Hvordan tilsetter man champagne gjær?

Jeg har et øl (en Belgisk strong ale) med høy OG (1,090) som har stoppet opp litt for tidlig (FG'en er 1,018- hadde håpet å få den rundt 1,010-1,008). Jeg vurderer nå å tilsette champagne gjær for å få gravity ned.

Hvordan skal jeg tilsette champagne gjær? Skal jeg lage en starter eller tilsette gjæren i et par liter øl fra brygget og lar den stå i et par timer? Skal jeg tilsette gjæren ved lav temperatur, eller holde det med temperaturen den er på nå (rundt 22 grader)? Er det noe annet som jeg bør være obs på?

Takknemlig for alt råd og tips!

Hvis du ønsker å få ned FG i et øl, kan det være lurt å tilsette gjæren i form av en aktiv starter.

Det er imidlertid en ting du bør være klar over: At tilsetting av vingjær (som champagnegjær) gir en lavere FG i et øl som har stoppet opp, er egentlig i stor grad en myte. Vel har vingjær generelt en høyere alkoholtoleranse enn de fleste ølgjærtyper, men de har ikke evnen til å bryte ned komplekse sukkerarter (trisakkarider og dekstriner). Når et øl har stoppet å gjære for tidlig, er det som regel fordi gjæren har omdannet alle tilgjengelige sukkerarter med unntak av dekstriner og en del trisakkarider som er mer "tungt fordøyelige". Den typiske synderen er maltotriose, som ølgjær i utgangspunktet kan bryte ned, men denne evnen varierer fra strain til strain, og det er en del strains som ikke klarer å bryte ned alt. Dette er i stor grad det som utgjør den varierende utgjæringsgraden man opplever med forskjellige strains.

Om ølet ditt har stoppet opp for tidlig (noe det ikke umiddelbart egentlig ser ut som det har gjort, med en OG på 90 og en foreløpig FG på 18), er det antakelig fordi gjæren ikke klarer å bryte ned flere komplekse sukkerarter. Da vingjær heller ikke er i stand til å bryten ned disse, har du lite å tjene på å lisette champagnegjær.

I tillegg bør man også ha i mente at de fleste vingjærtyper skiller ut enzymer som ødelegger ølgjær ("the kill factor"). Om du tilsetter vingjær til brygget, vil det sannsynligvis medføre at ølgjæren som allerede er i brygget vil dø.

Jeg tror egentlig ikke du vil klare å få FG noe lavere, uansett hvilken gjær du tilsetter (hva var forresten mesketemperaturen, hvor mye sukker har du brukt i ølet, og hvor lenge har det stått til gjæring?), og utgjæringsgraden din er egentlig ganske god (80 %).

Vingjær egner seg best i øl dersom man vil tilsette store mengder sukker etter at hovedgjæringen er over, for å oppnå svært sterke øl (som f.eks. Nøgne Ø Dark Horizon-serien).

Takk for tips og mye bra informasjon her, Gahr! Ut fra det du skriver skal jeg la være å tilsette champagne gjær. Jeg er litt redd for "kill factor" av ølgjæren som kan ødelegge brygget. Jeg regner med at ølgjæren nå sliter med å bryte ned de mer komplekse sukkerarter. Jeg tilsatte rundt 750gm farin. Mesketemp'en var 65 grader, og mesken sto i rundt 90 min. Brukte batch sparging med skylling på 76-78 grader etter første mesking. Brygget har nå stått i litt over 10 dager, tror jeg. Det plopper fortsatt litt i gjærlås'en så det er fremdeles aktivitet. Men jeg har målt gravity'en flere ganger og den ikke er kommet lengre ned enn 11 plato (eller 1,018) siden stormgjæringen. Kanskje det holder med 1,018? Eller bør det egentlig komme lengre ned?

Hvis det har stått i ti dager, og du ikke ser noen endring i SG nå, er ølet ferdig. La det stå fire dager til og stikk om til flasker eller fat. Som Gahr sier, har du fått en god utgjæring, tross søt. Neste gang kan du prøve å meske på 63-64 f.eks.

Jepp, det er nok som  OyvindEG sier. Tipper ølet er ferdiggjæret. Med et så sterkt øl ville jeg likevel ha latt det stå i primærkaret i noen dager til, slik at gjæren får gjort seg ferdig med opprydding av acetaldehyd og diacetyl, og får bunnflet skikkelig. Med en OG på 90 er det helt ok med en FG på 18 i et beslgisk sterkøl.

Godt å vite at 1,018 ikke er så verst. Skal la det stå noen dager til, og stikke det om til flasker. Takk for all hjelpen her! 

Half-topic: Når man tilsetter champagnegjær (eller øvrige sekundærgjærkulturer), bør man tappe ølet over til sekundærfat og la den opprinnelige gjærkaka ligge igjen?

Martin E skrev:
Half-topic: Når man tilsetter champagnegjær (eller øvrige sekundærgjærkulturer), bør man tappe ølet over til sekundærfat og la den opprinnelige gjærkaka ligge igjen?

Det vil vel avhenge av hvor lenge ølet skal stå, men i utgangspunktet ville jeg ha stukket om, for å unngå store mengder død ølgjær i kontakt med brygget over for lang tid. Jeg ville også ha tilsatt litt gjærnæring sammen med vingjæren, slik at den ikke bare måtte nøye seg med eventuelt tilsatt simpelt sukker.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Tilbake
Topp