India Saison forsøk

Har planer om å prøve følgende oppskrift i morgen etter inspirasjon fra oppskriften til gustaf08 jeg fant tidligere:

Speidel 50L

Vann:
50L til mesking
10L til skylling

Gjær:
Whitelabs WLP 565 Belgian Saison I (Får ikke tak i 566 i Oslo-området)

Malt:
11,5kg Maris Otter
1,5kg Wheat

600gr Sukker

Humle:
60.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 90.0 min
60.00 g Citra [12.00 %] - Boil 90.0 min
60.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 0.0 min
60.00 g Citra [12.00 %] - Boil 0.0 min

70.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Dryhop

Jeg har aldri brukt sukker til noe annet enn karbonering, jeg leser at noen tilsetter det under koking, mens andre tilsetter det under gjæring. Har lest at denne gjæren er vanskelig og at man da muligens bør tilsette den under gjæring for å sparke gjæren igang igjen når den har dødd litt ut. Stemmer dette?

Er det ellers noe dere har å tilføye til oppskriften? Hvordan tror dere resultatet her vil bli, og er det noe jeg bør være obs på? På forhånd takk for innspill.
 
håper du fikk tak i 566 til slutt, den er veldi god :)

så ser den ut i hvertfall, den bli knall god, har kun 3L igjen av 20L, bli akkurat ferdig med å brygge 20 nye liter :)
 

Vedlegg

  • photo.JPG
    photo.JPG
    230,9 KB · Sett: 446
Ser jo herlig ut den der! Ser ikke ut til at jeg får tak i 566, så får nøye meg med den kravstore 565.

Er det noen der ute som har noen hjelp til det å tilsette sukker i Saisonen under gjæring, anbefalt eller ikke? Og mengde på en batch på 45-50L ?
 
Grunnen til at mange tilsetter sukkeret etter primærgjæring er på grunn av hvordan gjærorganismene virker. Gjær spiser ikke sukker helt tilfeldig som man skulle tro, men den spiser faktisk i rekkefølge av hva den foretrekker. På grunn av dette vil gjæren alltid spise rørsukker først, så vil den starte på maltsukkeret først etter alt rørsukkeret er spist opp. Siden rørsukker er mye enklere for gjæren å spise opp enn maltsukkeret, og at gjæren har en tendens til å bli lat og legge seg til å sove når den blir "mett", er det anbefalt å la den spise maltsukkeret først og heller gi den rørsukker til dessert. Dette kan gjøres så enkelt som å koke sukkeret 5 minutter i passelig mengde vann, og helle det i bøtta :)
 
Ok, interessant. Takk for innføring!

Hva oppnår man ved dette, er det for å vekke gjæren opp igjen fra "dvale" slik at den evt spiser gjenstående maltsukker når den er ferdig med det tilsatte rørsukkeret? Eller er resultatet kun mer alkohol?
 
Høy temperatur mot slutten hjelper også på WLP565.
Her kan gjæringen gå opp mot 27-30 grader uten problem.
 
Høy temperatur er det viktigste for 565. Med en såpass moderat OG er det ikke noe særlig poeng i å tilsette sukkeret til gjæringen i stedet for i kokekjelen. Gjæren har også godt av at man tilsetter relativt store mengder oksygen til vørteren.
 
Har planer om å prøve følgende oppskrift i morgen etter inspirasjon fra oppskriften til gustaf08 jeg fant tidligere:

Speidel 50L

Vann:
50L til mesking
10L til skylling

Gjær:
Whitelabs WLP 565 Belgian Saison I (Får ikke tak i 566 i Oslo-området)

Malt:
11,5kg Maris Otter
1,5kg Wheat

600gr Sukker

Humle:
60.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 90.0 min
60.00 g Citra [12.00 %] - Boil 90.0 min
60.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 0.0 min
60.00 g Citra [12.00 %] - Boil 0.0 min

70.00 g Amarillo Gold [8.50 %] - Dryhop

Jeg har aldri brukt sukker til noe annet enn karbonering, jeg leser at noen tilsetter det under koking, mens andre tilsetter det under gjæring. Har lest at denne gjæren er vanskelig og at man da muligens bør tilsette den under gjæring for å sparke gjæren igang igjen når den har dødd litt ut. Stemmer dette?

Er det ellers noe dere har å tilføye til oppskriften? Hvordan tror dere resultatet her vil bli, og er det noe jeg bør være obs på? På forhånd takk for innspill.

Hei, vart den bra ? mekse tid og temp ??
 
Tilbake
Topp