Skivebom på IBU, øl sett?

Brygget ett APA all-grain øl sett i går.
I følge oppskriften skal IBU bli ca 35.

Humle:
Cluster 40g : 60min
Cascade 80g : 5min
Cascade 60g : 0min

Smakte på vørter etter kok, og den kjentes veldig bitter ut i forhold til en APA.
Når jeg plugger humletilsetningen inn i brewersfriend kalkulatoren online, sier den 62 IBU !!!!
Kan dette stemme, eller er jeg/kalkulatoren på bærtur?
Får jeg ca 19 IBU ut av 0 min humla?
 
Brygget ett APA all-grain øl sett i går.
I følge oppskriften skal IBU bli ca 35.

Humle:
Cluster 40g : 60min
Cascade 80g : 5min
Cascade 60g : 0min

Smakte på vørter etter kok, og den kjentes veldig bitter ut i forhold til en APA.
Når jeg plugger humletilsetningen inn i brewersfriend kalkulatoren online, sier den 62 IBU !!!!
Kan dette stemme, eller er jeg/kalkulatoren på bærtur?
Får jeg ca 19 IBU ut av 0 min humla?

Mye humlestoff der, og beregningen virker rimelig på meg. Det er ganske mye i en APA, og det blir et ganske øl, men det blir neppe helt gæ'ernt. Det kjennes aldri så bittert ut som etter kok.

Hva var OG?
 
Mye humlestoff der, og beregningen virker rimelig på meg. Det er ganske mye i en APA, og det blir et ganske øl, men det blir neppe helt gæ'ernt. Det kjennes aldri så bittert ut som etter kok.

Hva var OG?
Takk for svar,
OG 1060, 2 poeng over oppskrift.
Byttet gjær til US 05, forventer 1010 - 1013 ish FG.
Har aldri smakt på en APA etter kok siden dette er den første, men når du sier det så forsvinner en del humlekarakter etter øllet er ferdig og kommet på flaske i forhold til hva en skal forvente av vørteren. Men har ikke prøvd å brygge så bittert øl før.

Stusset bare på at det var så stor forskjell på oppskrift og den kalkulasjonen jeg gjorde.
 
Det spørs egentlig i stor grad på nedkjølingstiden din. F.eks kan du få kanskje 8 IBU, eller du kan få de 19. Slike kalkulatorer hvor du ikke har justert utbytte av akkurat de 0min tilsetningene selv kan være veldig unøyaktige.

Dette er et av stedene man stopper opp for å tenke litt når man designer kit for salg. Alle vil få litt forskjellig resultat etter hvor raskt de kjøler ned, og hvordan de kalkulerer det på egen hånd i et bryggersoftware. Jeg ville stolt på kit-makeren mtp resultatet. Humleøl smaker forøvrig fryktelig bittert rett etter kok.
 
Sist redigert:
Det spørs egentlig i stor grad på nedkjølingstiden din. F.eks kan du få kanskje 8 IBU, eller du kan få de 19. Slike kalkulatorer hvor du ikke har justert utbytte av akkurat de 0min tilsetningene selv kan være veldig unøyaktige.

Dette er et av stedene man stopper opp for å tenke litt når man designer kit for salg. Alle vil få litt forskjellig resultat etter hvor raskt de kjøler ned, og hvordan de kalkulerer det på egen hånd i et bryggersoftware. Jeg ville stolt på kit-makeren mtp resultatet. Humleøl smaker forøvrig fryktelig bittert rett etter kok.
Takk, da stoler jeg på kit makerene. Kjøletid er vel ca 20 - 25 min ned til rom temp. Kjølte ned til 15 grader før pitching av gjær, tar en liten evighet den siste biten.
Humle rett i kar, for å prøve det og.
Første 0 min humle for min del.

Men det er jo så gøy å lære :)
 
Tilbake
Topp