Idun bakegjær

Hallgeir U

Norbrygg-medlem
Hei. Jeg er nysgjerrig på om noen har prøvd å brygge med vanlig bakegjær. Jeg vet at det brukes i noen tradisjonelle hjemmbrygg, samt finnenes Sahti-øl, men er det noen som har brukt det til vanlig øl? Ser på andre tråder at de som har brukt det, også har hatt et litt omtrentlig forhold til renhold, så det hadde vært spennende om noen har brygget med dette der alle andre forutsetninger for godt øl var innfridd. Er bakegjær ren gjær, eller med andre mikrober også?
 
Bakegjær flokkulerer ikke særlig godt, så blir det blir heller grumsete såvidt jeg har forstått.

Hva angår ester og fuselproduksjon vet jeg ikke, ei heller hvor godt den spiser litt mer kompleks maltose, tipper ølgjær lager bedre øl rent smaksmessig :p
 
Er vel bare å dele neste batch og kjøre på, ene delen med ølgjær og den andre med bakegjær?

For science!
 
Får kanskje gjøre det. Ta av 5 liter eller noe sånt av en større batch, og se hva en gjærterning gjør. Bakegjær er vel først og fremst for å lage karbondioksid fort, for så å dø under steking. Kan jo bli spennende å se hva den finner på når den får arbeide i et par uker med vørter
 
Det finnes mange andre ting man også bør teste ut, dersom ikke "best practice" og generasjoners erfaring spiller en rolle.
Hva med uvaskede flasker, oksygen istedenfor CO2, vann fra oppvaskmaskinen, og sukker istedenfor malt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Du finn nokon treff på bakegjær på forumet, men trur ikkje det er så mykje informasjon i inlegga.
 
Fant til slutt denne tråden https://forum.norbrygg.no/threads/ol-pa-vanlig-bakegjaer.4806/ Var omtrent det jeg var ute etter. Tror kanskje jeg lar det bli med tanken. Selv om det kan tenkes jeg avser en liten slant vørter en bryggedag for å se hva bakegjær gjør. Så i en tråd at det ble spekulert i om idun sin gjærstamme stammer fra Schous bryggerier, selv om dette er mange gjærgenerasjoner siden. Gjærterninger er vel uansett såpass urene at jeg risikerer kontaminert utstyr for et usikkert eksperiment. Tanken bak i det hele tatt å starte tråden var at det tross alt kan bli øl av villgjær, så hvorfor ikke bakegjær?
 
Næh, hvorfor ikke. Blir jo et eksperiment. Alle vet det finnes bedre alternativer. Optimale gjæringsforhold, samme vørter splittet i tre. En på 10C, en på 18C og en på 25C. Synes det hadde vært artig, men ville brukt tørrgjæren tror jeg. Hva med konkurranse, beste øl med Moss Maltekstrakt og Idun gjær? Bare ingredienser fra standar dagligvarehandel. Hadde vært utfordring det!
 
Jeg har akkurat testet å brygge med bakegjær. Tanken var å sammenligne bakegjær og kveik. Kan bekrefte at den flokkulerer heller dårlig (se bilde i blogginnlegget). Smaken ble heller ikke så god som med kveik, men den var ikke ille. Med litt mer humle kunne det kanskje fungert.

Jeg har smakt gode øl med bakegjær, men da har de vært mye mer maltdominert enn den ølen som vi brygget.

Se her for mer info: http://www.garshol.priv.no/blog/329.html
 
Takk for linken, larsga. Veldig lærerikt med å dele vørteren opp, og prøve ulike gjærstammer. Var en slik "studiemodell" jeg hadde sett for meg. Følger tipset ditt, og forsøker eksperimentet neste gang jeg brygger noe mørkt og maltrikt. Jeg kan tåle både de kulinariske og økonomiske påkjenningene av å sløse borte 4 liter vørter på bakegjær, men hvor stor er faren for infeksjon og flaskebomber?
 
Tror ikke faren for infeksjon er noe større med bakegjær. Har i hvert fall aldri hørt noe som tyder på det, selv om folk sier den er "mindre ren" enn vanlig ølgjær. Hva angår flaskebomber vet jeg ikke, men det er jo bare Saccharomyces cerevisiae, så det burde ikke være forskjellig fra annen gjær.
 
Jeg tror heller ikke faren for infeksjon øker. Jeg har brygget endel tidligere med bakegjær og smakt veldig mange Stjørdalsøl gjæret på denne. Det meste drikkes ferskt, men jeg har aldri hørt om flaskebomber blant de få som flasker. Som nevnt tidligere flokkulerer den veldig dårlig. Magetrøbbel er ikke ukjent for de som har drukket endel ferskøl gjæret med denne. Om det er det faktum at mye tradisjonsbrygg blir drukket mens gjæra enda jobber eller om det et karakteristika med selve brødgjæra som har skyld i dette er jeg usikker på. Jeg har prøvd noen veldig gode øl med denne gjæra, men langt flere dårlige. De gode har alltid vært øl som har fått gjære seg ferdig og har vært brygget på en måte som har tillatt litt modning. Historisk sett ble det tidlig skilt mellom brødgjær og ølgjær på gårdene der det ble brygget. Jeg tror vi har lite å hente på å eksperimentere videre med denne
 
Eg har smakt nokre gode vinar laga med 50-50 vingjær og idun. Det har då vore laga på gode råvarer, dvs sjølvplukka bær og frukt. Eksperimenter i veg!
 
Det er vel det jeg sitter igjen med etter å ha lest innleggene fra de som har prøvd å brygge med den, og smakt bakegjær-brygg. Det virker som om bakegjær på sitt aller beste kan bli greit, men avvikene den har fra ordinær ølgjær, nesten utelukkende er negative. Skal jeg eksperimentere, blir det nok kun med en liten vørterslant og svært lave forhåpninger. Takk for svar og hjelp
 
Tilbake
Topp