Hvordan jeg lager bryggeri av VVB.

Vi begynte i fjor rett etter påske ikke fult et år men siden da har vi laga ca 3570L alt i alt 34 brygg med sått og stort. Vi bruker ca 4-5t på å koke et brygg. Med vasking og kverning. Jeg har 2 stykker på 120L og en på 100L. Men bruker ikke mer en to samtidig. Det er nok å holde styr på ellers blir det bare mas. Vi er minimum to når vi brygger, Det klønete å gjøre alt aleine.
Det har lett for å bli til at lager litt mye øl, men det er et løsbart problem. 

Flott prosjekt. Og steikje mykje varme - trur jamvel du kunne ha varma Gahr sine komande  2000 liters kjelar med den gassbrennaren….

Flott at du  - når du har brukt facebook - legg det ut slik at man ikkje MÅ vera facebook-brukar for å sjå innhaldet.  Det kunne enkelte andre forumbrukarr godt lagt seg på minnet…. og kanskje blitt slått ned på av moderatorar!

Eg fryktar vi risikerar å gå inn i ei periode med global oppvarming om den der brennaren spreier seg i bryggjemiljøet.  På ein 36/25 liters kjele vil det vel gå frå mesketemperatur til 100C på under eitt minutt.  Og CO2 produserar vi jo alt ein del av frå før. 

Du er inne på noe, Vi testa den for første gang i helga som var. Og vi måtte gå av brygge rommet for det beil så dårlig luft der inne. Vi hadde Døra på vidt gap når vi fyrte som værst. Godt det ikke er no HMS regler her. Blei godt og varmt oppunder taket, enda vi ikke kjørte den for fult. Det hører med til saken at gass tanken var en stor is klump etter på.

Det som redder kjøleren er at røret er ubrutt og det er ikke no serlig trøkk på'n. Men plast isoler jo en del noe som kompenseres for med en lengde på 10m og 20mm i det innerste røret.

Tåler kjølaren din den varme vørteren på opptil 100 grader  utan at den begynner å siva ut kjemikaler du ikkje vil ha i ølet ditt?  Desse svarte  rørledningane er vel også laga for  kaldt vatn trur eg.

Det store bryggeriet har jeg ikke lagd øl i ennå. Da den rett og slett lager formye øl. De små på 120L er mer passe. Og det blir mer enn nok. Er egentlig litt usikker på hva jeg skal gjøre med den store (300L). Det beste hadde hvært å bytte ut inner røret med SS.

Siden Rom-jula har vi laga 750L på noen få kvelder. Jeg har egentlig et flaske problem.

Batteria var døde. Så da så. Men den røyk etter 500kg bygg omtrent. Så er den bytta ut med en vanlig drill. Men den varer vel ikke evig den heller. Mølla er en Monster mill med 3 valser i rustfritt stål. Har tengt å bytte ut drillen med en grov elmotor og en hydraulik slange 1/2" som kobling mellom mølla og motoren. Slangen virker som kryss og fjerner viberarjoner mellom, motor og kvern.

Tilbake
Topp