Hvordan sette på 26 mm ølkorker med bord modell?

Den skal jo passe fint til 26 mm den (altså Munkholm-flasker og så og si alt annet av ølflasker bortsett fra de større 0.75 l flaskene fra f.eks. Kinn).

Tror kanskje du må justere den ned slik at korken er like over flasketuten før du presser den på. Så er det bare å bruke makt til du har klemt korken på (les: hendelen er presset helt ned).
 
Har den samme, funker fint til vanlige 0,33 flasker, den. Du må bruke ganske mye makt for å presse korken på.
 
Jeg måtte bruke litt makt på de første korkene. Virket som "hetten" utvidet seg litt, og etter det gikk alt så mye bedre..
 
ok, kanskje det er det (må innkjøres). Jeg har heller ikke festet den til noe bord. Må jeg det ? Og den gummi-matten har jeg på. Hvis jeg tar den bort, kan jeg risikere at flasken knuser da?
 
Jeg har ikke festet min. Går helt fint. Matten er nok en fordel da du muligens vil oppleve at flaskene sklir hvis du fjerner den.
 
Gjorde vel omtrent det samme som du første gangen jeg testa min.
Du vil i tillegg sannsynligvis oppleve at flaska sitter fast i kapselhode. Som det skal være. Bare å brekke/vri den ut.
Et annet tips; skru den fast i en gammel skjærefjøl eller lignende.
 
Jeg har samme type og har funnet ut at avstanden mellom hullene du bruker for å regulere høyden er litt for stor for enkelte flasker. Enten for lav for å få flasken skikkelig under eller høyt til at du får presset kapslen skikkelig på. Jeg har en tynn laminert trebit som jeg legger under for å få "perfekt" avstand mellom korkeren og flasketoppen. Dette gjelder kun enkelte typer flasker. Jeg har ikke festet min, men den funker bra, med litt små tilpasninger enkelte ganger.
 
ja, nå sitter flasken bom fast etter at jeg brukte mer makt for å presse den helt ned. skal den presses så langt ned som du ellers kan gjøre uten en flaske? Hvordan finner jeg ut perfekt avstand?
 
Hvis korkholderen er ca 2-5 mm før jeg presser ned virker min best, tror jeg. Har ikke tenkt over avstanden nøyaktig. Jeg har bare merket meg at korken glir bedre på når avstanden er "perfekt". Trenger ikke å bruke like mye kraft. Pluss flasken løsner enklere når den er ferdig korket.
 
hei, du mener at det er et 2-5 mm gap mellom korken og flasken? Og så presser du den helt ned? Hvordan får jeg flasken løs? Kan jeg brekke den av som noen foreslo?
 
Det er gapet mellom flaske og korken ja. Er ikke 100% sikker på om jeg presser helt ned eller om jeg bare merker at den sitter, og stopper å presser. Har ikke tenkt over det. Jeg trenker ikke å bruke masse kraft for å løsne den. Vibber den litt i mot meg og så løsner den.
 
Har en litt annen type, ser jeg, men på min også merket jeg forskjell på flaskene. Jeg bruker kun NØ, Ægir og Nøisom (Fredrikstad) sine flasker. Haandbryggeriets sine er helt umulig å få tighte nok, kan vippe av kapselen med tommelen. Men den krever noen kilos trykk for å få brukbart resultat ja. Minst mulig avstand mellom flasken og kapselhodet er også viktig.
 
Har tilsvarende korker fra Bryggeland. Fungerer topp på alle bjørnunger men på Lade Gaards halvliter pilsflasker
så ble ikke korken brettet nok inn. Blir tilsynelatende tett. Noen som bruker disse flaskene med ok resultat?
Tør ikke bruke mer makt for vet ikke om flaska/armen toler at jeg sitter på den.
 
Lade gaards flasker er beregnet på sånne "vri av" korker. Derfor er de ubrukbare i denne sammenheng.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Lade gaards flasker er beregnet på sånne "vri av" korker. Derfor er de ubrukbare i denne sammenheng.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har testet ladegaards flaskene både med håndkorker og bordmodell, har gått fint til meg med begge slag, så er det
som vanlig å skru korken av og nyte innholdet.
 
Ja ser at tuten har gjenger men ble fortalt av han som kom med disse tomflaskene at de var korket med ordinære
"nedbrettkorker". Frevev, ble korken brettet godt ned og gikk den inn i hylsa på korkeren?
 
Tilbake
Topp