IBU og tilsetting av DME

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Mekker en oppskrift på en Barleywine i Beersmith. På grunn av begrenset plass i kjelen og ønske om høy OG, har jeg plottet inn en god del DME, hele 25% av totalmalten. Høy OG gir jo begrenset effekt av humlen, noe Beersmith tar høyde for. MEN, valig praksis er jo å tilsette DME de siste 15 minutter, så de blir vel beregningene til Beersmith på falske premisser mht bitterhumlen.

Hvordan løser folk dette? Rett og slett så enkelt som å tilsette DME ved kokestart?

Effekten av høyere sukkerinnhold i mesken siste 15 minutter av koking vil vel være neglisjerbar på utbyttet av bitterhumlen?
Dette gjelder en Barley Wine, som skal lagresi 6-8 måneder før konsumpsjon? Eventuelle humlearomaer vil forlengst være forsvunnet til den tid - iallefall med de marginer du beskriver.
Om du vil ha humlekarakter på en Barley Wine må du opp i anseelige mengder - og da vil ikke en økt SG i vørteren de siste minuttene av kokingen ha noe som helst å si.

Svaret på spørsmålet ditt er rett og slett at dette ikke er noe problem.

Effekten av høyere sukkerinnhold i mesken siste 15 minutter av koking vil vel være neglisjerbar på utbyttet av bitterhumlen?.
Poenget mitt er at det motsatte er tilfelle. Beersmith tror at SG er betraktelig høyere enn det vørteren faktisk er i det jeg tilsetter bitterhumlen.

Kan du ikke bare komponere oppskriften uten DME og så bare regne ut på bakrommet hvor mye DME du må tilsette for å få riktig OG? Da skulle BeerSmith beregne noenlunde riktig humleutbytte. Så øker du SG mye de siste få minuttene ved å tilsette DME.

Subsidiært kan du koke DME/LME i en separat kjele uten humle og blande til slutt, men da må du regne ut iht vannmengder osv

Kan du ikke bare komponere oppskriften uten DME og så bare regne ut på bakrommet hvor mye DME du må tilsette for å få riktig OG? Da skulle BeerSmith beregne noenlunde riktig humleutbytte. Så øker du SG mye de siste få minuttene ved å tilsette DME.

Subsidiært kan du koke DME/LME i en separat kjele uten humle og blande til slutt, men da må du regne ut iht vannmengder osv
Selvsagt! Det er løsningen. Men hvorfor er det tabu å tilsette DME ved kokestart?

Det er vel ikke tabu, men ikke nødvendig. Eneste jeg kan komme på er om ekstrakten koker lenge så påvirker det fargen mer / får mer maillard-reaksjoner enn dersom man kun har det i mot slutten. For en BarleyWine som uansett er ganske mørk spiller det neppe noen rolle.

Jeg brygger ganske ofte partial boli, da tilsetter man ikke all ekstrakten før mot slutten for at vørteren skal ha noenlunde rigktig gravity iht til oppskriften. Jamie sin fregangsmåte i BCS er "boil all your hops with half the extract and all the speciality grains in half the water" og så tilsettes siste halvdel ekstrakt mot slutten for å pasteurisere den.

Det er som bobkaare skrev maillard-reaksjoner og dårligere humleutnyttelse
Det du kan gjøre er å øke kokevolumet i kalkulatoren slik at boilgravity blir korrekt
Hvis du har 25% ekstrakt så må du vel f.eks øke kokevolumet fra 20 liter til 26

Brygget en barleywine for 2-3 mnd siden og trengte også å tilsette litt DME for å oppnå ønsket OG. Du bør løse opp DME'en før du hiver det rett oppi gryta, dette for å unngå at det klumper seg. Jeg brukte vann til dette formålet og 'vannet ut' vørteren litt og måtte koke lenger for å få ønsket OG. I ettertid innser jeg at jeg kunne jo tappet av en liter vørter eller to, og rørt inn DME'en og så hevet rett tilbake til gryta.

Jommen har du rett. Jaja. Burde vel sikkert satt meg ned og regnet dette for hånd en gang så jeg fikk litt bedre forhold til variablene.

Tilbake
Topp