imp.stout - spørsmål om gjæring

uThaug

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg har en imp.stout som ble satt i gjæringskar for nøyaktig 6 dager siden. Den har jobbet seg ned fra 1.104 til 1.040 på disse dagene(gjæret ned 61%). Denne er satt med wlp001. Hvordan vil dere mer erfarne vurdere nedgjæringen så langt?

Pitchet på 16 grader, gikk av seg selv til 18 grader. dag 2 - 19, dag 3 - 20, og stått på dette siden. (gjæringsskap med temp.probe på utsiden av karet, isolert mot omgivelsene)

Høres ganske normalt ut. Utgjæringen vil avhenge av mesketemp og innhold av spesialmalt (i tillegg til oksygenering og gjærens vitalitet).

Gahr skrev:
Høres ganske normalt ut. Utgjæringen vil avhenge av mesketemp og innhold av spesialmalt (i tillegg til oksygenering og gjærens vitalitet).

Takk... greit å roe en stakkar. Jeg leser at wlp001 har en attenuation 73-80%. Jeg har mesket på ca 65 grader, og har benyttet ca 25% spesialmalt i denne. Hvis jeg ta sikte på eks 73% nedgjæring, så vil den lande på 1.028 (tenker jeg rett da?)   

Du kan ikke bruke prosentene som oppgis av produsenten som en indikasjon på hva du vil få av utgjæring selv. Den er kun ment til bruk ved sammenlikning med andre gjærkulturer. I eget bryggeri er det erfaring som gjelder. 25 % spesialmalt er ganske mye, så utgjæringen kan godt bli relativt lav...

Gahr skrev:
Du kan ikke bruke prosentene som oppgis av produsenten som en indikasjon på hva du vil få av utgjæring selv. Den er kun ment til bruk ved sammenlikning med andre gjærkulturer. I eget bryggeri er det erfaring som gjelder. 25 % spesialmalt er ganske mye, så utgjæringen kan godt bli relativt lav...

Ok. Takk for svar. Når du skriver relativt lav, kan jeg forvente den lander mellom 1.040 - 1.034 ca da?

Tror du det vil være nok gjær igjen til karbonering? eller bør jeg tilsette litt gjær ved flasking?

jeg har benyttet følgende spesialmalt:(og alt her "teller" vel som spesialmalt):
Brown malt(180ebc)
Black malt (1400ebc)
Dark Crystal (275ebc)
Pale chocolate malt (600ebc)
Chocolate malt (1200ebc)

I mitt system hadde jeg antakelig endt rundt 1.030-35 med WLP001. Jeg vil tro den greier biffen med karbonering uten mer gjær, men det kan selvsagt ta litt tid.

Gahr skrev:
I mitt system hadde jeg antakelig endt rundt 1.030-35 med WLP001. Jeg vil tro den greier biffen med karbonering uten mer gjær, men det kan selvsagt ta litt tid.

2 uker på badegulvet bør vel holde? Hva vinner/taper man ved å eks tilsette noen gram F2 i omstikkingskaret før flasking?

Jeg har aldri oppnådd høyere ugjæring enn 60 -67% på mine Imperial Stouts med 25% spesialmalt
Itilegg har jeg også slitt med karbonering med WLP007, men har gått greit med 001

Tilbake
Topp