Hvordan få fyldig/tykt øl med "lav" alkoholprosent

simon

 
Har nå smakt på mitt første hjemmebrygg. Alt gikk ikke helt etter planen, da jeg skulle fått ca 25-27L øl, men endte opp med rundt 20L. Dette førte til en alkoholprosent på 7,5-8% og jeg kjenner litt for mye til alkoholsmaken på brygget synes jeg (blir sikkert bedre om det får stå en stund). Det jeg dog likte veldig godt med det var at det var skikkelig fyldig/tykt, kraftig og smaksrikt, noe som vel er naturlig ettersom det ble såpass konsentrert.

Skal kjøpe ingredienser til en ny stout eller porter snart, og jeg kunne da tenkt meg å få til et brygg med disse egenskapene, men uten å komme opp i så høy alkoholprosent (helst ikke mye høyere enn 5%). Er det riktig at måten å få til det på er å kjøre en høy mesketemperatur? I så fall hvor høy temperatur er det "forsvarlig" å kjøre? Andre tips til hvordan en kan oppnå dette?

På forhånd takk!  :)
 
Hva med en sweet stout?
Hvis du med fyldig og tykt tenker på munnfølelse, så hjelper laktosen i sweetstouten til med å lage fyldige øl med lav alkoholprosent.
F.eks. noe ala denne: http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/14999/cinco-de-mayo-milk-stout
 
Du kan også tilsette havregryn og flaket bygg. Vi har en dry oatmeal stout på 3.7% som har rikelig med fylde og karakter til tross for sin lave alkoholprosent
 
Har en havrestout på gjæring nå, så skal bli spennende å se hvor fyldig den blir. Da skal jeg se om Havregryn og flaket bygg kan kjøres inn i neste oppskrift! :)
Sweet stout hørtes spennende ut og skal definetivt prøves snart. Takk til dere begge for gode tips! :) 

Men hva med mesketemperaturen? Stemmer antagelsen min om at høyere mesketemperatur fører til mer fylde og munnfølelse, eller er det noe jeg bare har fått for meg som ikke stemmer?
 
simon skrev:
Har en havrestout på gjæring nå, så skal bli spennende å se hvor fyldig den blir. Da skal jeg se om Havregryn og flaket bygg kan kjøres inn i neste oppskrift! :)
Sweet stout hørtes spennende ut og skal definetivt prøves snart. Takk til dere begge for gode tips! :) 

Men hva med mesketemperaturen? Stemmer antagelsen min om at høyere mesketemperatur fører til mer fylde og munnfølelse, eller er det noe jeg bare har fått for meg som ikke stemmer?

Høyere mesketemp gir lavere utgjæring og følgelig litt mer sødme, men det betyr ikke nødvendigvis at ølet blir så voldsomt mye mer fyldig.
 
Høyere fg betyr vel mer fylde? Rugmalt kan gi mye kropp uten sødme.  Men det gir også smak.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
Rug gir mye fylde ja, føler den gir mer fylde enn havre etter min erfaring. Men også mer smak da, så det blir jo en vurdering. Glem ikke maltodextrin, uforgjærbart sukker uten søtsmak som kan tilsettes for å øke FG uten at ølet blir søtere.
 
Kjetil S skrev:
Høyere fg betyr vel mer fylde? Rugmalt kan gi mye kropp uten sødme.  Men det gir også smak.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

Joda, men alt er relativt. Det er ofte ikke øsnkelig å ha for mye restsødme i div. øl, men om man i utgangspunktet kanskje har et øl med lav OG vil ikke et par-tre oechslegrader høyere FG bety særlig mye for fylden (og dekstriner gir, som Marius påpeker, egentlig relativt lite søtsmak). Munnfølelsen påvirkes av dekstriner, men jeg ville heller brukt ingredienser som gir litt protein og/eller beta-glukan (slik som f.eks. havregyn/byggflak/hvete), og passe på at gjæringen går rett for seg (for ø unngå høyere alkoholer). Et poeng å passe på er også å sørge for at ølet har rett CO2-nivå. For mye eller for lite kullsyre gir også fort inntrykk av mindre fylde enn ønskelig.
 
Hva slags doseringer snakker man om ved bruk av laktose?

Jeg skal brygge en stout neste helt, men jeg vurderer bare å øke mengden havregryn i forhold til det jeg bruker.
 
Mange interessante poenger her. Tror rett og slett jeg prøver med rug i den neste stouten og holder mesketemperatur på et ikke alt for høyt nivå denne gangen.
Takk for lærerike svar! :)
 
Hva med å tilsette gjærstopp ved en fritt valgt SG? Så kan stoppe ved eksakt den sødmen/fyldigheten man er ute etter. Deretter karbonering på fat.
Er det fy-fy ved ølbrygging?
Jeg har gjort tilsvarende ved epleciderproduksjon for å kontrollere restsødmen.
 
Freddy skrev:
Hva slags doseringer snakker man om ved bruk av laktose?

Jeg skal brygge en stout neste helt, men jeg vurderer bare å øke mengden havregryn i forhold til det jeg bruker.

Det varierer vel med oppskriften, og hva du er ute etter.
Her har du noen oppskrifter, så får du en idè.. (Der varierer det mellom 300 og 500g på 19L):
http://byo.com/component/k2/item/1155-milk-stout-it-does-a-body-good
 
Tilbake
Topp