Hvordan er temperaturen i bryggemiljøet?

Jeg har holdt på med hjemmebrygging en god stund, men har ikke vært spesielt aktiv i bryggemiljøet. Likevel føler jeg at interessen for hobbyen i Norge har moderert seg. Hvordan har interessen for hjemmebrygging endret seg de siste årene, har den stabilisert seg eller er den økenende eller minkende?
 
Gikk nok på en smell som veldig mye anna under plandemien. Vanskelig å hente inn samme interesse og aktivitet som tidligere med et langt avbrudd. Det krever jo mye å arrangere samlinger og festivaler fra ildsjelene. Ser man på omsetning fra proff på de forskjellige butikker, så må det vel fortsatt være høy aktivitet rundt forbi i de private hjem. :) Vilkårlig rekkefølge på noen nettbutikker og to norsk leverandører.

1679298287142.png
1679298374580.png
1679298394202.png
1679298442914.png
1679298589922.png
 
Gikk nok på en smell som veldig mye anna under plandemien. Vanskelig å hente inn samme interesse og aktivitet som tidligere med et langt avbrudd. Det krever jo mye å arrangere samlinger og festivaler fra ildsjelene. Ser man på omsetning fra proff på de forskjellige butikker, så må det vel fortsatt være høy aktivitet rundt forbi i de private hjem. :) Vilkårlig rekkefølge på noen nettbutikker og to norsk leverandører.

Vis vedlegget 61274
Vis vedlegget 61275
Vis vedlegget 61276
Vis vedlegget 61277
Vis vedlegget 61278
Kan du utdype tolkinga litt, Steinar - for oss som er dårlige på bedriftsregnskaper:)?

En annen indikator kan være aktivitetsnivået på forumet her, og på facebookgruppene. Aktiviteten på forumet har sunket, og @Kold Brygg sjekka vel facebookgruppene og fant det samme der. Men det betyr muligens bare at folks mediebruk har endra seg - helt klart til det verre, spør du meg.
 
Takk for svar! Basert på driftsresultatene virker det som om det fortsatt brygges godt og kjøpes utstyr. Blir interessant å se resultatene for 2022. Det er vel kun BT med driftsresultat for 2022 i figurene du viser?

Håper virkelig ikke interessen faller for mye. Var mye slit «i gamle dager» å få tak i basisvarer. Hva en brygget var som regel basert på hva som var tilgjengelig i butikken.

Aktiviteten i fora kan sikkert skyldes mye annet en den generelle interessen for hobbyen. Som plattformens popularitet.
 
Antallet medlemmer i Norbrygg tok seg kraftig opp under pandemien på tross av at aktivitetsnivået gikk kraftig ned.
Når vi nå sammenligner antallet for de to siste normalårene, har vi flere medlemmer nå enn i 2019.
Det er fremdeles bra oppmøte på våre arrangementer selv om noen enda ikke har startet opp igjen.
Uten en grundig analyse sitter jeg med en følelse av at vi har et godt og robust bryggemiljø.
 
Jeg har inntrykk av at miljøet har endret seg veldig ila de årene jeg har holdt på.

Da jeg begynte, tror det var for snaut 10 år siden, var det vanlig å lage mye av utstyret selv. Kjølebokser til mesking og ombygde frysere til kegeratorer var vanlig. Utstyret som kunne kjøpes var dyrt eller fraværende. På samme måte var oppskrifter noen fant frem til selv og/eller gjennom utenlandske nettsteder og skriverier. Engelsk er en barriere for mange.

Idag har jeg inntrykk av at nye bryggere starter med å kjøpe en kompaktbrygger og et ferdig all Grain sett fra en av bryggebutikkene. Mange av spørsmålene på fb indikerer svært liten innsikt i prosessen hos mange nye brygggere. En ferdig kegeeator med 8 kraner til 15.000 kroner er knapt dyrere enn å bygge om en gammel fryser.

For 10 år siden var det nesten umulig å starte brygging uten å søke seg frem til ganske mye informasjon på forhånd. Idag er det mulig å starte mer rett ut av boksen.

Siden fb har tatt over mesteparten av kunnskapsformidlingen, er der mer kjappe enkle løsninger. Sjeldent lange og inngående diskusjoner med med pro og contra for en løsning. Dessuten har vissheten om Norbryggs eksistens forduftet for de fleste bryggere.

Vi nerder forsvinner, mens de som er mer interessert i ølet enn prosessen ved å lage det, vokser frem. Stor alkoholstyrke feemholdes ofte som noe å skryte av på fb, oftere enn velbalansert og smaksrikt øl. Jeg synes det er sjeldent å se folk snakke om mørke eller maltdrevne øl. Som oftest er det mest mulig humle som gjelder.

Som sagt, dette er bare mitt inntrykk fra fb, butikkutvalg etc.
 
Stor alkoholstyrke feemholdes ofte som noe å skryte av på fb, oftere enn velbalansert og smaksrikt øl. Jeg synes det er sjeldent å se folk snakke om mørke eller maltdrevne øl. Som oftest er det mest mulig humle som gjelder.
NEIPAen sitt inntog tok sikkert noen kunder fra rusbrus og drink konsumentene. :p Så er det vanskeligst med lyse rene øl hvor alle bryggefeila kommer fram hos nybegynnerne. Enklest å kamuflere med 15-20 gram / liter med humle.
 
Det hadde vært ganske artig å vite hvor mange bryggemaskiner som er solgt i Norge de siste 5 åra.

Meget anekdotisk om bruken: Av de tre jeg kjenner som har skaffa, er det 0 aktive brukere.
 
HVIS mitt inntrykk av endring i miljøet er noenlunde riktig, så kan det være begynnelsen på slutten for miljøet hvis vi ikke lykkes med å endre kursen.

Liten kunnskap gir dårlig øl. Dersom utviklingen fortsetter blir hjemmebrygg fort til øl som bare bryggeren selv liker, og brygging blir noe man gjør bare for å skaffe seg billig alkohol, slik vinlegging fra billige sett var på 70-tallet. Og alle som driver med ølbrygging blir antatt å ha billig alkohol som mål. Ølbrygging går fra å være hipt slik det var, til coolt slik det er, til Harry.

Ikke det at jeg bryr meg om mitt dårlige rykte, men det vil være en trist utvikling for hobbyen.
 
HVIS mitt inntrykk av endring i miljøet er noenlunde riktig, så kan det være begynnelsen på slutten for miljøet hvis vi ikke lykkes med å endre kursen.

Liten kunnskap gir dårlig øl. Dersom utviklingen fortsetter blir hjemmebrygg fort til øl som bare bryggeren selv liker, og brygging blir noe man gjør bare for å skaffe seg billig alkohol, slik vinlegging fra billige sett var på 70-tallet. Og alle som driver med ølbrygging blir antatt å ha billig alkohol som mål. Ølbrygging går fra å være hipt slik det var, til coolt slik det er, til Harry.

Ikke det at jeg bryr meg om mitt dårlige rykte, men det vil være en trist utvikling for hobbyen.
Nja, jeg er ikke bekymra. Bryggemaskinene og settene, kopla med at mange har god råd, har vel ført til at det er en ganske lav terskel for å komme i gang, og det er ikke så urimelig om mange av disse finner ut at ølet ikke blir så godt at det er noen vits i å fortsette. De som drives av interesse for øl, vil nok holde ut.

Men jeg er bekymra for kunnskapskulturen. Hvis youtube blir hovedkilden folk søker seg til, og fora og bøker og tidsskrift blir borte, er det ille. Og det trur jeg dessverre holder på å skje.

Kunne ikke en god sosiolog finne ut at dette er et interessant felt å forske på:)?
 
Akkurat som at baking ikke er for alle, er ikke brygging for alle heller. Men alle får til å smøre sammen ei pizzadeig og få et spiselig resultat ut av det om man følger oppskrifta. Om man nyter prosessen med det, eller velger takeaway neste gang uansett må jo bli opp til hver enkelt.
 
Men jeg er bekymra for kunnskapskulturen. Hvis youtube blir hovedkilden folk søker seg til, og fora og bøker og tidsskrift blir borte, er det ille. Og det trur jeg dessverre holder på å skje
Dette er i såfall ikke noe som utelukkende gjelder hjemmebrygging, men er er generelt, gjelder samfunnsdebatten og demokrati.

Har absolutt inntrykk av at debatten går omkring framvekst av konspirasjonsteorier og innelukking i algoritmer som skyldes sosiale medier og youtube.

At dette også rammer vårt lille hjemmebryggerhjørne fanger neppe den store interessen.

I utgangspunktet tenker jeg det er positivt med flere plattformer. Jeg foretrekker videoer framfor FB, fordi disse kan vise ting på en måte FB ikke kan. Men ser uansett disse mer som et supplement enn hovedkilde til informasjon.
 
Jeg tør påstå at vi har et stort og solid bryggemiljø i Norge, eller kanskje bryggemiljøer er mer dekkende.
Det er ingen tvil om at vi kontinuerlig har frafall, men det kommer også nye bryggere til.
Av de to siste vennene jeg 'inspirerte' til å starte, er begge fremdeles aktive bryggere. Det er imidlertid kun en av dem som er medlem i Norbrygg.
En bryggekultur avhenger ikke av hvor mange som er på FB (...en døende kanal?), som er her på forumet, er medlem i Norbrygg, eller som brygger med et lite antall venner uten kontakt med andre. En kultur trenger flere ben og stå på, så dersom FB skulle forsvinne, vil kulturen bestå for det.
 
Jeg er også involvert i noe som kalles Samvirkebryggeriet. Det er 8 lokale lag rundt Oslo med 100 plasser i hvert lag. I alt 800 plasser. Det ble startet for ca 8 siden. Hvert lag ble straks fulltegnet og mer til. Siden har medlemstallet fullt i samtlige lag og idag er alle lag ca halvfulle og alle har halvert sin bryggefrekvens siden starten.

Nå skyldes dette flere ting som Sviktende kvalitet og misnøye med styringen m.m. så man skal absolutt ikke legge for mye vekt på denne statistikken. Men det er et dårlig tegn at alle lagene tegner et så entydig bilde.
 
Jeg tør påstå at vi har et stort og solid bryggemiljø i Norge, eller kanskje bryggemiljøer er mer dekkende.
Det er ingen tvil om at vi kontinuerlig har frafall, men det kommer også nye bryggere til.
Av de to siste vennene jeg 'inspirerte' til å starte, er begge fremdeles aktive bryggere. Det er imidlertid kun en av dem som er medlem i Norbrygg.
En bryggekultur avhenger ikke av hvor mange som er på FB (...en døende kanal?), som er her på forumet, er medlem i Norbrygg, eller som brygger med et lite antall venner uten kontakt med andre. En kultur trenger flere ben og stå på, så dersom FB skulle forsvinne, vil kulturen bestå for det.
En god kultur er avhengig av et fungerende fellesskap med ei viss form for styring, og jeg mener at både Norbrygg og forumet er ganske viktige. Jeg har klare motforestillinger mot FB, men jeg vil heller ha gruppene der aktive enn et atomiseert univers av folk som lager videoer og bryggere som sitter hver for seg og ser på.
 
Jeg tør påstå at vi har et stort og solid bryggemiljø i Norge, eller kanskje bryggemiljøer er mer dekkende.
Det er ingen tvil om at vi kontinuerlig har frafall, men det kommer også nye bryggere til.
Av de to siste vennene jeg 'inspirerte' til å starte, er begge fremdeles aktive bryggere. Det er imidlertid kun en av dem som er medlem i Norbrygg.
En bryggekultur avhenger ikke av hvor mange som er på FB (...en døende kanal?), som er her på forumet, er medlem i Norbrygg, eller som brygger med et lite antall venner uten kontakt med andre. En kultur trenger flere ben og stå på, så dersom FB skulle forsvinne, vil kulturen bestå for det.
Ja, jeg er enig i at det fortsatt er mange bryggere. Men frafall og tilførsel av nye, fører til en endring av hvem som brygger og hvorfor. Det er dette jeg mener å fornemme og gi uttrykk for i min beskrivelse over. Og endret sammensetning kan være begynnelsen på en trendnedgang.
 
Tilbake
Topp