Induksjon - kokeplate

Bjørnar Aa skrev:
3000kwh??? håper for din del det er snakk om en dyppkoker og ikke kjøler, da med en kjøler på den effekten vil lage isbiter på et blunk ;D kwh(er forøvrig også forbruk i løpet av en tid og det du bateler for hos nettleverandør og kraftselskap)

hehe, to opplysninger og eg roter til begge.
3.000.000w er vel ganske grei kjølingseffekt ja.
Det er sjølvsagt 3kw og en dyppVARMER som på engelsk ofte blir kallt immersion HEATER.
står meir i denne tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14646.30.html

Jeg kokte 23 liter på en sånn wilfaplate. Min skrudde seg av etter en time hver gang. Jeg mistenker forøvrig at de er på 1800w. Står så i manualen iallefall.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

angående effekten på plata di: Dersom effekten er 2861 watt ved 220 volt, gir dette en strøm på 2861W/220V. Dersom du deler tallet du ender opp med nå, har du motstanden til elementet. dersom du igjen ganger opp denne verdien med 240 V 2 ganger ender du opp med 3404 W. 240 V er en helt vanlig spenning å få i kontakten (også mer enn dette). Dersom spenningen er noe særlig høyere vil strømmen overstige 16 ampere, som verken plate, støpselet, stikkontakten eller kabelen din er godkjent for. Derfor blir effekten hos deg såpass lav. Produsenten er nødt for å ta hensyn til de som er i andre enden av spenningsskalaen. Kjipt for din del dog.

Eg prøvde også å rekna på dette og fekk ikkje så mykje som deg.  Kvifor gangar du med 2 ?  Skalerar det ikkje proporsjonalt ?   

Formelen for effekt er spenning ganger strøm, mens formelen for motstand er spenning del på strøm. Altså 2 ganger..

Men så var det dette med at Motstanden i et varmeelement er tilnermet lik konstant da og da hvis spenningen øker så vil strømmen gå ned.... når det gjelder induksjonstopper er jeg ikke sikker men dette er vel da en induktiv last og hvordan man beregner denne er jeg ikke sikker på. Men at strømmen skal øke ved høyere spenning har jeg liten tro på.

Motstanden er omtrent constant ja, men strømmen vil ikke gå ned, men OPP ved høgere spenning, derfor stor effektforskjell fra 220 V til 240 V:)

Da tror jeg du må lese litt grunnleggende elektroteknikk og ohms lov en runde til.

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2

Beklager, men jeg håper og tror at de med så liten innsikt i elektrikkerens verden ikke kobler eller mikser noe selv.

URI (Geller)

__ U__
  R | I

U=Spenning (Volt)
R =Resistanse (Motstand altså Ohm)
I= Strøm (Ampere)

Hvis du deler det over brøkstreken (U) med noe under brøkstreken, får du svaret på det andre som er under brøkstreken. Hvis du ganger det ene med det andre under brøkstreken får du svaret på det som er over brøkstreken (U).

Samme gjelder med PUI. Hvor P = Watt.

Altså

__P__
U |  I

Bjørnar Aa skrev:
Da tror jeg du må lese litt grunnleggende elektroteknikk og ohms lov en runde til.

Sent from my GT-I8190 using Tapatalk 2

Dersom vi har ett fast element, altså en fast motstand. Mener du at dersom vi kobler til høgere spenning vil strømmen gå ned? kan du vise meg det regnestykket? Eller mener dere at hvis man har 3500 watt, og en høgere spenning er strømmen nødt for å være lavere? Hvis sistnevnte er jeg selvsagt enig, men var vel ikke dette som var tilfellet med induksjonsplaten tidligere i tråden?

magne1972 skrev:
Beklager, men jeg håper og tror at de med så liten innsikt i elektrikkerens verden ikke kobler eller mikser noe selv.
Dersom den var siktet til meg må jeg bare si at jeg er elektrikker, og går for tiden teknisk fagskole.

Takk:) ble nesten litt urolig her, vært lenge oppe, men kunne ikke fatte å forstå at jeg skulle være SÅ svimmel:) :ilike:

Da har jeg fått testet min 3500 W induksjonsplate med effektmåler.
Med bruk av Bryggmaker 36 l gryte så trekker platen ca 3300 W med innstilling på maks (10).
Med en annen mye mindre gryte så trekker den ca 3000 W.
Jeg ser at ved de effektinstillingene jeg vanligvis bruker under kok av vørteren (6 - 7) så trekker den mellom 1800 til 2200 W.

Miguel og flere andre har rett når det gjelder å regne ut effekt. Problemet er bare at for vekselstrøm (det du har i stikkontakten) så kan strømmen være ute av fase i forhold til spenninga.
Dvs at toppen på sinuskurven for strømmen kommer etter toppen for spenninga, og da funker det ikke helt å regne ut effekt ved å gange spenning med strøm.
I en rent ohmsk last (vanlig kokeplate f.ex.) vil ikke dette skje, men det er et kjent problem i vekselstrøm elektromotorer. For industribedrifter med masse store elektromotorer så vil e-verket måle faseforskyvninga for å få rett effekt.

Hvordan dette funker for induksjon vet jeg ikke.

PS
Jeg er"bare" svakstrømsingeniør, og dette var en del av sterkstrømspensum, så jeg sov litt i timen.

katla skrev:
Eg har lurt litt på det med dei 3500 watt som er oppført og idag har eg sjekka det med ein enkel energimålar frå Clas Ohlsson.    Den viser berre 2778 watt når plata står på full guff.  Og sjølv med ein feilmargin på målaren på ± 3% så er forbruket i størrelsesorden 2694-2861 watt.   

No har eg forsøkt ei anna 3500 w induksjonskokeplate.    Den lignar fysisk sett ein god del på caso-plata  - denne er også tysk.    Då eg slo på den nye  og sjekka straumforbruket fekk eg meir watt frå den og det forundra meg så eg tenkte eg skulle samanlikna dei to :

Testen er utført slik:  Eg har varma opp 8 liter vatn i kjelen.  Det var 7.7 grader kaldt i utgangspunktet.  Så har eg målt kor mange watt platene trekkjer på full guff (10. trinnet) og kor mange grader det var i kjelen etter 10,15 og 20 minutt. 

For å ha like forhold har eg brukt same kjelen i begge forsøka og same elektriske kurs og ein god digital temperaturmålar.    Kjele er plassert midt på induksjonskokesona i begge prøvene. 

Spenninga var i utgangspunktet 223 V før eg koblar til og spenninga går ned til 217-218 når eg har platene på full guff. 

Resultat:

Temperatur C
Watt MAX 10 minutt 15 minutt 20 min
----------------------------------------------------------------------
Caso 2800 watt 50,3 C 70,6 C 86,6 C
Ny    3100 watt 57,7 C 78,7 C 94,5 C

Den nye plata leverar i min test over 10% meir watt enn Caso plata og den kokar også opp på kortare tid. 

Tilbake
Topp