Hvordan påvirker appelsin/bringebær/honning OG i ølen?

Hei,

Som bekrevet i en anne tråd har vi nå brygget en serie portere, med forskjellige smakstilsetninger under gjæringen.

Lurer da på om noen kan hjelpe meg med hvordan tilsetningene påvirker OG (og dermed alkoholstyrken) på ølet.
Vi har 9 gjæringsbøtter, hvor 8 av dem er tilsatt forskjellige ingredienser for smak.

Tre av dem vil etter det jeg vet påvirke OG. Det er Appelsin, Bringebær og Honning.

Hver av bøttene er på 15 liter.
Vi tilsatte, i hver sin bøtte:
- 700g Honning
- 1,2kg Bringebær
- 1,5kg Appelsin

Ihht matvaretabellen.no inneholder disse følgende mengde karbohydrater (pr 100g).
Appelsin: 7,2g
Bringebær: 3,2g
Honning: 78,9

I utgangspunktet vil jeg tro at dette var mengden sukker, som da økte OG med tilsvarende mengde sukker.
Men...ihht siste Brew Your Own stod det at Honning bestod av 99% gjærbare sukkerarter, og da blir jeg litt usikker.
Nå håndterer forsåvidt BeerSmith honning, men bringebær og appelsin er en annen sak.

Derfor:
Er det noen som har et godt svar på dette?

Jeg pleier å regne med ca tall i mjød: 0,5 kg honning i 1,5 l veske gir ca gravity 105. Dvs 5 kg honning i 15 l veske gir ca gravity 105.
5/x=0.7 gir x=7.14285714 gir gravity 105/7.14285714 = 14.7 ... og siden sukkrene er ca 100% gjærbare vil det si nesten 2%+- alkohol potensiale . Ganske mye med andre ord. Vanligvis pleier mørkere honninger å gi litt mindre gravitasjon enn lyse typer pr vekt, helt ned i 80%. Dette er grovt beregnet.

Derimot gravitasjonen i appelsin og bringebær juice er helt sikkert bortimot det samme som den opprinnelige gravitasjonen på ølet(sukkrene kommer sammen med vann og i tillegg er sikkert mye av sukkrene bundet i strukturer) +- noen få poeng og juice mengdene så små at det er bortimot negleserbart/uvesentlig på gravitasjonen i ølet. Hva gir 1,5 kg appelsiner i juice mengde? 0,5 L juice kanskje?

Bruker du både juicen og skallet på appelsinen? Isåfall kommer det sikkert til å gi voldsom appelsinsmak.

Bringebær hørtes godt ut.

Oppdater hvordan resultatene ble.

Jens

Jeg vil tro at både appelsiner og bringebær vil dra OG ned pga forholdsvis stort vanninhold i forhold til sukkerinnhold. Honning inneholder nødvendigvis vann i tillegg til karbohydrater, så 79g sukker/100g honning er vel ikke så galt?

En kilde jeg fant, sier at det er ca 4-5% sukker i bringebær, så det høres ikke urimelig ut at de vil dra ned OG:
http://www.washingtonwinemaker.com/blog/2010/04/12/know-your-ingredients-raspberries/

jens183 skrev:
Bruker du både juicen og skallet på appelsinen? Isåfall kommer det sikkert til å gi voldsom appelsinsmak.

Jeg skrelte først appelsinene, for deretter å skjære dem in tynne (3-4mm) skiver.
Dette ble frosset og deretter tint før det ble tilsatt under sekundærgjæringen.
Dette skal etter det jeg har funnet ut gjøre det lettere for gjæren å komme til sukkeret...

Tilbake
Topp