Hvordan vet Beercalc (f.eks) forskjell på forgjærbart og ikke forgjærbart sukker

Anders V.

Norbrygg-medlem
Avhengig av meskeskjema og malttyper, så blir det jo en blanding av forgjærbart og ikke forgjærbart sukker i vørteren. Og begge deler er vel med på å heve OG.
Hvordan klarer bryggeprogramvaren, f.eks Beercalc,  å skille på dette for å beregne alkoholprosenten?
(eller har jeg gått glipp av noe fundamentalt her?)

Bryggeprogrammet bruker meskeskjemaet (ihvertfall beersmith) til å beregne sannsynlig utgjæringsgrad av de forskjellige inngrediensene.
Denne beregningen stemmer nok ikke 100%, men kan justeres individuelt til hver enkelt bruker, slikt at du må egentlig tune denne delen også, for størst nøyaktighet.
det samme gjelder jo de fleste parameterene i bryggeprosessen. de kan og bør korrigeres i bryggesoftwaren for å være mest mulig nøyaktige.
Bryggesoftware er en fin hjelper, men å forlange 100% nøyaktighet er vel også for mye forlangt, og rimeligvis unødvendig. hovedfordelen er vel egentlig konsise og repeterbare resultater innenfor rimelighetens grenser.

runarstock skrev:
Forgjærbarhet spiller ikke inn på OG.

Det var det jeg regnet med. Så når Beercalc bruker OG + Attenuation til å beregne ABV, så spår den ikke nødvendigvis så veldig godt hva ABV blir hvis jeg har en del ikke forgjærbart sukker.

magne1972 skrev:
Bryggeprogrammet bruker meskeskjemaet (ihvertfall Beersmith) til å beregne sannsynlig utgjæringsgrad av de forskjellige inngrediensene.
Denne beregningen stemmer nok ikke 100%, men kan justeres individuelt til hver enkelt bruker, slikt at du må egentlig tune denne delen også, for størst nøyaktighet.
det samme gjelder jo de fleste parameterene i bryggeprosessen. de kan og bør korrigeres i bryggesoftwaren for å være mest mulig nøyaktige.
Bryggesoftware er en fin hjelper, men å forlange 100% nøyaktighet er vel også for mye forlangt, og rimeligvis unødvendig. hovedfordelen er vel egentlig konsise og repeterbare resultater innenfor rimelighetens grenser.

Neida, er ikke ute etter 100% nøyaktighet. Var bare litt nysgjerrig på om det var noen "skjulte" beregninger som jeg ikke hadde fått med meg. Beercalc, som jeg bruker, har ikke med meskeskjemaet i beregningen i det hele tatt, så da blir det enda mer unøyaktig. :-D

Anders V. skrev:
runarstock skrev:
Forgjærbarhet spiller ikke inn på OG.

Det var det jeg regnet med. Så når Beercalc bruker OG + Attenuation til å beregne ABV, så spår den ikke nødvendigvis så veldig godt hva ABV blir hvis jeg har en del ikke forgjærbart sukker.

Det som betyr noe for ABV er jo OG og FG. Selv om du mesker veldig høyt, så vil du likevel få en hel del gjærbart sukker, du vil bare ende med en høyere FG enn om du hadde mesket lavere. Attenuation er ingen fast verdi for gjæra, men en verdi gjærprodusenten har fått i sine forsøk med en bestemt vørtersammensetning som de bruker. Her kommer mesketemperatur, adjunkter (som f.eks sukker, mais) og gjæringstemperatur inn i bildet.

Så vidt jeg har kunnet observere så bruker bare Beercalc at estimert FG er OG/4. Beercalc har også muligheten for å legge inn "measured FG". Dersom du gjør det så bør du få alkoholprosenten ganske nøyaktig.

Jens Kristian skrev:
Så vidt jeg har kunnet observere så bruker bare Beercalc at estimert FG er OG/4. Beercalc har også muligheten for å legge inn "measured FG". Dersom du gjør det så bør du få alkoholprosenten ganske nøyaktig.

Neida, Beercalc tar med Attenuation-prosenten i beregningen av FG, så det er alltids en mulighet til å justere prosenten litt ned hvis jeg mesker med høy temperatur for å få en ide om alkoholprosenten.
Ang. "meassured FG" i Beercalc, så er denne fin å taste inn etter at brygget er ferdig gjæret, ja.

Tilbake
Topp