Indian Red Ale

Du kan jo bare bytte ut Citra i oppskriften med noe du liker bedre. Det skal ikke så mye pønsking og utprøving til for å lage en ny oppskrift.
 
Takk for svar. Joda jeg lager endel oppskrifter selv i Beersmith, men ønsker å lære av andres suksesser/feil for å sjekke hvilke humletyper de har prøvd på tilsvarende og deres erfaringer.
 
Skal jo mye til for å fucke opp :)

Selv ville jeg valgt en med en del myrcene og lite cohumulone som kontrast til Columbus. Amarillo f.eks. Men det er jo bare å gjøre som Kjetil S sier, bytt til noe du liker bedre, bare ha Columbus i bakhodet, Columbus + Chinook kunne vært litt endimensjonalt f.eks.
 
Vel, erfaringen min er at du kan bytte en amerikansk C-humle med en annen, og få samme type øl med en litt annen vri. Unntaket er når du bytter ut typiske granbar-humler (Chinook, Columbus) med typiske citrus-humler (Cascade, Amarillo, Centennial) i øl som krever denne typen råhet. Arrogant Bastard-klone med Cascade var et artig eksperiment, men et ubalansert øl.

Citra har en tung, søtlig aroma som skiller den litt fra andre C-humler, så om maltsammensetningen tar høyde for det (og den bruker jo ganske mye cara), kan du jo vurdere en annen søtlig humle som Amarillo eller Nelson Sauvin, eller å kutte litt på karamellmalten om du velger Centennial eller Cascade.
 
Nelson og columbus i kombinasjon er helt knall. Lagde tidligere i år en ganske mørk dobbel IPA med denne kombinasjonen. Er absolutt å anbefale.
Kjørte typ columbus @ 60 min for å nå ibu. Samt @ 15 og 10 min. Nelson på 5 og 0 min. Tørrhumlet med like mengder columbus og nelson.
 
Jeg hopper inn med et ønske om å lære her: Hva mener dere med et en humletype bruker mye karamellmalt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Om det er parentesen «(og den bruker jo ganske mye cara)» du sikter til, så viser den til maltsammensetningen, ikke til humlen. Men joda, det dreier seg jo om at enkelte humletyper passer bedre til søte og tunge øl enn andre. Selv liker jeg Columbus og Chinook.
 
Det har vel mer med gjærtypen og fermenteringen å gjøre? Selv hvis du bruker mye cara i f.eks en lav OG øl og lar beta'ene gjøre jobben sin fullt ut så skal det ikke smake søtt, hvis gjæren din spiser opp de enkle sukkerartene. Spiser gjæren opp det som er av enkle sukkerarter selv om det er en stor øl så smaker den heller ikke søtt, bare mer fyldig.
 
hva med å bruke dette skjemaet, fra Vestkyst:
Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Her har du jo centennial, i en fin kombinasjon. Tror det kunne funke bra på den oppskriften.
 
Om det er parentesen «(og den bruker jo ganske mye cara)» du sikter til, så viser den til maltsammensetningen, ikke til humlen. Men joda, det dreier seg jo om at enkelte humletyper passer bedre til søte og tunge øl enn andre. Selv liker jeg Columbus og Chinook.


Ja, ok. Det så ved første øyekast ut som om du mente at citra krever en viss mengde cara. Jeg trodde kanskje du mente at det hadde noe med balansering ift humlen å gjøre. Men ser nå at jeg misforstod


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det har vel mer med gjærtypen og fermenteringen å gjøre? Selv hvis du bruker mye cara i f.eks en lav OG øl og lar beta'ene gjøre jobben sin fullt ut så skal det ikke smake søtt, hvis gjæren din spiser opp de enkle sukkerartene. Spiser gjæren opp det som er av enkle sukkerarter selv om det er en stor øl så smaker den heller ikke søtt, bare mer fyldig.

Det er ikke fermenterbart, alt som smaker søtt, men du har selvfølgelig rett i at fermenteringen har stor innvirkning. Vørter er jo fryktelig søtt, og graden av utgjæring betyr mer for sødmen enn noe annet. Men i tillegg til sukkeret er det andre ting som smaker søtt, og da gjerne sukker som er karamellisert (karamell er visstnok svært fermenterbart, men etterlater smak) eller har gjennomgått Maillard-reaksjoner. Du finner en del slikt i cara/crystal og annen farget malt.

Noen cara-/crystal-malter gir en del sødme, noen gir nesten ingen. Jeg har ikke full oversikt over hva som er hva (liktlydende varemerker er ikke akkurat konsekvente mellom de forskjellige malteriene), men har opplevd at et øl som var løst basert på Global Pale Ale endte opp på forventet FG, men tungt, dekstrinøst og uten sødme. Det hadde det neppe blitt om jeg brukte caramunich istedenfor carapils.
 
Tilbake
Topp