IBU-utregning

C3PO

 
Hvis jeg blander tre vørtere med samme volum og humlemengde, men ulik IBU og OG, vil den totale IBU-en bli lik gjennomsnittet av de tre? -Hvorfor ikke?

Har en 13l kjele og skal lage 27l IPA med ekstrakt inspirert av denne oppskriften: http://forum.norbrygg.no/threads/1-2008-04-ipa-hjemmebryggversjon-nogne-o.977/
Skal bruke 3kg lys, 1,5kg medium og 1,5kg hvetemaltekstrakt (ca50% hvete ->12,5%totalt). OG 1,067 (beercalc). Vørteren skal kokes i tre omganger og blandes i gjæringskaret.

Planen er å koke like mengder humle i tre ulike vørtere slik:
  1. 11l Vann med 1/3 av humlen. Kokes ihht humleskjema og kjøles ned. Skal bli 9l ferdig humlevann (OG 1,000) som tilsettes vørteren i gjæringsbøtten til slutt.
  2. 8l Vann, 1,5kg lys og 1,5kg medium maltekstrakt kokes med 1/3 av humlen. 11l kokes ned til 9l. OG 1,100.
  3. 8l Vann, 1,5kg lys og 1,5kg hvete maltekstrakt kokes med 1/3 av humlen. 11l kokes ned til 9l. OG 1,100.
Når jeg sitter og regner på det får jeg forskjellig IBU om jeg splitter opp enn om alt kokes sammen. OG og volumet på vørteren blir jo det samme. OG = (1,000 + 1,100 + 1,100)/3 = 1,067. 9l+9l+9l = 27l
IBU for bitterhumle samlet kok: 27l OG 1,067 60g Chinook 13% = 62,7 IBU (Tinseth)
IBU 3-delt kok: 9l OG 1,000 20g Chinook 13% = 114,5 IBU. 9l OG 1,100 20g Chinook 13% = 46,6 IBU ( x2).
(114,5 IBU + 46,6 IBU + 46,6 IBU)/3 = 207,7 IBU/3 = 69,23 IBU
Forskjellen blir 69,23 IBU - 62,7 IBU = 6,53 IBU. Ikke all verden, ca 10%, men når resten av humlen skal med blir det fort rot.
Er innforstått med at humleutnyttelsen minker ved høy OG, men her er mengdene konstante og burde jevnet hverandre ut trodde jeg. Så hvorfor denne forskjellen?

Humleskjemaet mitt er foreløpig (skal fordeles på 3 kok):
60min 60g Chinook (62,7 IBU)
30min 40g Cascade 6g Simcoe
15min 40g Cascade 6g Simcoe
5min 40g Cascade 6g Simcoe
1min 40g Cascade 6g Simcoe
0min 40g Cascade 6g Simcoe
Tørrhumle 40g Chinook og 70g Simcoe
Totalt 400g humle.
-Kan dette bli snaskens eller er jeg ute og kjører?

(Og ja, jeg vet at jeg kan dele de 6 kiloene ekstrakt på 3 og få 2kg til hvert kok, men de er i 1,5kgs bokser og jeg må fordele bryggingen på to dager. Syns tipset om å koke vann og humle for seg selv i forkant var genialt!)
 
Endrinen i utbyttefaktoren for IBU er ikke lineær når OG i vørteren øker, derfor vil du ikke nødvendigis få den samme IBU-en om du koker tre separate vørtere og blender disse og om du brygger ett øl med en OG lik snittet av de tre vørterne. Regn ut IBU i hver enkelt vørter, bland dem og ta snittet av IBU-en.
 
Takk for svar! Fant noen artikler om dette i ettertid:)Bryggingen ble utsatt en stund mens det ble mekket nytt utstyr. Gjorde noen justeringer og kokte to vørtere på mandag i en 25l kjele i stedet, 27l totalt, OG 1,060. Skal stikkes om i ny 30l gjæringsbøtte i morgen.
Er det et tidsvindu på sekundærgjæringen for når det er optimalt å flaske?
Tenker da på gevinst ved å sekundærgjære så gjæren får rydde opp i usmaker vs tap ved oksydering under omstikking fra primær til sekundær. Gjærer med US-05.
Ifølge Palmer er 2 uker minstetid for sekundærgjæring, men er vag på når det er optimalt (maks 6uker for lys ale). Planen var opprinnelig å tørrhumle IPAen etter to uker, samtidig øke temperaturen fra 18c til 22c i tre dager, og coldcrashe over to døgn til flasketapping og karbonering.
Har du et bedre forslag?
 
Du trenger ikke stikke om for sekundærgjæring. La gjæren rydde opp uforstyrret. 10-14 dager på primær er finfint. Kjøl gjern ned til 1-2 °C et par dager før tapping.
 
Var det jeg begynte å mistenke;) Jeg ville sekundærgjære mest for å prøve det og lære mer. Sekundærgjæring er først og fremst for gjær- og maltdrevne øltyper?
Vet du forresten hvor lenge ølet kan primærgjæres før det er fare for autolysepreg fra gjærkaken? Leser alt fra 10 dager til 2 mnd og ikke blitt klokere.
 
Sekundærgjæring er strengt tatt bare en betegnelse på fasen hvor hovedgjæringen er over og gjæren "rydder opp" etter seg. Det har egentlig ingenting med omstikking å gjøre. Autolyse kommer noen gamger fort, andre ganger kn det ta mer tid. Men normalt er det ikke nødvendig å stikke om, uavhengig av øltype.
 
Takk for begrepsavklaringen. Er nok flere enn meg som blander de sammen. Tenkte slik at stormgjæring er første del av primærgjæringen (4-5 dager), og sekundærgjæring er oppryddingen som skjer etter omstikking eller tapping.

Var bortom ICA på Måseskjæret og kjøpte 5 forskjellige 7fjell. Gleder meg til å smake! -Walkendorff er fantastisk!
 
Tørrhumlet i dag og målte SG 1,016. Smakte helt fortreffelig! Enten er det humlemengdene, ellers har jeg vært veldig heldig, for det var vanskelig å spore de vanlige gjæringsusmakene. Har ikke stukket om, og latt ølet gjære i fred på 18c.
Coldcrasher på mandag og tapper onsdag. Gleder meg! :D
 
Tilbake
Topp