I overkant søtt øl

Raj

Måtte idag smake på min belgiske wit, som nå har stått 1 1/2 uke til karbonering.
Karbonerte med 7g sukker pr. liter, og det er allerede mer enn nok kullsyre, kanskje litt for mye faktisk..

Men ølet er veldig søtt, er det håp for at denne søtheten "jobbes" bort i de kommende 2 ukene?

7 gram er nokså mye etter min smak (men mange er sikkert uenig i det), og du kan jo håpe at det søte kommer fra karboneringssukkeret, og vil bli borte. Smakte du på ølet før du flasket?

Ja 6g hadde sikkert vært passe, men fikk høre fra flere hold at en Wit bør ha noe mer CO2, det var foreslått opp i 11g faktisk :p

Smakte på ølet før flasking ja, men kan ikke huske å ha reagert på at ølet var veldig søtt der og da.

FG var så lavt som 1.006, OG var 1.049. Forventet etter oppskrift var FG= 1.012-15 OG= 1.048-50

FG i oppskrift er bare et tall for hvordan ølet som ble brygget ble der og da. FG hos deg blir det det blir. Egentlig så er det ikke vits i å oppgi mesketid eller temperaturer i sakkarifikasjonsområdet i en oppskrift.

Hvis det er en flerstegsmesk så holder det med å oppgi hvilke steg som er gjort, f.eks ferulsyresteg og proteinsteg, gitt at man bruker samme malt som i oppskriften. og lignende. Men sakkarfikasjonsstegene og temperaturene her er null vits i å oppgi/belage seg på da det er forskjell fra bryggeri til bryggeri.

Ølet ditt fikk en tørr FG, så jeg vil anta at det er karboneringssukker som ikke er helt spist opp enda.

Tilbake
Topp