Induksjonsplate 2000w nok?

Hei! Skal kjøpe meg 36L kjele og lurer på om en 2000W induksjonsplate vil gjøre susen der, eller om det kreves en 3500W?
 
Jeg slet med å få kok 36 liters kjelen min på en 2000W Kervel kokeplate (gammeldags, ikke induksjon).
Det gikk, men ikke veldig "rullende kok". Kom seg veldig etter at jeg isolerte kjelen.

Nå har jeg 3500W induksjon. Det er mye bedre.

En annen ting er at med 2000W bruker du mye tid på oppvarming av vann/vørter.
Du kan leke litt med tall på denne siden: http://bryggekalkulator.no/Calculator/Energy
 
For meg ble det en ny epoke da jeg gikk fra 2000w til 3500w. Noe heeelt annet.

Men brygget over 50 batcher på 2000w-en, så det går jo. Men tar laaang tid.
 
Jeg har brukt IKEA sin 2kw-topp. Den fungerer til å varme opp meskevann med, men 36 liter til kok vil du nok bruke altfor lang tid på.
 
Samtidig så koker vel både Bratberger/BrewCrafter/kopier samt BB30 på 2 kW? (Bratberger etc har vel 2,5 kW, men kun 2 kW anb. til kok). Ville tro det da skulle være omtrent likt på en 2 kW induksjon?
 
Takker for svar folkens. Har dere en induksjonsplate å anbefale, evt. en nettside de selger disse til forhåpentligvis ikke altfor dyrt?
 
Bryggselv har en til 2190. Det er vel ikke så galt. Aner ikke noe om kvalitet, men regner med at den er grei.

Ellers er vel ikke sånne plater veldig sjeldne på bruktmarkedet, så du kan jo spare noen kroner om du ser det an litt.
 
Kommer ikke frem av profilen din, @Tor Eivind , men om du bor i nærheten av Stavanger kan du i hvert fall få testlåne IKEA-plata jeg har liggende, så vet du om det holder. Merk at induksjon setter krav til kjelen.
 
Kanskje dumt å vekke til live denne gamle tråden, men til informasjon har Kjell og Company et godt tilbud for tiden.
Se https://www.kjell.com/no/produkter/...er/cleverio-induksjonsplate-pro-2100-w-p47035
Denne har også innebygd termostat. Jeg hentet meg en i dag, men har ikke fått gjort annet enn å pakke den ut.
Står ingen maks vekt i manualen, men konstruksjonen virker solid og termometeret har lang ledning.
For min del da, så funker 2 kwh "okei"- Jeg har et 1-kwh element, 2-kwh element og et på 3,5 kwh i tillegg, så jeg kan bytte på de. JEg synes 2 kwh fungerer supert til mesking, men det å få den opp i kok kan være tidkrevende. Derfor jeg bruker et 1kwh element i kjelen i tillegg. Men for å holde mesketemperaturen så sverger jeg fortsatt til kokeplata. Itte helt fått igang PiD løsningen min enda.
 
For min del da, så funker 2 kwh "okei"- Jeg har et 1-kwh element, 2-kwh element og et på 3,5 kwh i tillegg, så jeg kan bytte på de. JEg synes 2 kwh fungerer supert til mesking, men det å få den opp i kok kan være tidkrevende. Derfor jeg bruker et 1kwh element i kjelen i tillegg. Men for å holde mesketemperaturen så sverger jeg fortsatt til kokeplata. Itte helt fått igang PiD løsningen min enda.
Høres ut som om du ikke kan skylde på element-mangel hvis noe skulle gå galt. Alt handler vel uansett om å kjenne utstyret sitt og legge opp logistikken riktig. Jeg planer på å bruke 2-kwh'en for skyllevannet til digiboilen. Testet i går uten lokk og kokte opp 10 liter på 55 min, så det er ikke akkurat effektivt, men den gjør jobben. Forresten veldig fin youtube-kanal du har. Holder selv også til i Østfold, men er en vaskeekte nybegynner.
 
Sist redigert:
Høres ut som om du ikke kan skylde på element-mangel hvis noe skulle gå galt. Alt handler vel uansett om å kjenne utstyret sitt og legge opp logistikken riktig. Jeg planer på å bruke 2-kwh'en for skyllevannet til digiboilen. Testet i går uten lokk og kokte opp 10 liter på 55 min, så det er ikke akkurat effektivt, men den gjør jobben.
Jeg har omtrent samme opplegg. En 2kw ikea plate som varmer opp skyllevann i en 20 liters SS kjele til Digiboilen. Med lokk så tar det ca 45 min med ikea plata på 6, den går til 9. Og det er akkurat den tia jeg bruker på vorlauf, så det fungerer greit og er enkelt å sette i gang skyllevann når jeg starter vorlauf :)
 
Jeg har omtrent samme opplegg. En 2kw ikea plate som varmer opp skyllevann i en 20 liters SS kjele til Digiboilen. Med lokk så tar det ca 45 min med ikea plata på 6, den går til 9. Og det er akkurat den tia jeg bruker på vorlauf, så det fungerer greit og er enkelt å sette i gang skyllevann når jeg starter vorlauf :)
Høres lovende ut. Kjører du silkar i digiboilen? Jeg planlegger å bruke meskepose i min 65, men litt usikker på hvor uhåndterlig tyngden blir uten talje i taket. For vil gjerne ha den over i en sil for å presse den etter skylling. Går vel dårlig med mer en 20 L. Mulig jeg må begynne å trene markløft i garasjen.
 
Sist redigert:
Høres lovende ut. Kjører du silkar i digiboilen? Jeg planlegger å bruke meskepose i min 65, men litt usikker på hvor uhåndterlig tyngden blir uten talje i taket. For vil gjerne ha den over i en sil for å presse den etter skylling. Går vel dårlig med mer en 20 L. Mulig jeg må begynne å trene markløft i garasjen.
Jeg kjørte BIAB i begynnelsen ja, og som du skriver, jeg pleide løfte meskeposen over i maltrør/silkar for vorlauf og skylling. Jeg har en skreddersydd meskepose til Digiboil'en, men gikk så over til maltrør/silkar fordi maskene er såpass store at skylling ga dårlig meskeeffektivitet, i tillegg til at vorlauf ikke ga særlig klar vørter til kok.

Jeg har Digiboil 35L så kan ikke si noe om å løfte, men ut fra egen erfaring så tror jeg det blir vanskelig å løfte en meskepose med 10kg malt samtidig som du skal sette maltrøret på plass, så talje er nok en god ide, jeg har kjøpt en, men ikke skrudd den opp enda :p
 
Jeg har omtrent samme opplegg. En 2kw ikea plate som varmer opp skyllevann i en 20 liters SS kjele til Digiboilen. Med lokk så tar det ca 45 min med ikea plata på 6, den går til 9. Og det er akkurat den tia jeg bruker på vorlauf, så det fungerer greit og er enkelt å sette i gang skyllevann når jeg starter vorlauf :)
Vorlauf på 45 minutter? Det er en ganske kort prosess, vel?
 
Høres ut som om du ikke kan skylde på element-mangel hvis noe skulle gå galt. Alt handler vel uansett om å kjenne utstyret sitt og legge opp logistikken riktig. Jeg planer på å bruke 2-kwh'en for skyllevannet til digiboilen. Testet i går uten lokk og kokte opp 10 liter på 55 min, så det er ikke akkurat effektivt, men den gjør jobben. Forresten veldig fin youtube-kanal du har. Holder selv også til i Østfold, men er en vaskeekte nybegynner.
Ja, men når det er skyllevann om å gjøra, så funker det mer enn godt nok! Tar tid, men den kan antagligvis stilles på både tid og temperatur!

Så koselig, takk for det. Skal ha mer på kanalen framover for vaskeekte nybegynnere, så håper du kommer til å få nytte av det! :) Og masse godt innhold for Østfoldinger! hehe

Velkommen til en fantastisk hobby! Hold fast i lommeboka!
 
Tilbake
Topp