Hvordan få et tørrere øl?

Målte til FG 1.011 ja.
Hvor lenge lar dere flaskene stå til karbonering? Disse stod i 14 dager på 20 grader. Er det tilstrekkelig?
 
Det varierer veldig, men såpass lett øl pleier å bli ferdig på kortere tid enn som så. Sterkt øl med gjær som har fått kjørt seg tar gjerne mer tid.
 
kenata skrev:
Målte til FG 1.011 ja.
Hvor lenge lar dere flaskene stå til karbonering? Disse stod i 14 dager på 20 grader. Er det tilstrekkelig?

Jeg er ingen ekspert, men målingen her skulle jo tilsi at dette er helt normalt...
 
Nå skal det vel sies at overgjæret øl kan fremstå som "søtere" enn undergjæret øl.
Slik var i alle fall min første opplevelse/tanke når jeg ble introdusert for hjemmebrygget ale første gang.
Kan forklaringen ligge her skal tro?
 
Tror ikke det. Pub/butikkjøpt IPA smaker mye crispere enn de første batchene IPA/Pale Ale. Havrestouten og Yuletide alen jeg brygget er jeg veldig fornøyd med. Mine lyse brygg har virket litt lite balansert.
 
Sliter litt med det samme Kenata, men ikke mange skjønner hva jeg mener :)
Tanker jeg har gjort meg som jeg prøver å sjekke ut.
Utstyr?, jeg bruker en BB30.
Alkohol smaker søtt, butikkøl er gjerne noe lavere i alk%.
Mesketemp. Henger muligens sammen  med utstyr
Mengde malt, ser for meg at butikkøl bruker noe mindre malt.
Filtrering? Foreløpig holder jeg en liten knapp på dette.
Klarningsmiddel?
Karboneringsmåte?

Jeg har altså ingen svar til deg, men skal si i fra hvis jeg finner ut noe!!
 
Henger meg på her. Har hatt samme problem. Har også brukt us05. Fg på 10.09 til 10.12 og fortsatt alt for søt. Karamelmalt på 2-4% og resten basismalt. Kan det komme av for høg gjæringstemp? Føler jeg har ok kontroll på resten av prosessen.
 
Tilbake
Topp