Imp Stout og Pale Ale med Parti-gyle

AlexanderSvindseth

Norbrygg-medlem
Jeg funderer på å lage en Russisk imp stout og en Pale Ale med Parti-gyle metoden. Jeg har tidligere laget en Imperial IPA og Bitter på samme maltsammensetning, men har nå tenkt å prøve noe nytt.

Måten jeg vurderer dette på er følgende:
  • Kjører en vanlig mesk med hovedsakelig basemalt og crystalmalt
  • Etter ca 30min tapper jeg av noen liter (Ca 2liter/kg spesialmalt) som jeg har over i en egen gryte hvor jeg mesker spesialmalten separat fra resten av mesken. Da håper/tror jeg det er nok enzymer i vørteren til å kunne meske spesialmalten. (Brown malt og black malt)
  • Tapper ut first running av maskekjelen og spesialmaltkjelen, overfører dette til en kokekjele.
  • Fyller på med noen kilo ekstra malt på meskekjelen og vann for second running. Lar dette stå mens den andre koker ferdig og koker når kokekjelen er ledig.
Det jeg lurer på er, hva ville oraklene her inne gjort med vannjustering på spesialmalt mesken og vannjustering for second running? Er det nok enzymer i vørteren til å meske spesialmalten?
 
Spesialmalten er allerede ferdig konvertert, så du trenger egentlig ikke enzymer for å meske den. Malteriet har gjort dette allerede under maltingen. Du skal bare få ut det sukkeret og smak som er der. Hvis det er noe som kan konverteres så vil jeg tro at du har nok enzymer.
 
Høres ut som en bra idé, faktisk, men jeg ville kaldtrukket svart malt på forhånd, og helt det oppi og satt til kok. Sparer tid sånn.
 
Hvis jeg kan trekke all spesialmalten i kaldt vann kvelden før så hadde det jo vært enda bedre. Trenger denne noen vannjustering?

Inspirasjonen til denne metoden fant jeg her: http://beerandwinejournal.com/ris-second/#more-3355
Chris Colby foreslår å meske med basismalt først, å så legge spesialmalten på toppen siste del av mesketiden, for så å skrape av det øverste laget etter first running. Deretter fylle på mer frisk malt for second running.
 
Tilbake
Topp