IBU på single hop citra ipa

Står 75 Ibu på teksten til produktet.?
Kan humlen du ha kjøpt inneholde en annen %? (Alpha syre heter det vel?)

Kan jo også rokkere på antall gram for å justere det hele til korrekt Ibu.

13% alfasyre på bryggselv-oppskriften, og 12% alfasyre i beersmith. Ett av regnestykkene må være galt.
24 g. 60 min
60 g. 15 min
60 g. 2 min
75 g til tørrhumling

13% alfasyre på bryggselv-oppskriften, og 12% alfasyre i beersmith. Ett av regnestykkene må være galt.
24 g. 60 min
60 g. 15 min
60 g. 2 min
75 g til tørrhumling

Tror heller at 75 Ibu er korrekt? Og siden du da har 12% isteden for 13%, så må du øke antall gram på 60min humlen. Eller er jeg helt på viddene nå?

Alternativt, bare reduser mengden 60min humle til du har 35 Ibu.

Joda, men jeg lurer da på om det er oppskriften til bryggselv-settet eller regnestykket deres som er feil. Vil ha en ipa med kraftig humleprofil. Samtidig vil jeg ikke ha et øl med bitterhet som ikke står riktig i forhold til balansen.

WP/0 min boil kan gi en del avvik i Beersmith iallefall. De andre er jeg usikker på hvordan avvikene ville vært, men de alene er nok ikke nok.

Jeg må være ærlig og si at jeg ikke forstår hva WP x min/boil 0 min betyr. Hvis det hjelper, ser jeg at det beersmith bruker tinseth, mens oppskriften på bryggselv bruker noonan. Ser på beersmith at flere lignend øl med samme abv ligger rundt samme IBU. Kanskje det er rett likevel.

I BS kan det være et definisjonsspørsmål, som da fører til forskjellige verdier.

La oss si du tilsetter humle ved 0 min og kjøler ned med en gang.

Temperaturen dropper sakte men sikkert, humleoljer vil bli utnyttet til du kommer under en terskel.

Setter du boil time 0min, så vil BS si at du får 0 IBU
Setter du WP time til så lenge det tar å kjøle ned vil du få noen IBUer.

Det er bare et definisjonsspørsmål, de fleste oppskrifter opererer med boiltime 0 min. Så med mindre du selv har satt WP så må du lete et annet sted.

På f.eks en DIPA så kan IBU'en variere med flere titalls poeng i BS, selv om du gjør det samme, å kjøle fort ned. Men det er andre kalkyer som gjelder fra boil 0 min til WP.

WP er mer interessant hvis du holder tempen på f.eks 80 grader i x minutter, før du kjøler helt ned.

Takker for svar :) Ser at dette råvaresettet fra bryggselv er en Gahr edition, så kanskje jeg kan høre om han kan svare på hvorfor jeg får andre tall enn i oppskriften.

Gahr bruker vel Noonan, bruker programmet ditt det? Tror ikke det finnes noen omregningstabell fra en til en annen.
Kjenn ditt system og humle deretter er et vanlig svar. Det er minst en annen tråd om dette settet. Alle har samme humlemengde på 15min, 2 min og tørr. Så er 60 min justert slik at IBU blir lik. IBU på 34 tror jeg kan være feil. Humlemengdene på de ulike tider tror jeg er riktige.
Om 55 IBU er kraftig bitterhet i slikt øl er det sikkert ulike meninger om.

I oppskriften din. Start med de sene humletilsetningene etter oppskrift. Så legger du til bitterhumle til du når IBU'en du skal ha.

Takk Miguel og Forvirret! Skal se litt på oppskriften min, og eventuelt justere humlen på 60 min for å få "riktig" bitterhet.

Forøvrig brukes Tinseth I BS by default. Man kan endre dette I; Tools - options - Bitterness....

Tilbake
Topp