Induksjon

Dag

Norbrygg-medlem
Hvordan er det egentlig med induksjonsplater, har størrelsen noe å si?
Hvis jeg f.eks har en kjele på 35cm dia., vil da en induksjonsplate på 30cm være mer effektiv enn en på 15cm?  Begge leverer 2kW.
Min tanke er at 2kW er 2kW uansett, men at det i det siste tilfellet vil være større effekt pr.cm[sup]2[/sup]. Hvilket leder til neste spørsmål:

Varmer en induksjonsplate bare opp den delen av kjelen som er over plata, eller varmer den hele kokekaret?

Induksjon er ikke helt enkelt, 30 eller 35 cm. betyr neppe noe da spolen er mindre enn det.
Du må enkelt å greit prøve med det du har, ikke med en magnet da mye umagnetisk fungerer godt, evt. hvor godt må du finne ut med et instrument,
da vil du se at fx. stålet i VVB, gir deg 3/4 effekt av påstemplet.

Jeg har en induksjonsplate (fra Coop Obs, 400 spenn) der glass plata er 25x25 (vet ikke hvor stor spolen er), og kjelen er 32cm diameter.
Koker som bare rakkern, men kjelen jeg har er en Paderno, med skikkelig tykk bunn, testet en annen stålkjele også, den brukte evigheter på å få varmet vann med..

EDIT: Det som er kjipern da, er at det tydeligvis er en senil-timer innebygget i denne plata, etter en time så slår den seg av..

I bruksanvisningen til mine biltemaplater står det ein minimumsdiameter og ein max. Min. gir seg sjølv, mistar effekt. Max trur eg berre er kva stor gryte som er forsvarleg å sette oppå, sånn reint fysisk.

Har ikkje målt vidare effektauke ved å gå over max anbefalt, men heller ingen reduksjon. Har testa med mykje rart. Det er artig å sjå kor fort ei tynn rustfri plate blir raudglødande på full effekt  >:D

Ang. spørsmålet så har størrelsen alltid noko å sei... ;D men 2kw er jo 2kw. Men det kan vere litt forskjell på fabrikat, grytetype, nettspenning, og generell dagsform virkar det som. Trur Mr. Demmo har ein del blanda erfaring her.

Eg brukar 3 biltemaplater på ein stor kjele og det funkar som ei kule. Og så er det så kule lydar når eg fyrer opp ei plate etter den andre!
Det er laminert bunn i dei fleste kvalitetskjelar no til dags, rf-alu-rf. Aluminiumen i midten sørgar for effektiv varmespredning, men eg ser "avtrykk" av platene i grytebotnen min etter endt koking. Meir ved høg Og. Men det er ikkje fastbrendt og er lett å vaske/spyle av.

Du får ikke noe effektøkning ved større kjele enn spolen, skruer/monteringsutstyr inne i induksjonstoppen som ligger utenfor spolen blir ikke oppvarmet.
Mindre kjeler er vel lite aktuelle i bryggerisammenheng.

Husker jeg rett protto så har du kjele for induksjon, det har ikke jeg og dermed oppnår jeg ikke full effekt, stålet i VVBer er ikke optimalt for innduksjonstopper.
Jeg har også kortet ned avstanden mellom kjelebunn og spole, dette økte effekten fra 1000 til 1500 W, dette pga. at bunnen ikke er slett.

Jeg og ThomasH på forumet har kjøpt oss 50 liters tykkbunnet kjel og en induksjonsplate på 3500W. Testa oppkok i dag på ca 45 liter fra 67 grader, dette tok en time akurat. Kjelen er ikke isolert ennå, så når det er gjort regner vi med å kanskje komme ned i 45 minutter. Dette er akseptabelt da vi skal ha maltkorg i kjelen, og følgelig setter i gang oppkok når korga løftes for skylling av malt.

Vi tenker å bruke denne til isolering: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Lyddemper/Lyddempingsplate/
Vet ikke hvilken tykkelse ennå. Noen som har erfaring med den matta?

Nå skal det sies at induksjonsplata er ca 30 cm i diameter og kjelen er 40 cm. Trolig har ikke dette noe å si.

Tilbake
Topp