
Når ølet avkjøles vil volumet minke og skape et sug hvis du ikke etterfyller med co2.
 
Takk for svar! Aha, det høres ut som beste måten å gjøre det på, men har bare gjæringskar av plast så kan ikke sette trykk på dem antar jeg. Har ikke plass til corneliusfatene i kjøleskap, og fikk info om at ventilene fort kan tette seg på fatene om jeg coldcrasher i dem - så ser for meg at jeg må gjennomføre cold crashen i plast-gjæringskaret, og da kanskje med en folie-ballong jeg fyller med co2? Hva tenker du?
 
Takk for svar! Aha, det høres ut som beste måten å gjøre det på, men har bare gjæringskar av plast så kan ikke sette trykk på dem antar jeg. Har ikke plass til corneliusfatene i kjøleskap, og fikk info om at ventilene fort kan tette seg på fatene om jeg coldcrasher i dem - så ser for meg at jeg må gjennomføre cold crashen i plast-gjæringskaret, og da kanskje med en folie-ballong jeg fyller med co2? Hva tenker du?
Det er snakk om å unngå undertrykk..
Jeg har gjort det på plastbøtter så et Speidel-kar tåler et lite overtrykk.
 
Den der så ikke dum ut, kanskje jeg kan skaffe meg en slik til neste gang. Finnes det andre måter å sette et lite overtrykk på et speidel-kar?
Krana passer også på toppen, så om du har en ekstra kran og en slange som passer mellom co2 og kran så kan du sikkert fylle på med et lavt trykk. Jeg har de karene selv men har aldri prøvd.
 
Krana passer også på toppen, så om du har en ekstra kran og en slange som passer mellom co2 og kran så kan du sikkert fylle på med et lavt trykk. Jeg har de karene selv men har aldri prøvd.
Det var jo en kjempeidé! Er sikkert best å fylle på litt underveis og stenge ventilen så den ikke står under kontinuerlig trykk, eller er det så lite at det ikke har noe å si? Og vil det kanskje være like greit å feste den folie-ballongen jeg kjøpte i dag fylt med co2 på en sånn anordning..hmm gjelder å være kreativ her skjønner jeg..
 
Det var jo en kjempeidé! Er sikkert best å fylle på litt underveis og stenge ventilen så den ikke står under kontinuerlig trykk, eller er det så lite at det ikke har noe å si? Og vil det kanskje være like greit å feste den folie-ballongen jeg kjøpte i dag fylt med co2 på en sånn anordning..hmm gjelder å være kreativ her skjønner jeg..
Har du mulighet til å følge med ville jeg bare fylt etter litt og litt, fremfor å styre med ballong. De er jo ganske stive de kara der. Hvis jeg graver lengst baki hjernebarken så mener jeg kanskje @Jørgen O hadde den dingsen jeg linket til og kan mene noe mer om trykk på speidelkaret.
 
@Holmentoppen skriver hvordan han gjør Cold Crash her.
 
Før når jeg hadde Speidelkar så brukte jeg metoden som TheNextBatch har brukt i sine videoer. Den fungerer helt supert, er jo et lite luftehull i krana så du kan starte å purge med co2 og ut luftehullet så alt er tilnærmet oksygenfritt før du åpnet krana.

Fant en tilfeldig video, er vel fra rundt 12:30 han demonstrerer metoden.
 
Takk, kjempenyttig. Ok, det jeg gjorde nå var å skifte ut gjærlåsen med en kran (dette skulle jeg vel gjort før gjæring), og koblet co2 til kranen. Antar dette var en tabbe siden jeg ikke vet hvordan jeg blir kvitt oksygenet som nå er på plass i headspace på gjæringskaret..har ikke en måte å purge eller slippe ut oksygenet, eller kan det funke å bare sette på co2 skru opp lokket litt og oksygenet slipper ut der? Å bare fylle med co2 er vel kanskje uheldig nå som jeg har sluppet inn oksygen?
 
Hvor lang tid har man på å drikke ølet før det blir dårlig nå som jeg har rotet det til og introdusert oksygenet?
 
Ah, godt å høre! Kom på at jeg hadde lyst til å forsøke å klare ølet med gelatin, så da må jeg jo åpne uansett. Noen erfaringer å dele på det feltet?
 
Ah, godt å høre! Kom på at jeg hadde lyst til å forsøke å klare ølet med gelatin, så da må jeg jo åpne uansett. Noen erfaringer å dele på det feltet?
Bare gode erfaringer med gelatin, det er veldig effektivt hvis det haster å klarne ølet.
 
Bare gode erfaringer med gelatin, det er veldig effektivt hvis det haster å klarne ølet.
Tiltres. Du kan få veldig klart øl ved bare å ta tiden til hjelp. Men jeg synes fremdeles det blir enda klarere når du i tillegg bruker gelatin.

Denne pilsen ble tilsatt gelatin etter cold crash for ca to måneder siden. Jeg tror jeg kan påstå at den er 99% klar.

Screenshot_20231002_054627_Gallery.jpg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp