Hvordan henge styreskapet på veggen?

Miguel

Norbrygg-medlem
20160929_192307.jpg Som dere ser på bildet så virker det som at det er meningen at man skal skru skapet rett inn i veggen, ut fra skruehullene å dømme.

Jeg vil gjerne bare henge det på veggen slik at jeg kan ta det ned igjen hvis jeg vil det. Men hullene har ikke den "tuppen" som tilsier at man kan henge det.

Første tanken min er noe plank bakpå som en ramme og så henge opp i ramma med en wire eller noe, men det blir bare enda tyngre og usexy.

Helt sikkert mange ok løsninger på dette.
Hva med å lage nøkkelhull og bruke skruer og bruke de fire boringene som allerede er boret?
Krever kanskje litt dimensjon på skruene og bra hold i veggen.

Hva med å borre et slik hull i bakplata som du snakker om? Bruk det hullet som er nå, og gå opp et par mm, så borrer du et større hull rett under, der skrua kan gå inn. Evt så kan du feste en skinne på baksiden, som du hekter på en skinne som er på veggen.

Skapet er litt tungt fra før med all innmaten så ser for meg at det vil strekke stålet over (lang) tid hvis det henger rett på noen skruer. Dessuten vil jeg ikke modde skapet for klok av erfaring så gjør jeg det skjevt eller feil og får ikke sove om natta. Det jeg i hovedsak tenker. Har begynt å lage ei ramme i tre så får jeg se hvis jeg bruker eller kaster den.

Hva med to J profiler. En på veggen og en på skapet
20151123110343_98698.jpg

+ et par "ører" som stikker litt opp fra overkant av skapet og et par "spor" ørene går inn i så henger skapet.
Vanskelig å forklare uten tegning men når du skal henge det opp så holder du det mot veggen, skyver det opp slik at "ørene" går inn i sporene, holder det mot veggen og slakker det ned slik at bunnprofilene går i lås.
Så hvis "ørene" noe lengre enn kanten på bunnprofilen så er skapet låst for ned og ut samt låst oppe sidevis.
-Men det er mange andre måter å gjøre dette på. F eks dobbelt sett profiler.

Det ble sånn. Vil få ting gjort her så bare tok det jeg hadde. Virker solid nok. Skruen inn fra skapet går gjennom klossene så det er to skruer som holder klossene. En forfra og en bakfra. Må bare skaffe egnede kroker til å skru i veggen på BT i morgen.

Litt stygt men heldigvis vender dette inn mot veggen.

20160929_223101.jpg

Tilbake
Topp