Hvordan sjekker dere gravity under gjæring?

Hvordan sjekker dere gravity under gjæring? Har standard plastbøtte med påmontert plastkran.

1. Bruker dere krana? Eller vil det da ligge igjen rester i krana som vil kunne føre til infeksjon når jeg skal tappe på flasker?

2. Bruker dere hevert?

3. Øltyv?
 
Tapper ut en skvett. Er ikke bekymret for rester i krana - tapper uansett ut den første klunken (en desiliter eller så) på flaskedag og slenger den i vasken, den er normalt full av grums og gugge. Foretrekker dette fremfor å stikke noe nedi ølet.
 
Jeg bruker denne. Et lett oppkok og en dæsj med starsan så er jeg dobbelt sikret:
4032-32-301700_decilitermatt_rostfri.jpg
 
Bruker en liten plastslange på 2-3 meter som er sprayet med starsan. Stikker den opp i karet og lager undertrykk med å suge slik at jeg får rundt 100ml i slangen. Holder undertrykket mens jeg drar opp enden som er i gjæringskaret og løfter endene opp slik at ingenting renner ut. Veldig lett å sanitere en plastslange, kan jo kokes også. Tar normalt kun en SG før flasking når det ikke er synlig aktivitet i karet, men er det noe uvanlig i gjæringsforløpet kan det bli fler.

P.S har gjæringskar formet som en flaske (fra vinlegging) uten kran.
 
bruker krana. Og på flaskedag blir krana fylt med starsan og vasket med Q-tips til vi er sikre på at det er godt nok. Dette gjøres også om vi ikke har tappet fra krana underveis i gjæringa.
 
Bruker refraktometer og kalkulator i bryggeprogram. Gir kun en sånn ca måling, men greit nok for å få en indikasjon.
 
Bruker en Star-San-dyppet pipette for å trekke opp vørter og over til testrøret og hydrometeret. Når det nærmer seg tapping så sjekker jeg oftere for å se om gjæringen er ferdig. Tenkte en periode at jeg kunne bruke refraktometeret for å se endringen i gravity. Jeg er helt klar over at refraktometeret ikke kan brukes etter at alkohol dannes i vørter. Synes muligens ikke at refraktometeret endres noe særlig, men skal sjekke dette i løpet av de neste brygg :)
 
Sjekker ikke underveis, men hvis jeg synes det er rolig i gjærlåsen åpner jeg lokket sniffer inn og forsikrer meg om at det slår CO2 mot meg. Lar alltid ales gjære i minst 2 uker.
 
Sjekker ikke underveis, men hvis jeg synes det er rolig i gjærlåsen åpner jeg lokket sniffer inn og forsikrer meg om at det slår CO2 mot meg. Lar alltid ales gjære i minst 2 uker.

For da er det fremdeles aktivitet, selv om det er liten-ingen aktivitet i låsen?
Lokket står ganske greit i "spenn" altså buler opp og ved en minimal berøring beveger det seg i gjærlåsvannet.
 
men hvis jeg synes det er rolig i gjærlåsen åpner jeg lokket sniffer inn og forsikrer meg om at det slår CO2 mot meg.
Er vel kanskje litt slemt å anbefale noen å sniffe godt inn oppi gjæringskaret? Er det tilstrekkelig fuktighet der eller i nesa så kan den karbonsyre-smellen være ganske røff. Antar jeg ikke er den eneste som har lært dette the hard way... :p
 
Tilbake
Topp