IKEA bryggestativ med jul

(I tilfelle noen andre har sett/gjort samme greie og syns jeg er en gloryhound, så får dere har meg unnskyldt. Men fant ikke noe på søk.)

Ble motvillig slept med på IKEA nå i romjulen. Gjemt mellom paller med kosedyr og ti tusen hyllemeter med gardiner fant jeg denne lille skatten.

raskog-trancherbord__0154992_PE313176_S4.JPG


Det virker som om våre venner hos IKEA har følt seg kallet til å lage noe fint til hjemmebryggerne, for med litt selektiv montering blir Råskog trancherbord til 449 kroner seende slik ut:

DSC_0117.jpg


Oppsettet holder sånn ca 100 kilo mann (forsiktig) plassert der BB30en nå står uten å gå i stykker, så regner med de fleste typer E-biab fungerer godt sånn tyngdemessig. Og høyden gjør at en fint får plass til gjæringsbøtten under kranen.

DSC_0118.jpg


Neste punkt på programmet blir å sage ut en åpning i  "kassen" (som er laget av to av trådhyllene som følger med), slik at jeg kan bruke rommet til å lagre pumpe/slanger/adapter, samt å få laget til en eller annen støtte under sidehyllen, så jeg kan legge litt vekt på den også (er nå god for kanskje fem kilo). Selv om hele greien er ganske så stabil tror jeg jeg kommer til å bruke en eller annen form for lastestropp også.
 
Ikkje dumt! Var sjølv på ikea her ein dag, og kjøpte to små skrivebord til 98kr stk. Ett til pc'en, og ett til å ha meskedunken på, mens kjelen står under. Sparte litt golvplass, og fekk litt bordplass  :skitbra:
 
Trencher bordet var genialt, kjøpt selv 3 billige hvite lack bord til 39,- http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50272376/#/20011413

Passer til speidel og gjærbøtte under, tenkte jeg skulle lage et bord selv. Men når jeg kom over bord til 39,- så ble det kjøpt det isteden for å handle skruer/matrialer til en høyere pris. (Skruene hadde en vel fått til 39,-) . 2 andre bordene bruker til div utstyr når jeg brygger.

Easybrew
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    13,6 KB · Sett: 1.025
Har "sittet i stykker" ett par slike bord, så jeg er skeptisk til å la 25 liter kokende vørter og en speidel på rundt 20 kg hvile på den mens jeg forsøker å kose meg med brygging. (Hadde de vært i heltre hadde jeg ikke hatt betenkeligheter)
Står forøvrig at maksbelasting er 25 kg også.
 
VBentestuen skrev:
Har "sittet i stykker" ett par slike bord, så jeg er skeptisk til å la 25 liter kokende vørter og en speidel på rundt 20 kg hvile på den mens jeg forsøker å kose meg med brygging.

Jeg har brukt det lenge, uten problemer. Bordet er rimelig stabilt og tåler mye vekt fordelt over bordplata.

Derimot er det ikke speiselt vannfast, så man gjør lurt i å følge litt med på når pappen går i oppløsning. (Ja, papp.)
 
Har også hørt om akvariet på 60 liter som har stått på dette lenge. Men, at man tar sjansen på det, når det står maks belastning 25 kg forstår jeg lite av.
Denne med en forsterket toppplate benytter jeg.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10225589/
 
Jeg bruker en billig klappstol av no slags metall jeg, lett å stue bort i skapet når jeg ikke brygger, og krana står like over gjæringskartoppen.
Var med en gang skeptisk til å ha 20-30 liter kokende vørter på den spinkle stolen til det slo meg at den er jo egentlig laga for at folk skal sitte på den, og folk flest veier jo godt mer enn et brygg med kjele selv om vi ofte sikkert skulle ønske at både vekta var lavere og ølvolumet større.

Men jeg likte løsningen til trådstarter her og, moro å se de mange kreative løsningene her inne.
 
gustavf skrev:
VBentestuen skrev:
Har "sittet i stykker" ett par slike bord, så jeg er skeptisk til å la 25 liter kokende vørter og en speidel på rundt 20 kg hvile på den mens jeg forsøker å kose meg med brygging.

Jeg har brukt det lenge, uten problemer. Bordet er rimelig stabilt og tåler mye vekt fordelt over bordplata.

Derimot er det ikke speiselt vannfast, så man gjør lurt i å følge litt med på når pappen går i oppløsning. (Ja, papp.)

Hmm, :jaha: har faktisk ikke sett at maks belastningen var satt til 25 kg. Noe en kan godt tenke seg til når en løfter det,  for pappbordet  veier ikke mange kilo. Nå har jeg både brygget med speidel 50 liter på det ene bordet og stått med mine 100 kilo oppå et av det andre bordene uten å følt meg utrygg. Men fikk nå betenkligheter med å forsette. Blir byggmakker for å kjøpe matrialer tenker jeg Asap

"Før i tiden" når jeg studerte så hadde jeg to slike bord på hybel, og jaggu tålte de festene. Men på den tiden var de tyngre og ikke laget av papp

Fint med forumet som altså må advare brukere mot sitt eget beste  :bank2: Takker iallefall for advarslene.

Easybrew
 
Ikea har mykje fint

Denne krakken f.eks., dobler som ølkasse  :biersmile:
 

Vedlegg

  • CAM00058.jpg
    CAM00058.jpg
    887 KB · Sett: 834
  • CAM00057.jpg
    CAM00057.jpg
    937 KB · Sett: 848
Kaster over trenden av å hype IKEA som en bra bryggebutikk.

Trubfilter lagd av billig og genial sil og gardin.
 

Vedlegg

  • 2014-01-01 18.25.38.jpg
    2014-01-01 18.25.38.jpg
    1,5 MB · Sett: 744
  • 2014-01-01 18.25.55.jpg
    2014-01-01 18.25.55.jpg
    1,5 MB · Sett: 735
Tilbake
Topp