Induksjon + PID = umulig?

Bjarte H skrev:
ØysteinS skrev:
Verd å prøve, men pass opp for at denne sensoren kanskje ligger på farlig DC-potensial i forhold til resten av verden.
Hva tenker på du da?

Jeg er litt rusten på eksakt hvordan det var i min plate, men jeg lurer på om jord på kretskortet inni plata er koblet til minuspinnen fra likeretteren som henger på spenningsforsyningen.  I så fall vil det si at om du berører pinnene på sensoren, så vil det være nokså relatert til å ta direkte på en av fasene i 230V, som kan være ganske ille.

Så selv om lavspenningsdelen opererer på 5V eller så, så må man sjekke om 0 Volt-planet på kretskortet er koblet til jord (i stikkontakten) eller ikke.  Hvis ikke så må du evt. isolere galvanisk med optokobler eller så, som er greit, uansett.
 
ØysteinS skrev:
Bjarte H skrev:
ØysteinS skrev:
Verd å prøve, men pass opp for at denne sensoren kanskje ligger på farlig DC-potensial i forhold til resten av verden.
Hva tenker på du da?

Jeg er litt rusten på eksakt hvordan det var i min plate, men jeg lurer på om jord på kretskortet inni plata er koblet til minuspinnen fra likeretteren som henger på spenningsforsyningen.  I så fall vil det si at om du berører pinnene på sensoren, så vil det være nokså relatert til å ta direkte på en av fasene i 230V, som kan være ganske ille.

Så selv om lavspenningsdelen opererer på 5V eller så, så må man sjekke om 0 Volt-planet på kretskortet er koblet til jord (i stikkontakten) eller ikke.  Hvis ikke så må du evt. isolere galvanisk med optokobler eller så, som er greit, uansett.

Vil det ha noe å si så lenge plata er koblet fra strømnettet når jeg kobler og jeg bruker en temperaturstyring som takler 230V?
 
Jeg tror ikke jord er brukt på disse iduksjonsplatene, hele greia er jo av plastikk.
Angående temperaturføler og evt. problemer med utkobling av platen kan det istedet for å bryte kretsen heller legges til en motstand i paralell.
 
Oddvar Demmo skrev:
Angående temperaturføler og evt. problemer med utkobling av platen kan det istedet for å bryte kretsen heller legges til en motstand i paralell.
Tror du at det er nødvendig? Kanskje det sparer elektronikken litt?
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg tror ikke jord er brukt på disse iduksjonsplatene, hele greia er jo av plastikk.
Angående temperaturføler og evt. problemer med utkobling av platen kan det istedet for å bryte kretsen heller legges til en motstand i paralell.


Framdeles rusten i husken, men min plate har jord.  Jord brukes vel i EMC-filter-klumpen, slik at utsyret er lovlig omsatt mhp. EMC-regler og slikt,  dvs. at ikke 24 kHz brutal switchestøy farer ledningsbundet ut på nettet.  Jeg lurer på om jord var kapasitivt koblet til +5V-jord på kretskortet.
 
ØysteinS skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg tror ikke jord er brukt på disse iduksjonsplatene, hele greia er jo av plastikk.
Angående temperaturføler og evt. problemer med utkobling av platen kan det istedet for å bryte kretsen heller legges til en motstand i paralell.



Framdeles rusten i husken, men min plate har jord.  Jord brukes vel i EMC-filter-klumpen, slik at utsyret er lovlig omsatt mhp. EMC-regler og slikt,  dvs. at ikke 24 kHz brutal switchestøy farer ledningsbundet ut på nettet.  Jeg lurer på om jord var kapasitivt koblet til +5V-jord på kretskortet.

Jeg forsket i filler en plate, tok da vare på spolen og nettledningen, men siden nettledningen ikke hadde jord var det bare å kaste.
Jeg har ikke plater fra BT her så jeg er spndt når jeg nå får sett på dem.
 
Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Angående temperaturføler og evt. problemer med utkobling av platen kan det istedet for å bryte kretsen heller legges til en motstand i paralell.
Tror du at det er nødvendig? Kanskje det sparer elektronikken litt?

Det vet jeg ikke, det var bare et tips hvis utkobling av føleren medførte at ny oppstart av platen var nødvendig.
 
Oddvar Demmo skrev:
ØysteinS skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Jeg tror ikke jord er brukt på disse iduksjonsplatene, hele greia er jo av plastikk.
Angående temperaturføler og evt. problemer med utkobling av platen kan det istedet for å bryte kretsen heller legges til en motstand i paralell.



Framdeles rusten i husken, men min plate har jord.  Jord brukes vel i EMC-filter-klumpen, slik at utsyret er lovlig omsatt mhp. EMC-regler og slikt,  dvs. at ikke 24 kHz brutal switchestøy farer ledningsbundet ut på nettet.  Jeg lurer på om jord var kapasitivt koblet til +5V-jord på kretskortet.

Jeg forsket i filler en plate, tok da vare på spolen og nettledningen, men siden nettledningen ikke hadde jord var det bare å kaste.
Jeg har ikke plater fra BT her så jeg er spndt når jeg nå får sett på dem.

Dobbeltskjekket, forøvrig kjøpt på Netthandelen.no
 
Jeg fikk en PID i posten i går så jeg skal kjøpe en induksjonsplate og teste det ut. Det blir nok ikke før jul tror jeg, dessverre.
 
protto skrev:
Bjarte H skrev:
Jeg fikk en PID i posten i går så jeg skal kjøpe en induksjonsplate og teste det ut. Det blir nok ikke før jul tror jeg, dessverre.
Ventar i (høg)spenning ;)

Jeg flytter sannsynligvis til Indonesia(?) og alpene et år fra om med etter sommeren, så induksjon+pid eksperimentet blir satt på vent inntil jeg kommer hjem tror jeg. Dessverre :)
 
PID + PT100 og 5500W varme element fra Amazon, og det er bare helt topp, fungerer som bare det.... Har litt mer jobb igjen med resdten av styringen så vil det bli (forhåpentligvis) veldig bra. Har 2 ubrukte elementer på 5,5kw som ikke er brukt, men De skal brukes De og :)

Bruker ikke induksjon, kun elementer og SSR, PID og PT100!

Kjetil
 
kraaen skrev:
PID + PT100 og 5500W varme element fra Amazon, og det er bare helt topp, fungerer som bare det.... Har litt mer jobb igjen med resdten av styringen så vil det bli (forhåpentligvis) veldig bra. Har 2 ubrukte elementer på 5,5kw som ikke er brukt, men De skal brukes De og :)

Bruker ikke induksjon, kun elementer og SSR, PID og PT100!

Kjetil

Ja, vanlig varmeelement er enkelt. Her er det snakk om Induksjon, og da er det ikke fullt så enkelt.

protto skrev:
Holy hop-head! God tur og lykke til!

Takk!
 
Testa dette i går. Det virkar, på ein måte...
Kobla opp PID med releutgang, 2k2 motstand som releet koblar inn i paralell med tempsensor under glassplata på NC kontaktsettet.
Når temp er lågare enn settpunkt varmar plata, når temp når settpunkt koblar releet i PID ut og legg 2k2 motstanden i paralell og plata trur at gryta er varm og koblar ut.
Plata må stå i temperaturmodus. Den oppfører seg litt forskjellig om innstilt temp er 100, 140 eller 200.
Ein får ikkje teke 100% kontroll over plata då det virkar som om den ikkje eksklusivt brukar temperatursensoren å regulere seg etter. Sjølv om PID seier at den ikkje skal koble inn ligg den å gir korte pulsar. Kortare ved 100° enn ved 200°. For at ikkje gryta skal varmast av denne minimumseffekten må den ha eit vist varmetap. På ei 20-30l gryte er det neppe eit problem, men på testgryta mi met 1 l vatn i blei det litt lite tap. Når eg auka volumet gjekk det greit.
Brukte PID med releutgang og testa med 20-40sek periodetid på utgangen.

Edit: eksperimentering på eige annsvar.
 
Det høres lovende ut. Med større volum vil sikkert temperaturendringene bli så små at det ikke utgjør noe, det må jo ikke være pinlig nøyaktig i brygging heller.
 
Tilbake
Topp