Hvordan få vekk fastbrente flekker? (Vasking av rustfritt stål)

Jeg klarte å brenne vørter i min nye BB30. (iiiik  :eek:)
I går kveld heiv jeg noe klorin og vann i, og idag er det meste vekke.

Men nå lurer jeg på mange ting:
Kloring kan være stygg mot rustfritt? (hva kan skje?)
Hvordan får jeg vekk skikkelig fastbrente flekker (Uten å bruke Jiff ovnsrens mot fastbrente flekker da ;) )

Har forstått det slik at de rustfrie egenskapene svekkes ved bruk av klor, og det kan det jo være lurt å unngå. Ellers ville jeg pøst på med kaustisk soda dersom det var noe som satt godt fast. Billig og effektivt. Når alt er av rustfritt burde ikke det føre til noe problem.

Oh shit. Håper at ikke kloret svekket de rustfrie egenskapene for mye denne gangen. Men da skal jeg kjøre på med kaustisk i morgen når butikkene er åpne :)

igniztion skrev:
Sterkrens eller krystallsoda funker vel også fint?
Sterkrens og krystallsoda er vel i hver sin ende av pH skalaen. Lut (fe.ks. krystallsoda) virket i alle fall på belegget i kjelen min.

Kaustisk Soda til fastbrent vørt, Gustav tipset meg om at hvis den ikke tok det var det for lite Kaustisk Soda, sammen med varmt vann tok det skikkelig fastbrent DME, før dette brukte jeg kaste kjelene.

Et tips er å kjøpe kaustisk soda på Biltema... Billigere der enn i daglivarebutikken.

Oddvar Demmo skrev:
Kaustisk Soda til fastbrent vørt, Gustav tipset meg om at hvis den ikke tok det var det for lite Kaustisk Soda, sammen med varmt vann tok det skikkelig fastbrent DME, før dette brukte jeg kaste kjelene.

Jeg har nok fått tipset av noen andre, men det stemmer. Kaustisk soda kan brukes til å løse opp skrotter etter døde dyr, fjerne alle former for belegg etter brygging, gjøre deg blind, gi brannsår, fjerne maling og annen rengjøring av bryggeutstyr.

Gitt nok tid, varme og konsentrasjon fjerner kaustisk soda alt som du trenger å fjerne i et bryggeri, med mulig unntak av kalkavleiringer. Det er også noe kaustisk soda i klorin, som gjør at den har tilsvarende egenskaper.

En ting som er viktig med kaustisk soda er verneutstyr: BRUK VERNEBRILLER. Du kan bli blind av stoffet. Hansker er også en veldig god ide, for å unngå brennskader og, i mindre doseringer, irritert hud.

Viktste skrev:
Et tips er å kjøpe kaustisk soda på Biltema... Billigere der enn i daglivarebutikken.

Kjempebillig...   dette er mye billigere enn hos FellesKjøpet som til sammenligning tar ca 3 ganger så mye (FK er vanligvis billig på det meste)

gustavf skrev:
Kaustisk soda kan brukes til å løse opp skrotter etter døde dyr, fjerne alle former for belegg etter brygging, gjøre deg blind, gi brannsår, fjerne maling og annen rengjøring av bryggeutstyr.
Aha, da kan jeg bruke KS til å fjerne grevlingene fra motstrømskjøleren min.  ;D

Det burde fungere bra, så lenge grevlingene har laget hule på et sted fuktighet ikke kommer til :) Et tips kan være å blande litt skyllemiddel for oppvaskmaskin i vaskevannet, for å bryte ned overflatespenninger.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Vi bruker også kaustisk soda til det meste av rengjøring. Vær obs på at den ikke funker til alle metaller. Rustfritt er greit, aluminium er ikke greit. Kobber er jeg usikker på, men tror ikke den er "godvenn" med stoffet.

Hjemme har vi ei slik koreansk grillrist i aluminium som har vært testet et par ganger. Legger den på grillen og griller/koker i vei. Etterpå kommer den største jobben: Få den ren igjen. Fant et greit triks, fyll oppvaskummen med varmt vann og tilsett god dose med kaustik soda. Så dypper jeg rista i dette. Det som skjer da er at det koker rundt hele rista. Lar den ligge noen sekunder og skyller godt med vann. Ren som gull  ;D Blir kanskje litt begrenset levetid av slik rengjøring...

Tilbake
Topp