Hydrometer ute å sykler?

Hei

Satte et Coopers Lager sett for 6 dager siden etter oppskrift. Dette er mitt første og ville gjøre det enkelt for å få gått gjennom gjærings/flasking/karbonering før jeg begynner litt mer avansert.
Målte en FG på ca 1042 (med skum). Målte i går etter 5 dager ca 1004 og i dag 997. Dette må vel være riv ruskende feil? Målte i rent vann (tipper melom 15-20 grader) og den viste et stykke over der det begynner å telle. Dette er det medfølgende hydrometeret i Micro brew kitet.
Bør/kan jeg flask i dag eller vente og måle igjen i morgen? Kan jeg virkelig få så høy alkohol% som dette indikerer på et coopers lager ølsett med brewenchanser1 23 liter?
Eller har det skjedd noe galt med brygget? Lukter og smaker greit av det så tror ikke det er infisert. Har vært veldig nøye med renhold.

Svar mottas med stor takk

Du bør vente med å flaske til ølet er helt gjæret ut, og deretter gi det en uke til for at gjæren skal bunnfelle. Om SG fremdeles synker, er det selvfølgelig ikke ferdig. Men seks dager på et så lett brygg er også temmelig lang tid.

Det er ellers vanlig at hydrometere viser litt feil. Mitt viser ca 1,004 i rent vann, så jeg trekker fra 0,004 på målingene og håper det er riktig. Ditt virker som om det er en del verre. 1,042 er omtrent det du kan forvente som OG på en ølsett (men det er bortimot umulig å få gode målinger på ekstraktbrygg mer konsentrert koking, siden mye av ekstrakten legger seg i bunnen av gjæringskaret), og det er lite sannsynlig at du er langt unna om du ikke har tilsatt ekstra sukker.

Om ølet smaker godt, er det godt.

Ser at dette plastrøret er eller har blitt skjevt. Kan dette ha noe å si? Må uansett kjøpe et bedre.
Det ser forøvrig ut som om gjæringen er ferdig. Veldig lite skum på toppen.
Lurt å vente til i morgen, måle på nytt for så evt. flaske? Kan brygget bli stående for lenge før flasking?

Har lyst til å få det på flaske i dag men venter selsagt hvis dette er å anbefalle.

Det kan stå for lenge, men da dreier det seg som regel om godt over en måned. Om du flasker tidlig, vil du få mye mer bunnfall på flaskene.

Takker for svar

Da måler jeg igjen i morgen og evt. flasker da. Da har det gått 7 dager og bør med gjæringstemperaturen jeg har hatt (ca 24 grader) være klart for flasking. Har ikke tilsatt noe ekstra sukker utenom Brew enchanseren som følgte med.
Et lite spørsmål litt på siden: Smaker og lukter man veldig lett at et brygg er infisert?

Infeksjon tar ofte litt tid å utvikle seg på. Har hatt øl selv som har smakt nydelig den første uka, for så gradvis å utvikle seg i negativ retning. Jeg vil definitivt anbefale deg å vente litt lenger med å flaske. 14 dager i gjæringskar er av mange regnet som et ok utgangspunkt for et slikt øl.

Var det ikkje snakk om eit lager-øl? I så fall ville eg hatt det på gjærdunken i iallefal 3 veker før eg kjølte net eit døgn eller to og flaska det.

Hydrometeret sjekkar du med reint vatn på 20 grader. Mål deretter øl og vørter på 20 grader. Eventuell feil ved reint vatn kan plussast på/trekkast fra for riktig resultat. Reint vatn skal vere 1,000 ved 20 grader. (1,000 gram pr. milliliter).

24 grader er temmelig mye, både for ale og lagergjær.. (hvis vi gjør det enkelt og ser bort fra noen belgiere)
Temperaturen i ølet kan ligge noen grader høyere enn romtemperaturen under stormgjæring, du kan mao ha hatt opptil 28 grader i ølet på det verste. Litt avhengig av gjærtypen du har brukt kan du få noen bismaker i det ferdige ølet, det typiske er vel en slags bananlignende ettersmak. (det fikk iallefall jeg med mitt "Muntons Continental Pilsener" på 23 grader og karbonering i solvegg)

Hvis du ikke trenger dunken til neste brygg ville jeg latt det stå minst en (ale) eller to (lager) uker til før du tapper det. Det skader ikke, snarere tvert i mot.

Tilbake
Topp