Hyttekjele 25l

Om det er lurt å kjøpe en kommer an på hvilken varmekilde du skal bruke.

Denne er uansett rimeligere: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=2397

aaolafsen skrev:
Bjarte H skrev:
Om det er lurt å kjøpe en kommer an på hvilken varmekilde du skal bruke.

Denne er uansett rimeligere: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=2397

Takk for tipset. Skal bruke den på komfyr, så da er det kanskje bedre med en tykkbunnet?

Jeg vil fraråde deg å satse på komfyr når det er så store volum. Hvis jeg var deg ville jeg enten ha bruk feks. en tynnbunnet kjele og montert i ca. 2kW varmeelement selv. Eller lagt på noen kroner og kjøpt en skikklig kjele og en induksjonsplate til den.

Jeg kjøpte den Sunwind-kjelen på lørdag, og skal brygge med den for første gang til helga. Skal bruke den på vanlig komfyr. Kan jo skrive noen ord her om hvordan det går.

Et triks i ludo er å supplere med en dyppvarmer/grilltenner feks. fra Biltema for å få fart på oppvarmingen :)

Kenneth N skrev:
Jeg kjøpte den Sunwind-kjelen på lørdag, og skal brygge med den for første gang til helga. Skal bruke den på vanlig komfyr. Kan jo skrive noen ord her om hvordan det går.

Vil gjerne høre hvordan det gikk. Er en ideel gryte for meg, gjør det billig å komme igang, så kan jeg modifisere den med varmeelement etc. når økonomien kommer seg.

Kjørte en pilottest nå, med kun vann.

Fylte kjelen med ca 16 liter vann. Varmet det til 70 grader (glemte å ta tiden, men tok ikke grusomt lang tid). Skrudde av varmen, og satte kjelen tilbake på den nå avslåtte men varme plata etter 4-5 minutter. Da var temperaturen 70 grader fortsatt. Surra inn kjelen med et pledd. Etter 30 minutter var vannet fortsatt 70 grader. Etter 1 time var temperaturen på 68~ grader.

Fra 68 grader til koking (med lokket på) tok det 40-45 minutter. Da jeg tok av lukket sluttet den fine rullende kokinga, og det bare småputret. Prøvde med å ta på lokket med en liten gløtte på, og da kokte det helt greit.

Skal ned i byen snart å kjøpe et liggerunderlag jeg kan isolere kjelen og lokket med. Går vel fortere og bedre på den måten. Og kanskje det går an å koke uten lokk da også.

På 1 time falt temperaturen med 2 grader (ble isolert med liggeunderlag, på lokket også). Det er ikke så gæli!

Koker opp fortere nå også merker jeg.

Kjelen virker å måtte kokes med lokket delvis på for å få en fin rullende koking. Kokte over 2 ganger mens lokket var på (andre gangen sklei lokket på uten at jeg så det).

Krana er tett, men synes den renner ganske treigt. Mulig jeg bytter den ved en senere anledning.

Tilbake
Topp